"Perheellinen ihminen vain tarvitsee nykypäivänä auton" – Kaupungit haluavat vähentää yksityisautoilua, mutta parkkipaikkojen puute raastaa monia

Autopaikkojen vähentäminen laskee asuntojen hintoja, mutta on saanut asukkaat jopa raivon partaalle esimerkiksi Vantaalla Kivistön uudella asuinalueella.

pysäköintialueet
Kivistön perhe
Vaikea parkkipaikkatilanne on osasyynä sille, että vantaalainen Talaston perhe suunnittelee muuttoa pois Kivistön asuinalueelta.Yle

Harmaa maaliskuinen päivä on kääntymässä kohti iltaa, kun Tommi Talasto kurvaa autonsa kohti kotia Vantaan Kivistössä. Edessä on hermoja raastava parkkipaikan etsintä.

– Tänään kävi lottovoitto. Paikka löytyi noin 10 minuutin kävelymatkan päästä kaupasta eli oli harvinaisen hyvä päivä. Muskariin mennessä pahimmillaan autolta pitää kävellä jopa kilometrin matka, sanoo Talasto.

Muutaman korttelin päässä tyttärensä luokse kylään tuleva Tuula Erola on juuri päättänyt jokaviikkoisen parkkipaikkaetsintänsä.

– Paikkoja on todella vähän ja aina joutuu muutaman kierroksen ajamaan, ennen kuin sellaisen löytää. Tänään sain auton koulun pihalle, Erola toteaa.

Kivistön pysäköinti on kiristänyt asukkaiden hermoja jo pitkään. Monien suurien kaupunkien tavoin Vantaa on höllentänyt pysäköintipaikkavaatimuksia uusissa kerrostaloissa, joita rakennetaan kehäradan varteen.

–Jos vaaditaan vähemmän autopaikkoja, voidaan rakentaa vähän korkeampia taloja ja samalle tontille saadaan mahtumaan enemmän asuntoja. Tiivistämällä kaupunkia saadaan puolestaan lisää käyttäjiä, joka taas auttaa kehittämään toimivaa joukkoliikennettä, selventää Vantaan kaupungin kuntatekniikan suunnittelupäällikkö Markus Holm.

Vantaan Kivistö.
Moni asukas on kerännyt useammankin pysäköintivirhemaksun Kivistössä. Kaupungin mukaan maksullisella pysäköinnillä on pyritty varmistamaan, että kadunvarsipaikat säilyvät lyhytaikaisen asioinnin käytössä.Yle

Autottomuus vaatii palveluita

Kun tontille saadaan enemmän asuntoja, se tietää myös enemmän asukkaita. Isot ihmismassat taas vetävät puoleensa palveluita. Ongelma piilee siinä, miten nykyinen arki saadaan toimimaan, kun palveluita ei vielä ole.

Kivistössä tämä on saanut jo asukkaita muuttamaan pois ja vaikeuttanut esimerkiksi asuntojen myyntiä.

– Parkkipaikkojen puute ei ole ongelma, jos palvelut ovat lähellä ja alueella on hyvä joukkoliikenne. Keimolanmäki ja Kivistö ovat tällä hetkellä haastavia paikkoja myydä, koska palvelut sijaitsevat vielä kaukana, sanoo asiakkuusjohtaja Tarja Hagman Huoneistokeskuksesta.

Kaupunkisuunnittelu katsoo kuitenkin kauemmaksi. Vantaan asukasmäärä nousee kohisten ja tavoittena on kasvaa sisäänpäin eli täydennysrakentaa nykyisiä asuinalueita.

Suuret parkkikentät eivät istu tähän kuvioon. Parkkihallit ja maanalaiset paikat puolestaan nostavat paljon asuntojen hintoja. Vantaa toivookin kiihdyttävänsä päätöksillään kohtuuhintaisten asuntojen tuotantoa.

– Olemme saaneet rakentajilta palautetta, että parkkipaikkavaatimusten laskeminen on edesauttanut joitakin rakennuspäätöksiä. Kiikun kaakun olleet hankkeet ovat lähteneet tämän myötä toteutukseen, sanoo kuntatekniikan suunnittelupäällikkö Markus Holm.

Vähiten pysäköintipaikkoja asemien lähelle

Vantaalla otettiin vuodenvaihteessa käyttöön toistaiseksi voimassa oleva uusi mitoitusohje, jonka mukaan autopaikkoja vaaditaan uusiin kohteisiin eri määrä riippuen kohteen sijainnista.

Vähiten autopaikkoja vaaditaan kehäradan asemien lähellä Tikkurilassa, Kivistössä, Myyrmäessä ja Aviapoliksessa. Minimissään autopaikkoja tulee rakentaa yksi paikka kolmea asuntoa kohden.

Markus Holm on Vantaan kaupungin liikennesuunnittelupäällikkö.
Vantaan kaupungin suunnittelupäällikkö Markus Holmin mukaan autojen omistusaste vaihtelee paljon eri kohteiden välillä. Kristiina Lehto / Yle

Pysäköintipaikkojen määrää voi myös tiputtaa, mikäli paikat rakennetaan keskitetysti esimerkiksi parkkihalliin eikä niitä nimetä asuntokohtaisesti.

– Näin kaupunkitila ja pysäköintipaikat saadaan tehokkaampaan käyttöön, koska sama paikka voi palvella useita eri käyttäjiä, sanoo Holm.

Ilmastotavoitteet ovat yksi keskeinen syy, joka ajaa kaupunkeja yksityisautoilun suitsimiseen. Rakennusyhtiöt puolestaan pistävät parkkipaikkojen sijaan ennemmin pystyyn asuntoja, koska ne ovat arvokkaampia.

Kaupunkisuunnittelu on tasapainoilua nykypäivän ja tulevaisuuden välillä

Vähäautoisen kaupungin suunnitteleminen autoilevalle kansalle ei olekaan yksinkertainen tehtävä. Selvitysten mukaan helpoiten ihminen luopuu autosta, kun sen käytölle ei ole enää tarvetta.

Esimerkiksi Helsingin sanomat uutisoi (siirryt toiseen palveluun) viime viikolla, että Helsingin kantakaupungissa yksityisauto on jo harvinaisuus. Esikaupunkialueilla ja suuressa osassa Espoota ja Vantaata autojen suhteellinen määrä on puolestaan kasvanut.

Kaupunkisuunnittelu tasapainoileekin nyt nykypäivän tarpeiden ja tulevaisuuden suunnitelmien välillä. Miten rakentaa vähäautoisia joukkoliikennekaupunkeja niin, etteivät asuinalueet ajaudu liikennekaaokseen?

– Se on ihan selvä, että kaikesta yksityisautoilusta emme tule pääsemään eroon kymmeniin vuosiin. Kyse on enemmän siitä, että yritämme mahdollistaa yhä useammille vähäautoisen ja jopa autottoman elämän. Toki kaikille se ei ole mahdollista, sanoo Holm.

Kivistössä asuva Talaston perhe ei jää odottelemaan kauan luvattuja palveluita, vaan perhe suunnittelee parhaillaan muuttoa muualle.

–Kyllä tämä pysäköintiongelma on yksi merkittävä tekijä meidän kohdallamme. Perheellinen ihminen vain tarvitsee nykypäivänä auton, sanoo Talasto.

Voit keskustella aiheesta jutun alla asiallisesti tiistaina kello 22 saakka.