FBI mukaan Boeingin rikostutkimuksiin Yhdysvalloissa – Lion Airin lentäjät selasivat ohjekirjaa koneen syöksyessä

Kaksi samankaltaista lentoturmaa samalla konetyypillä vaativat lähes 350 ihmisen hengen.

lento-onnettomuudet
Boeing 737 Max 8 -lentokoneen ohjaamo
Turmalennoilla käytössä ollut konetyyppi on asetettu lentokieltoon muun muassa Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Kuvasssa Boeing 737 Max 8 -koneen ohjaamo. Trevor Mogg / AOP

Yhdysvaltain liittovaltion keskusrikospoliisi FBI liittyi mukaan oikeusministeriön rikososaston johtamiin rikostutkimuksiin liittyen Boeingin 737 Max -koneisiin, kertoo The Seattle Times (siirryt toiseen palveluun).

Syyttäjät ovat lähettäneet useita todistajan haasteita tutkimuksiin liittyen. Rikostutkimukset käynnistyivät jo viime syksynä Indonesiassa tapahtuneen Lion Airin lento-onnettomuuden jälkeen.

CNN (siirryt toiseen palveluun):n lähteen mukaan rikostutkimuksissa on selvitelty Boeingin turvallisuus- ja sertifiointimenettelyjä sekä lentokoneen markkinointia. Myös lentäjille tarkoitetut ohjekirjat ovat olleet tutkijoiden syynissä.

Vielä ei ole tarkkaan tiedossa, mitä rikoslain pykälien rikkomuksia tutkimuksissa voidaan löytää.

Ethiopian Airlinesin Boeing 737 MAX 8 -matkustajakone putosi maaliskuun alussa Etiopiassa. Turmassa kuoli 157 ihmistä. Samantyyppinen kone syöksyi maahan Indonesiassa viime lokakuussa. Tuossa onnettomuudessa kuoli 189 ihmistä.

Turmalennoilla käytössä ollut konetyyppi on asetettu lentokieltoon muun muassa Yhdysvalloissa ja Euroopassa.

Lion Airin lentäjät tutkivat ohjekirjaa koneen syöksyessä

Uutistoimisto Reuters kertoi keskiviikkona, että lokakuun Lion Airin turmakoneen lentäjät olivat tutkineet koneen ohjekirjaa löytääkseen syyn koneen kallisteluun. Ohjaamon äänitallenteen mukaan kone kallistui alaspäin vastoin lentäjien käskytystä. Kun kapteeni yritti saada konetta ylöspäin, tietokone käänsi nokkaa alaspäin ja ilmoitti koneen sakkaavan.

Koneen sakkaus tarkoittaa, että ilmavirtaus irtoaa siiven pinnalta ja kone menettää osan nostovoimastaan.

Lion Airin lento 610 syöksyi maahan 13 minuuttia Jakartan lentokentältä nousun jälkeen. Kone oli alle kolme kuukautta vanha.

Onnettomuutta edeltävänä päivänä vapaalla ollut lentäjä oli pelastanut turmakoneen maahansyöksyn, kertovat Bloombergin (siirryt toiseen palveluun)lähteet.

Kahden asiasta perillä olevan lähteen mukaan ohjaamossa matkustanut lentäjä oli tunnistanut ongelman ja neuvonut työvuorossa olleita lentäjiä sammuttamaan järjestelmän.

Seuraavana päivänä samaa konetta lentänyt eri miehistö kohtasi saman ongelman, ja lentokone syöksyi pian nousunsa jälkeen Jaavanmereen.

Lion Airin ja Ethiopian Airlinesin onnettomuuksista on löydetty selkeitä yhteneväisyyksiä. Boeing ei suostunut kommentoimaan käynnissä olevia tutkimuksia Reutersille.

Lue myös:

Norwegianin suomalaislentäjä Ylellä: Tieto Boeingin uudesta ominaisuudesta tuli Indonesian turman jälkeen

Boeing päivittää turmakonemallinsa ohjelmistoa

Ensi tiedot tuhoutuneen Boeingin mustista laatikoista: muistuttaa edellistä lentoturmaa

Uutta tietoa Etiopian lentoturmasta – koneella poikkeuksellisen suuri nopeus nousun jälkeen