Näin taksien hinnat muuttuivat – Rajuimmin kallistuneessa paikassa mittari raksuttaa, vaikka auto seisoo paikallaan

Traficomin hintaseurannan mukaan taksien hinnat nousivat maakuntien välisessä vertailussa eniten Kymenlaaksossa, jossa otettiin käyttöön minuuttiveloitus.

taksiliikenne
Takseja Kouvolan rautatieasemalla
Juha Korhonen/Yle

Kouvolan rautatieaseman taksitolpan lähellä torstaina liikkuneiden Pirkko Rämän ja Nea Kykkäsen kommentit kuvastavat melko hyvin uuden taksilain tuomia muutoksia. Mielipiteet hinnoittelusta ja taksin saatavuudesta jakautuvat.

– Vähän on liian kallista, puolet liian kallista. Uusi laki on vaikuttanut taksilla ajoon. En käytä sitä kuin hätätilanteessa. Joskus taksin saaminenkin kestää liian kauan, sanoo Rämä.

– Minä käytän taksia ehkä vain neljä kertaa vuodessa, joten ei ole vaikuttanut. Nykyään voi kysyä etukäteen hintaa, mutta enpä ole muistanut. Ihan kohtuuhintainen taksi on ollut Kouvolassa ja olen aina saanut taksin tarvittaessa, toteaa puolestaan Nea Kykkänen.

Hinnat nousivat keskimäärin 3,6 prosenttia

Uuden liikennepalvelulain vaikutuksia taksimatkustamisen hintaan ehdittiin arvuutella jo hyvissä ajoin ennen lain voimaantuloa viime heinäkuussa. Nyt hintojen muutoksista on saatu jo hieman tilastotietoa.

Aluksi taksilla matkustamisen hinnat laskivat, mutta kääntyivät selvään nousuun lokakuussa. Tilastokeskus kertoi maaliskuun alussa, että taksimatkojen hintataso oli noussut koko maassa seitsemän prosenttia verrattuna kesäkuuhun 2018.

Liikenne- ja viestintävirastovirasto Traficom kertoi torstaina omasta hintaseurannastaan, jonka mukaan taksiliikenteen hinnat olivat lokakuussa koko maassa keskimäärin 3,6 prosenttia korkeammat kuin enimmäishinnat ennen uuden lain voimaantuloa.

Taksinkuljettaja Niko Ala-Krekola
Niko Ala-Krekola on ajanut taksia viime kesästä lähtien.Juha Korhonen/Yle

Taksimatkustamisen hinta nousi Suomen maakunnista eniten Kymenlaaksossa, jossa hinnat olivat nousseet 9,2 prosenttia.

Syynä oli minuuttiveloituksen käyttöönotto. Käytännössä se tarkoittaa, että matkan todelliseen hintaan vaikuttaa matkan pituuden lisäksi myös matkan kesto. Kymenlaakson Taksilla aikaveloitus on 28 euroa tunti.

Lisäksi hintaan kuuluu muutaman euron lähtöhinta, joka on yöaikaan korkeampi. Odotukselle on määritelty oma, 56 euron tuntihinta.

– Ihmiset usein ihmettelevät, miksi mittari pyörii vaikka ollaan paikallaan. Joudun aina selittämään, että hinta koostuu kilometrihinnasta ja tuntihinnasta. Pitkään odotellessa joutuu erikseen sanomaan, että sille on oma tietty hintansa, kertoo taksilain voimaantulon jälkeen taksikuskin työt aloittanut Niko Ala-Krekola.

Kymenlaakson jälkeen hinnat ovat nousseet eniten Uudellamaalla, Kainuussa, Päijät-Hämeessä ja Pirkanmaalla.

Kyselyjä hinnasta harvemmin

Ala-Krekolan mukaan Kymenlaaksossa asiakkaat harvemmin kyselevät matkan hinnasta, mutta pääkaupunkiseudulta tulevat asiakkaat ottavat aiheen useammin esiin. Kymenlaakson Taksilla on selkeä hinnoittelu, mutta varsinkin pidemmillä matkoilla hinnoista voidaan neuvotella.

– Se on ihan reilu peli molemmille, että esimerkiksi Helsinkiin mentäessä sovitaan etukäteen jokin kiinteä hinta, sanoo Ala-Krekola.

Kymenlaakson jälkeen hinnat ovat nousseet eniten Uudellamaalla, Kainuussa, Päijät-Hämeessä ja Pirkanmaalla. Traficomin mukaan hintojen nousun syyt vaihtelivat eri puolilla maata. Esimerkiksi Kainuussa nousun taustalla oli perusmaksun korotus ja Pirkanmaalla kilometrihinnan korotus.

Taksilain muutos ei suinkaan nostanut hintoja kaikkialla maassa. Traficomin mukaan hinnat olivat laskeneet kuudessa maakunnassa ja eniten Kanta-Hämeessä. Neljässä maakunnassa hinnat olivat pysyneet ennallaan.

Hintojen lasku johtuu yleisimmin vyöhykehintojen käyttöönotosta eli siitä, että matkan hinta on erilainen kaupungin eri osissa. Jotkut yrittäjät ovat myös laskeneet perusmaksua tai kilometrihintaa ottamatta käyttöön taksissa vietettyyn aikaan perustuvaa veloitusta.

Kartta
Mikko Airikka | Yle