Jyväskylän seutu on valittu valtakunnalliseen kestävää matkailua edistävään pilottiin

Jyväskylän seutu on yhdessä kuuden muun alueen kanssa valittu Visit Finlandin kehittämään kestävän matkailun pilottiohjelmaan.

Jyväskylä
uimarin silhuetti kesäillassa
Jyväskylän seutu valittiin edistämään vastuullista matkailua Visit Finlandin pilottiohjelmassa.AOP

Sustainable Finland -pilottiohjelmaan haki kaikkiaan 36 matkailualuetta, -keskusta ja kaupunkia. Pilottikohteiksi valittiin Jyväskylän seudun lisäksi itäinen Lappi, Porvoo, pääkaupunkiseutu, Rauma, Utsjoki ja Kainuun Wild Taiga.

Pilottiohjelmaan valitut alueet pääsevät edistämään vastuullista matkailua ja tutustumaan Visit Finlandin kestävän matkailun ohjelmaan ensimmäisten joukossa.

Jyväskylän kannalta valinta pilottialueeksi koetaan hyvin tärkeäksi.

– Ensinnäkin on tärkeää, että ollaan noustu alueeksi muiden joukossa. Me nähdään, että kestävät arvot huomioon ottava suunta on ainut mihin matkailua voidaan Suomessa ja ylipäätänsä maailmalla viedä, sanoo matkailukoordinaattori Johanna Maasola Visit Jyväskylästä.

Matkailun ympäristövaikutuksia korostetaan yhä enemmän ja myös matkailijoiden arvot ovat muutoksessa.

– Matkailijat ovat entistä valveutuneempia ja haluavat, että myös matkakohteissa huomioidaan nämä asiat, kertoo Maasola.

Korkeakoulut kehittävät yhdessä vastuullista matkailua

Ilmastonmuutos ravistelee myös matkailualaa ja matkailuelinkeinossa toimivilta vaaditaan kykyä ja osaamista toimia uudella tavalla.

Jyväskylän Ammattikorkeakoulu on keskeisesti mukana kehittämässä valtakunnallista Vastuullisen matkailun-koulutusmallia yhdessä neljän muun korkeakoulun kanssa.

– Monilla matkailuyrityksillä on jo paljon osaamista ja tekoja, mutta miten viestiä niistä paremmin? Vastuullisuus on laaja kenttä ja siihen kuuluu ekologisten tekojen lisäksi taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen vastuullisuus. Vaikka olisi toiminut jo pitkään alalla, on hyvä päivittää omaa osaamista, perustelee projektipäällikkö Mari Holopainen Jyväskylän Ammattikorkeakoulusta.

Järvisuomea markkinoidaan maailmalla

Järvi-Suomen yhteinen matkailuyhteistyö on otettu hyvin vastaan kansainvälisillä matkailumarkkinoilla. Keski-Suomi on mukana viiden muun alueen kanssa Lakeland-markkinoinnissa. Esimerkiksi Pohjois-Italiassa on kiinnostusta Järvi-Suomeen.

– Lakeland on lyönyt läpi ja siinä on auttanut monta tekijää. Visit Finlandin työ, meidän Western Lakeland -suuralueen yhteistyö Lahden, Tampereen ja Hämeen seudun kanssa ja vielä Visit Jyväskylän oma määrätietoinen kansainvälinen markkinointityö, luettelee matkailukoordinaattori Johanna Maasola.