Finnair ei anna periksi: aamun lentovuoro loppuu – Meri-Lapissa pelätään lentoliikenteen syöksykierrettä

Ensi viikosta alkaen päivän ensimmäinen lento lähtee vasta iltapäivällä.

lentoliikenne
Lentokoneen sisätilaa.
Finnairin osaomistama Norra operoi Kemi-Tornion ja Helsingin välisen lentoliikenteen.Risto Koskinen / Yle

Meri-Lapin teollisuuden, matkailun ja kuntien toive Kemi-Tornion ja Helsingin välisen aamulennon säilymisestä ei saa vastakaikua Finnarilta. Varhainen vuoro lennetään viimeisen kerran tällä viikolla.

– Yöpyvä vuoro on ollut Kemi-Tornion lentovuoroista heikoimmin kannattava. Yli puolet koneesta on ollut tyhjänä, perustelee Finnairin myyntijohtaja Mikko Turtiainen helmikuussa ilmoitettua päätöstä.

Jatkossa Perämeren pohjukasta lennetään Helsinkiin arkisin kolmesti päivässä. Varhaisin, Kokkolan kautta lennettävä vuoro lähtee puolen päivän jälkeen ja on Helsingissä iltapäivällä.

– Tästä vuorosta on hyvät jatkoyhteydet Euroopan ja Aasian iltapäivällä lähteville lennoille, sanoo Turtiainen.

Liikematkustajat Ouluun tai Luulajaan?

Finnairin edustajat tapasivat maanantaina Kemissä paikallisia suurteollisuuden, matkailun ja kuntien edustajia. Aamuinen vuoro on ollut liikematkustajille tärkeä. Se on esimerkiksi mahdollistanut päiväkäynnin pääkaupunkiseudulle.

Meri-Lapissa pelätään, että aamuvuoron loppuminen voi vaarantaa Kemi-Tornion lentoliikenteen tulevaisuuden. Pelkona on, että liikematkustajat siirtyvät käyttämään Oulun ja Luulajan yhteyksiä.

– En todellakaan toivo, että Kemi-Torniossa päädytään 50 000 matkustajaan, joka meillä oli 2016. Silloin voi edessä pahimmillaan olla keskustelu lentoliikenteen jatkuvuudesta. Sitä keskustelua emme halua käydä, koskaan, sanoo seutupäällikkö Markku Hukkanen Meri-Lapin kehittämiskeskuksesta.

Meri-Lapissa uskotaan, että Kemi-Torniossa yöpyvän vuoron suosion ongelmat johtuvat aikataulusta.

– Kone saapuu yöllä puoli kahden aikaan, silloin liikkeellä on vain jotain myöhäisiä liikennematkustajia ja turisteja, sanoo Hukkanen.

Meri-Lapin ehdotus ei kelvannut

Aamulla lähteneen vuoron suosiota ovat syöneet myös ajoittaiset aikatauluongelmat. Puoli kuudelta lähtevää lentoa on jouduttu tällöin aikaistamaan vielä tunnin verran.

Merilappilaiset toivat maanantaisiin neuvotteluihin oman esityksensä aamu- ja vuorojen järjestämisestä kolmiolentona. Helsinkiin matkaava kone olisi ehdotuksen mukaan ottanut matkustajia Kokkolan ja Kemi-Tornion kentiltä, josta aamulähtö olisi ollut kello 6.20. Niin ikään kolmiolentona hoidettu iltavuoro olisi lähtenyt Helsingistä kello 18.15 ja saapunut Kemi-Tornioon kello 20.35.

Finnair ei ehdotukselle lämmennyt. Osasyyksi kerrottiin sopivan lentokaluston puuttuminen.

Aivan täysin poissuljettua ei Kemi-Tornion ja Helsingin välisen aamuvuoron paluu ole.

– Alueen kanssa käydään jatkuvaa dialogia ja aamuvuoro voi olla mahdollinen. Tietysti tällöinkin mennään kannattavuus edellä, sanoo Finnairin myyntijohtaja Mikko Turtiainen.