Taksikuski kysyi kilpailevan taksin asiakkaalta matkan hinnan – hintakilpailu ja ilmapiiri taksiyrittäjien välillä kiristynyt uudella tavalla

Taksimarkkinaa Lappeenrannassa pitkään hallinneen Taksi-Saimaan tilaukset ovat viime kuukausina vähentyneet.

taksiliikenne
Taksin kyydissä
Tilastokeskuksen arvion mukaan uusi kilpailutilanne ei ole vaikuttanut asiakkaan matkastaan maksamaan hintaan Lappeenrannan seudulla.Mikko Savolainen / Yle

Kiristynyt kilpailu Lappeenrannan taksimarkkinoilla on inspiroinut kuljettajia käyttämään mielikuvitustaan kilpailevan yrityksen hintojen tarkkailussa. Markkinaa pitkään hallinneen Taksi-Saimaan toimitusjohtaja Juha Simpura kertoo alan klassikkotempusta, jota yhtiön kuljettaja hiljattain kokeili käytännössä.

Tarina alkaa Lappeenrannan rautatieaseman taksitolpalta.

– Kilpailijan auto ja meidän auto lähtivät matkaan yhtä aikaa. Ne seisoivat peräkkäin samat liikennevalot ja tulivat yhtä aikaa yliopistolle. Taksi-Saimaan rohkea kuljettaja kävi kysymässä kilpailevasta autosta nousseelta asiakkaalta, että paljonko maksoit, kertoo Juha Simpura.

Taksi
Taksi-Saimaa ja Kajon käyttävät matkan hinnoitteluun erilaisia perusteita.Mikko Savolainen / Yle

Iso lisäys kuljettajien määrässä

Yritysrypäs Kajonin taksit ilmestyivät Lappeenrannan katukuvaan viime kesänä. Syksyn aikana Kajon haki ja koulutti uusia kuljettajia sellaisella tahdilla, jonka ei epäilijöiden mukaan pitänyt olla mahdollista. Taksialaa on pitkään vaivannut työntekijäpula.

Nyt Kajonilla on Lappeenrannan seudulla käytössä 50 autoa ja noin 60 kuljettajaa. Tavoitteena on löytää vielä runsaat kymmenen uutta kuljettajaa.

– Koko ajan rekrytoidaan lisää kuljettajia. Sitä mukaa, kun heitä tulee, lisäämme autoja myös Etelä-Karjalaan, sanoo Kajon Oy:n Etelä-Karjalan aluepäällikkö Juho Jäppinen.

Laajentumispuheet koskevat myös pienempiä paikkakuntia Lappeenrannan ulkopuolella.

– Asiakkaan kannaltahan taksin tarve on juuri pienillä paikkakunnilla suurin. Tarkoitus on vahvistaa taksin saatavuutta syrjäkunnissa niin pienten autojen kuin invataksienkin osalta, Jäppinen sanoo.

Matkan hinta ei ole muuttunut

Taksi-Saimaan toimitusjohtajan Juha Simpuran mukaan koko Etelä-Karjalan alueella on ennen Kajonin kuljettajien osuutta ollut liikenteessä noin parisataa taksia. Kajonin kymmenet lisäkuljettajat muuttivat siis alueen taksimarkkinoita oleellisesti.

Erityisesti muutos tuntuu Simpuran mukaan kuljettajien tilipussissa.

Taksi Saimaan autoja rautatieasemalla
Takseja odottamassa junalta saapuvia asiakkaita Lappeenrannan rautatieasemalla.Mikko Savolainen / Yle

– Tilausmäärät ovat vähentyneet. Esimerkiksi joulukuussa vähennys oli jopa parikymmentä prosenttia. Sitä kautta saattaa ilmapiirinkin puolella näkyä tunteenpurkauksia. Tämä tilanne on täysin uusi, Simpura kuvaa tunnelmaa kuljettajien keskuudessa.

Tilastokeskuksen yliaktuaari Kristiina Nieminen kertoo, ettei muuttunut kilpailutilanne ei ole vaikuttanut asiakkaan matkastaan maksamaan hintaan Lappeenrannan seudulla. Pääkaupunkiseudulla taksimatkan hinta on tilastokeskuksen mukaan noussut jopa yli kymmenen prosenttia verrattuna viime kesän taksiuudistusta edeltäneeseen aikaan.