Raitiotiestä odotettavissa raju vääntö Turussa – valtuusto otti vauhtia kevään koitokseen

Raha ja koko hankkeen mielekkyys mietitytti osaa valtuutetuista puolustajien tukeutuessa paranevaan palvelutasoon.

joukkoliikenne
Havainnekuva raitiotiestä
Havainnekuva raitiotiestä Turun Länsikeskuksessa. Sigge Arkkitehdit Oy

Turun kaupunginvaltuutetut pääsivät alustavasti ruotimaan raitiotiehanketta maanantaina. Keskustelua asiasta riitti liki kolmeksi tunniksi.

Iltakoulussaan valtuutetut saivat kuulla tuoreimmat tiedot seudullisesta joukkoliikenneratkaisusta eli kaupunginjohtaja Minna Arven esittämästä pikaraitiotiestä. Kilpailevana vaihtoehtona selvityksissä on ollut esillä niin kutsuttu superbussi.

Päätösten aika ei vielä ole, mutta valtuutetut saivat esittää kysymyksiä Arven ohella kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsaselle ja vs. kehittämispäällikkö Juha Jokelalle.

Avauspuheenvuorossa kaupunginjohtaja Arve selvitti ratkaisun koskevan paljon muutakin kuin joukkoliikennettä. Myös Timo Hintsanen painotti sen olevan integroitu kaupunkikehityshanke.

Kyse on esittelijöiden mukaan koko Turun tulevaisuuden kehityksestä ja esimerkiksi uuden asutuksen, työpaikkojen ja yritystoiminnan sijoittumisesta. Myös kaupungin asettamat ilmastotavoitteet ovat linjauksia tehtäessä keskeisiä.

Raha luonnollisesti ykköskysymys

Valtuutetut kaipasivat tarkempaa tietoa niin rahanmenosta kuin -tulosta hankkeen ympärillä. Esiteltyjä laskelmia pidettiin niin kryptisinä kuin suoraan hatusta vedettyinäkin, ja vanhojen kokemuksien valossa 330 miljoonan euron raamin pitämistä epäiltiin.

– Totta kai rakennushankkeisiin aina liittyy jonkinnäköisiä budjetti- ja aikatauluriskejä, mutta suurin riski niissä liittyy yleensä suunnittelun huolellisuuteen. Olennaista on ottaa mallia muualta ja jo toteutetuista hankkeista, vastasi kaupunginjohtaja Arve.

Hän muistutti hankkeen olevan vielä alkutaipaleella, ja lukujen sekä toteuttamismallin täsmentyvän suunnittelun edetessä seuraavaan vaiheeseen.

Toteutussuunnitteluun päästäessä Turku voi hyödyntää myös Tampereen raitiotiehankkeesta saatuja kokemuksia, vakuutti Juha Jokela. Hän kertoi tähän mennessä suunnitelmien laadintaan kuluneen 1–1,5 -miljoonaa euroa. Kaikkiaan suunnitteluun arvioidaan kuluvan noin 15 miljoonaa euroa.

Linjojen investointikustannukset varikkoratkaisuineen ovat tällä tietoa noin 333 miljoonaa euroa. Summaan ei sisälly kalustokustannuksia. Valtion odotetaan osallistuvan kustannuksiin 30 prosentin osuudella.

Havainnekuva raitiotiestä
Havainnekuva pikaraitiotiestä Turun tuomiokirkon maisemissa.Sigge Arkkitehdit Oy

Turun kaupunginjohtaja Minna Arve esitti helmikuun alkupuolella Turun tulevaksi joukkoliikenneratkaisuksi pikaraitiotietä.

Esitetyt linjat ulottuisivat Turun keskustasta Kupittaan Tiedepuiston kautta Varissuolle ja toiseen suuntaan Länsikeskuksen kautta Raisioon. Arve piti ”innostavana” Raision mahdollista mukanaoloa, ja toivoi myös Kaarinan hyppäävän Skanssin kautta kyytiin joskus tulevaisuudessa.

Kapasiteetti ja sen tarve herättää kysymyksiä

Raitiovaunujen matkustajakapasiteetin riittävyys ja toisaalta tarve eri linjoilla askarrutti monia valtuutettuja.

Varissuo Kupittaalle rakentuvan Tiedepuiston kautta on kaavailujen ykkössuunta, koska Timo Hintsasen mukaan linjan varrella on eniten käyttäjiä.

Suunnitelma raitiotien tai superbussin reitistä
Vihreällä merkitty Varissuolta alkava linja olisi raitiotien tai superbussin ensisijainen linja. Sillä on neljä päätepistettä: Matkakeskus, Länsikeskus, Runosmäki ja Raisio. Punaisella merkityt osuudet voitaisiin rakentaa myöhemmin. Kuva on suuntaa antava.Yle

Raitiotieratkaisua valmistellaan 37-metristen vaunujen varaan, mutta pysäkeille tulisi kymmenen metriä enemmän mittaa. Näin tarvittaessa saadaan lisäkapasiteettia käyttöön, totesi Juha Jokela.

