Sadat hylätyt autot päätyvät kaupunkien varikoille ja sieltä kierrätykseen – ”Kerran löysin autosta kokonaisen aikuisviihdekokoelman”

Käyttökelpoisiakaan ajokkeja ei kaivata. Turussa varikolle hinatuista autoista valtaosa menee purettavaksi.

romuajoneuvot
Varikonhoitaja Olli Laine tutkii auton irti olevaa tuulilasia.
Varikonhoitaja Olli Laine ihmetteli, miksi auton etupenkki oli täynnä lunta. Syyksi paljastui irti oleva tuulilasi. Dani Branthin / Yle

TurkuArviolta 50 autoa seisoo vierekkäin aidatun alueen sisäpuolella, yksinäisinä ja onnettoman näköisinä. Uusin tulokas on sininen Ford Ka, joka on juuri hetkeä aiemmin hinattu varikolle Turun Saramäkeen.

Ford on viettänyt kadunvarressa ainakin kaksi viikkoa. Jos ajoneuvon omistaja ei hae sitä 67 päivän kuluessa, auto saa viimeisen leposijansa Kuusakosken kierrätyslaitokselta.

Auto niin sanotusti paalataan. Sitä ennen menopeleistä puretaan kaikki kierrätykseen kelpaava.

Varikolla olevien autojen takalasinpyyhkijään tai antenniin on kiinnitetty punainen lappu minigrip-pussin sisällä. Sen tarkoitus on ollut välittää omistajalle vielä viimeinen viesti siitä, että ajoneuvo siirretään lähitulevaisuudessa pois kadunvarresta.

Auton antennissa oleva siirtokehotuslappu.
Auton omistajaa muistutetaan mahdollisesta siirrosta muun muassa autoon kiinnitettävällä kehotuksella. Dani Branthin / Yle

Kun katutarkastajat huomaavat auton, jota ei saa säilyttää Turun katualueella, autoon kiinnitetään siirtokehotus. Havaintoja hylätyistä autoista tulee myös sivullisilta.

Auton omistajalle lähtee myös siirtokehotuskirje kotiin.

Autot menevät kierrätykseen

Varikonhoitaja Olli Laine astuu ulos sinisestä työmaakontista, joka on Saramäen varikon toimisto. Hänen mukaansa auton omistajaa kyllä muistutetaan siirrosta. Osa jättää auton kuitenkin kadunvarteen tahallaan.

Osa varikolle tuotavista autoista on silkkaa romua, osa ajokuntoisia. Kiertelemme juuri hinatun Ford Kan ympärillä.

– Ihmettelin, kun auton etupenkki oli täynnä lunta. Sitten huomasin, että etulasi oli yläreunastaan irti. Meidän piti lippusiimalla sitoa lasi kiinni, ettei se lennä hinausauton lavetilla pois, Laine naurahtaa.

Varikolle hinataan tavallisesti yksi auto vuorokaudessa.

– Tuntuu, että ihmiset välittävät koko ajan vähemmän siitä, mihin autonsa jättävät. Nykyään ihmisillä saattaa olla yhä enemmän minä minä -asennetta, Laine pohtii.

Jos autot osaisivat puhua, niillä jokaisella olisi oma elämäntarinansa kerrottavanaan. Osa on kärsinyt kolhuista. Ulkokuoren saisi kuitenkin nätiksi pienellä puunauksella ja ehostuksella.

Moni kuitenkin on hylännyt nelipyöräisen perheenjäsenensä lopullisesti.

Tampere myy hylättyjä autoja

Noin 90 prosenttia Saramäen varikkohäkkiin joutuneista autoista lähtee Kuusakoskelle kierrätykseen. Näin käy siitä huolimatta, että suuri osa autoista on täysin toimivia ja ehjiä. Asiaan saattaa tosin tulla muutos vielä tämän vuoden aikana.

– Harkitsemme järjestelmää, jonka kautta parempikuntoisia autoja voisi myydä ulos. Huonompikuntoiset voisi myydä varaosina, Turun kaupungin valvontakoordinaattori Teemu Peltonen sanoo.

Kaupungin pitää ensin selvittää, mitä laki sanoo kauppojen ehdoista.

Helsingissäkään ei ole ryhdytty suoraan myymään romuautoja. Helsingin kaupunki toimittaa ajoneuvot viralliseen vastaanottopisteeseen.

– Kyseessä on autopurkamo. He ottavat autosta myytäväksi soveltuvat osat ja varusteet. Nesteistä kuivattu, renkaaton ja pääsääntöisesti osittain purettu auto toimitetaan autopurkamosta murskattavaksi ja edelleen teollisuuden raaka-aineeksi, Helsingin kaupungin vt. siirtopäällikkö Harri Räisänen kertoo.

Helsingissä romutettiin viime vuonna noin 1 100 autoa.

Tampereen kaupungin katupäällikön Pasi Halmeen mukaan vuonna 2018 romutettavaksi meni 261 autoa. Tampere myy autoja, kunhan ne ovat siirtyneet kaupungin omistukseen. Kiinnostus on kuitenkin ollut vähäistä. Vuonna 2018 autoja myytiin kymmenen.

Saramäen varikolla oleva mopo.
Saramäkeen ei tuoda ainoastaan autoja, vaan kalustosta löytyy myös kaksipyöräisiä. Dani Branthin / Yle

Banaanilaatikot talteen

Jos autossa on arvotavaraa, pitää niitä säilyttää 67 vuorokauden sijasta 97 vuorokautta. Kurkistus autojen sisätiloihin varikolla tukee sanontaa ”toisen roska voi olla toisen aarre”.

Turussa Olli Laine on kuusivuotisen varikonhoitajan uransa aikana ehtinyt nähdä elämän kirjon autojen sisätiloja tarkastelemalla. Elämän nurjasta puolesta kertoivat taannoin autosta löytyneet pesäpallomaila ja voimapihdit.

– Yhdessä autossa oli kokonainen aikuisviihdekokoelma. Kerran taas eräs mies myöhästyi päivän autonsa lunastuksesta täältä. Hänellä oli kuitenkin tärkeää tavaraa: iso kasa banaanilaatikoita. Hän tokaisi, että auto menköön paaliin, mutta laatikot hän haluaa itselleen, Laine nauraa.

Ennen varikkoa Laine työskenteli kaksi vuotta pysäköinnintarkastajana. Rauhallisesti aitojen sisällä odottavat autot eivät käyttäydy uhkaavasti, toisin kuin kimpaantuneet sakon saaneet.

– Ei varsinaisesti kukaan silmille tullut, mutta uhattiin minut tappaa, työntää auton alle ja ajaa ylitse, Laine tokaisee lakonisesti.

Laineella on ohje kaikille heille, jotka suunnittelevat jättävänsä autonsa tahallaan kadunvarteen siirtäjien huoleksi.

– Ajakaa mieluummin auto itse paaliin. Siitä jopa maksetaan auton omistajalle. Me jos joudumme työhön, joutuu maksamaan meille.

Turun katujen kevätsiivoukset alkavat viikolla 14. Siirtokehotuksiin voi varautua tilaamalla tietoa puhdistussuunnitelmista kännykkään (siirryt toiseen palveluun).

Keskustele aiheesta jutun alla. Kommentointi päättyy torstaina 21.3. kello 18.