Kaikkea hyvää kaikille – vaalijulisteet lupasivat ennenkin paljon: esimerkiksi alennusta farkuista

Onko Teillä liikaa veroja? Vähemmän setiä eduskuntaan! Ikinuoret konkarit. Eduskunnan kirjastossa on esillä vaalimainoksia 1950-luvulta 2010-luvulle.

eduskuntavaalit
Vanhat vaalijulisteet näyttely.
Yle

Menneinä vuosikymmeninä sukupuoli oli näkyvä osa vaalimainontaa. Sekä miehet että naiset saattoivat korostaa sukupuolen merkitystä. Vanha vihreiden mainos kuului: "Valitse mies, joka puolustaa heikompia, valitse mies, joka ymmärtää nuoria, valitse mies luonnon puolesta". Toisaalta haluttiin osoittaa, että tässä olisi nainen paikallaan.

– Oikeastaan naisehdokkaat ovat vedonneet enemmän sukupuoleen 1970-luvun lopulta lähtien. Naiset olivat haastajina. Miehet harvemmin vetosivat sukupuoleen, koska politiikassa miessukupuoli oli normi, kertoi tutkija Joni Krekola Eduskunnan kirjastosta Radio Suomen Päivä -ohjelmassa.

Vanhat vaalijulisteet näyttely.
Yle

Eduskunnan kirjaston johtava tietoasiantuntija Kristiina Hakala uskoo, että iskulause "Vähemmän setiä eduskuntaan" saattaisi toimia vaalimainoksena nykyisinkin, koska nuoria ehdokkaita on vähemmän kuin aikaisemmin.

Aika näkyy monella tapaa vaalimainoksissa. Verotus on ollut kuitenkin ajankohtainen teema kauutta vuosikymmenten.

Vanhat vaalijulisteet näyttely.
Yle

Kristiina Hakala uskoo, että nykyisin äänestäjä haluaa myös parempia perusteluja sille, mistä rahat otetaan, jos niitä luvataan johonkin.

Joni Krekola kertoo, että varsinkin 1970-luvulla ajettiin tietyissä puolueissa keskiluokan asiaa ja haluttiin tietoisesti veroja alas.

– Se oli trendi siihen aikaan.

Eduskunnan kirjaston mukaan vaalimainokset ovat edustuksellisen demokratian ITE-taidetta. Vaalimainokset muuttuivat 1950-luvulla henkilökohtaiseksi mainonnaksi. Tärkeintä mainoksissa on ollut erottuminen.

Vanhat vaalijulisteet näyttely.
Yle

Eduskunnan kirjaston näyttelystä löytyy myös räväkkä vaalimainos, jossa luvataan farkut alennuksella. "Olli lupaa, että tällä vaalimainoksella saa 20 prosenttia alennusta kaikista farkuista. Olli, tulenkestävä porvari." Jos äänestäjä lupasi antaa äänensä Ollille, hän sai peräti 40 prosenttia alennusta. Tarina ei kerro, kuinka moni sai farkut 40 prosentin alennuksella.

– Olli ei ole vielä päässyt eduskuntaan, Joni Krekola toteaa.

Vaalimainonnassa on käytetty myös eläimiä ja vedottu eläinten oikeuksien puolesta.

Vanhat vaalijulisteet näyttely.
Yle

Mainoksissa esiintyy koiria, hevosia, joutsenia, kaloja ja leppäkerttuja.

- Eläimiä voisi olla nykyisinkin eläinten oikeuksien puolustajien mainoksissa ja varmasti onkin, kertoo Kristiina Hakala.

RKP:n mainoksessa on ollut parittelevia leppäkerttuja. Slogan kuului: "Tillsammans blir vi flera, tillsammans kan vi göra mera."

Eduskunnan kirjaston vaalimainosnäyttely on avoinna 12.4. 2019 saakka.

Lue myös:

Puolueet räätälöivät vaalimainontaa valituille ryhmille – Tutkija patistaa kertomaan, miksi mainos näkyy verkossa tai somessa juuri sinulle