Äiti ja isä, näin vältät iltaraivarit –​ Asiantuntijan viisi vinkkiä mutkattomaan nukkumaanmenoon

Iltatoimet pitkittyvät monessa lapsiperheessä, ja siitä kannattaa ottaa ilo irti.

vanhemmuus
Äiti ja kaksi lasta
Hilla Samola / Yle

Päivä vaihtuu illaksi. Lasten mentyä nukkumaan vanhemmat voivat rojahtaa sohvalle ja nauttia hetken omasta ajasta. Sitä ennen on edessä kuitenkin vielä yksi taistelu.

Vanhempi pitää itselleen vielä viimeisen motivaatiopuheen:

– Sinä pystyt tähän. Olet tehnyt sen ennenkin. Ei muuta kuin menoksi.

Perheissä, joissa lapselle nukkumaanmeno on hankalaa, jokainen ilta voi tuntua taistelulta. Suunnittelija Eeva Oksanen Mannerheimin Lastensuojeluliitosta antaa viisi vinkkiä lapsen nukuttamiseen ja siihen, miten pahimmilta iltapelleilyiltä vältyttäisiin.

1. Rakasta iltarutiineja

Pisulle ja pesulle! Yksi tärkeä asia mutkattomassa nukkumaanmenossa on Iltarutiinit. Lapselle ne tuovat turvallisen olon. Kun iltatouhut tehdään suurin piirtein samaan aikaan ja samassa järjestyksessä, tämä auttaa lasta rauhoittumaan ja asennoitumaan lähestyvään nukkumaanmenoon.

2. Sylittele pitkin päivää

Nukahtaminen on lapselle erokokemus, ja lapsi voi kaivata silloin paljon vanhemman läsnäoloa ja hellyyttä. Jotta pahimmalta sylin tarpeelta vältyttäisiin nukkumaan käydessä, on vanhempien hyvä muistaa antaa lapselle hellyyttä jo pitkin päivää ja illalla ennen varsinaista nukutusta.

3. Ole läsnä!

Vaikka kuinka kaipaisit jo mielisarjasi pariin, yritä olla näyttämättä tätä jälkikasvullesi. Usein lapset huomaavat vanhempien poissaolevan ja kiireisen olemuksen eivätkä pysty itsekään rauhoittumaan. Yritä siis pitää itsesi tyynenä - suoratoistopalvelut on onneksi keksitty.

4. Tunnista lapsesi luonne

Toisten vanhempien kanssa on hyvä jakaa kokemuksia. Liika jälkikasvun vertailu ei ole kuitenkaan hyväksi, sillä kaikki lapset ovat erilaisia. Toiset ovat herkkiä valolle tai äänille. Toiset taas saavat kierroksia mukavistakin muutoksista, kuten kyläilyistä tai lomamatkoista.

Vanhempien kannattaa siis miettiä, minkälainen oma lapsi on, ja tehdä nukkumaanmenosta juuri hänelle mahdollisimman helppo.

5. Nauti tylsyydestä

Joskus lapsen nukahtaminen vain kestää. Oman mielenrauhasi takia hyväksy tilanne.

Nappaa nukutushetkeen mukaan vaikka kupillinen teetä ja kirja ja ota kaikki ilo irti tylsästä tilanteesta. Kun oma mieli pysyy rauhallisena, lapsikin rauhoittuu ja nukahtaa – ainakin jossain vaiheessa.

Katso tästä Puoli seitsemän -ohjelman juttu aiheesta:

Äiti ja kaksi lasta