Höyrylaiva Koudan yrittäjä tuskastui kohtuuttomista vaatimuksista – nyt risteilyjen järjestäminen voi helpottua

Traficom ottaa jatkossa huomioon perinnealusten kulttuurihistorialliset arvot.

Kajaani
S/S Kouta vesillä.
Perinnealuksen turvallisuuteen vaikuttaa laivan ikä, ja kuinka siitä on pidetty huolta.Ville Kinnunen / Yle

Oulujärvellä risteilevän Höyrylaiva Koudan yrittäjä Ollis Leppänen kävi pari vuotta sitten liikenne- ja viestintävirastossa kertomassa huolensa sisävesillä liikennöivien perinnealusten puolesta. Suomessa risteilyliiketoiminta vaatii hänen mielestään kohtuuttomia investointeja.

Kaksi vuotta sitten Suomessa tuli voimaan määräys liittyen sisävesialusten turvallisuuteen.

– Esimerkiksi höyrylaiva Koudalle piti hankkia 10 000 euron arvoiset paukkulautat. Ne ovat mielestäni epäkäytännöllisiä verrattuna vanhoihin kelluntalauttoihin. Silloinen Trafi ei ollut valmis antamaan myönnytyksiä vaan turvallisuusvälineiltä vaadittiin merikelpoisuutta.

Leppänen kokee, että säännöt asettavat turhia esteitä monille perinnealusten omistajille, jotka haluaisivat harjoittaa yritystoimintaa sisävesillä.

– Vanhoilla laivoilla risteily on yhtä turvallista kuin uudemmillakin. Turvallisuuteen vaikuttaa laivan ikä, kunto, ja kuinka siitä on pidetty huolta.

Traficom on kirjoittamassa määräystä perinnealuksille, jossa otetaan huomioon alusten rakenteelliset ratkaisut ja kulttuurihistorialliset arvot.

– Turvallisuudesta emme lähde tinkimään, mutta mielestäni ei esimerkiksi ole järkevää lähteä muuttamaan aluksen rakennetta, jotta se olisi vakaa. Silloin katoaa perinnealuksen idea, sanoo Traficomin yksikönpäällikkö Max Wilhelmson.