Esittelijät joutuivat myös useampaan kertaan vakuuttamaan, että raitiotie ei ole menneisyyteen kuuluvaa tekniikkaa.

Toteuttamispäätöksen ollessa ajankohtainen ensi vuosikymmenen alkupuolella ollaan Arven mukaan viisaampia siinäkin, onko teknologisessa kehityksessä tapahtunut yllättäviä loikkia.

Odotettavissa kiivaita puheita kevään korvalla

Esimakua odotettavissa olevasta nokittelusta saatiin valtuustosalissa jo maanantai-iltana.

Haihatteluna hanketta pitävien perussuomalaisten Mikael Miikkola oli huolissaan kasvavan vanhusväestön palvelusta pitenevillä pysäkkiväleillä.

– Eivät kaikki ole nuoria ja salskeita kuten vihreät hehkuttavat. Havainnekuvissa ei ollut yhtään rollaattoria eikä yhtään ikääntynyttä, paheksui Miikkola, jonka mukaan kaikkien maksaessa vain kolmannes hyötyy ratikkaratkaisusta.

Vihreiden Niina Ratilainen pääsikin pian ottamaan osaa Miikkolan huoleen, nimeltä mainiten.

– Huolenani on joukkoliikenteen esteettömyys. Raitiotien laitureitahan on perinteisesti pystytty luiskittamaan ja kyyti on tasaista, on helppo matkustaa rollaattorien ja lastenvaunujenkin kanssa, suitsutti Ratilainen viitaten kuluneen lumitalven aiheuttamiin hankaluuksin bussipysäkeillä.

Fölin suunnittelupäällikkö Lauri Orasmaa totesi, etteivät raitiovaunut voi pysähdellä kovin lyhyillä pysäkkiväleillä. Avuksi tulevat bussien runkolinjasto ja yksilöllisempiin tarpeisiin mahdollisesti pienet robottibussit joskus tulevaisuudessa.

Kaupunginjohtaja Minna Arve vakuutti raitiotien olevan hyvä ratkaisu niin vanhuksille kuin muillekin väestönosille.

– Joukkoliikennettä rakennetaan lähtökohtaisesti ihan kaikille. Olen kuullut jopa keski-ikäisten salkkumiesten ajautuvan joukkoliikenteen käyttäjäksi, jos se on ratikka.

Kiskokysymykset värittävät laajemminkin valtuustotyötä

Turun kaupunginhallitus on jättänyt joukkoliikenneratkaisun kahdesti pöydälle. Seuraavan kerran kaupunginhallitus käsittelee asiaa 25. maaliskuuta.

Tavoitteena on, että valtuusto pääsisi varsinaisesti käsittelemään suunnitelmaa vielä tämän kevään aikana, mahdollisesti jo huhtikuussa.

Silloin varmasti jatkuvat kysymykset muuan muassa katutilan käytöstä ja sen alaisen infrastruktuurin siirron kustannuksista ja maksajista. Myös vaikutuksia kaupungin muihin investointitarpeisiin tultaneen tivaamaan moneen otteeseen.

Esityksen mukaan hankesuunnittelun on määrä käynnistyä välittömästi, ja sitä seuraa toteutussuunnitteluvaihe, joka olisi valmis noin vuonna 2023. Tuolloin kaupunginvaltuusto tekisi päätöksen rakentamisvaiheeseen siirtymisestä.

Ensimmäinen raitiotieosuus voisi olla valmiina 2026 – ainakin tämän hetkisissä haavekuvissa.

Kaupunginjohtaja Minna Arven oli myös määrä esitellä valtuutetuille rantarataa suoristavan Tunnin juna -hankkeen tuoretta tilannetta. Esitys ja siitä käyty keskustelu jäi kuitenkin laihanlaiseksi maan hallituksen jätettyä hiljan eronpyyntönsä.

Valtio ilmoitti helmikuun alussa perustavansa ratahanketta vauhdittamaan hankeyhtiön, jossa myös Turku olisi mukana. Ratayhtiöiden perustaminen on kuitenkin viivästynyt, sillä toimitusministeristönä jatkava hallitus ei voi nuijia asiasta päätöksiä.

Lue lisää:

Turun raitiotieratkaisuun otettiin aikalisä – "Laadukas joukkoliikenne täytyy taata kaikille"

Turkuun pikaraitiotie, esittää kaupunginjohtaja Minna Arve – Raisio halutaan mukaan

SDP varautuu raitiotien ja suberbussien umpisolmuun – esittää uutta vaihtoehtoa joukkoliikenneuudistukseen

Raision keskusta on mullistumassa – visiointi alkaa puhtaalta pöydältä

Raiteita vai kumipyöriä? Lobbaus kiihtyy joukkoliikenneratkaisua etsivässä Turussa – Lauri Kattelus kiistää jääviytensä

Turun kaupungin sivusto tulevasta joukkoliikenneratkaisusta (siirryt toiseen palveluun)