Ristijärvi kantaa seniorikunnan mainetta vaihdetusta mainoslauseesta huolimatta: "tämä kylä on nyt kuivettunut tähän asentoon"

Ristijärvellä on uusi kuntastrategia, jonka teemana on Koti keskellä kaunista Kainuuta.

Ristijärvi
Riikka Keränen asuu nykyisin Ristijärvellä.
Senioreihin nojannut markkinointi varjostaa Ristijärven imagoa edelleen. Minna Heikura / Yle

Vuosituhannen vaihteessa Ristijärven kunta meni seniorikilven alle, kunta halusi erottua muista mainostamalla itseään selkeästi vanhemman sukupolven paikkakuntana.

– Meille naurettiin ja ilkuttiin, että senioriasiat ovat auringonlaskun juttuja. Saavutimme kuitenkin paljon valtakunnallista näkyvyyttä ja uusi asukkaita, muistelee Ristijärven silloinen kunnanjohtaja Reijo Fredriksson.

Noin 15 vuotta sitten ryhdyttiin puhumaan hyvän iän Ristijärvestä. Silloin kunnassa koettiin, että se mikä on hyväksi senioreille, on hyväksi myös lapsiperheille.

Viime kesänä kunta vaihtoi jälleen suuntaa korostamalla kotia ja kaunista Kainuuta. Ristijärven kunnan verkkosivuilla vilahtelee edelleen vanha hyvää ikää korostava slogan. Kunnanjohtaja Petteri Seppäsen mukaan uusi iskulause on unohtunut päivittää.

– Kunnan profiili voi olla pikkuisen hukassa, uuden kuntastrategian myötä pyrimme palvelemaan kaikkia kuntalaisia, emme nosta enää senioriteemaa esille.

Yle Kajaanin katugallupiin vastanneet summaavat aikoinaan senioreihin nojanneen markkinoinnin edelleen leimalliseksi, vaikka kunnan markkinointiteemaa on viilattu.

Ristijärveläisen Kaisa Kurkisen mielestä nuoret kokevat seniori-sanan haitalliseksi. Kurkisen mielipidettä myötäilee myös Jorma Heikkinen, joka on asunut Ristijärvellä reilut kymmenen vuotta.

– Idea oli saada tänne vanhempia asukkaita, ehkä se seniorijuttu ei ollut onnistunut. Ennemmin tänne olisi pitänyt tulla uusia yrityksiä. Tämä kylä on nyt kuivettunut tähän asentoon.

– Minulla on edelleen täällä seniorikuntamainen fiilis, sanoo sotkamolainen Santtu Jansson.

Haluamme tehdä juttuja sinun kanssasi, lähetä meille kysymys! (siirryt toiseen palveluun)