Apple julkisti odotetun suoratoistopalvelunsa ja uuden uutissovelluksen

Apple on kärsinyt laitemyynnin hidastumisesta.

talous
National Geographicin sivu Applen uudessa News+ -palvelussa MacBookin, iPadin ja iPhonen näytöillä.
National Geographicin sivu Applen uudessa News+ -palvelussa MacBookin, iPadin ja iPhonen näytöillä.Apple

Kun laitemyynti ei saa kassakonetta kilisemään totutulla tavalla, haluaa Apple nyt ottaa vauhtia liiketoimintaansa ryhtymällä välittämään yhä enemmän sisältöjä. Suunnilleen tästä on kyse Applen näyttävästi julkistamissa uusissa ja tuoreistetuissa palveluissa.

Kaliforniassa, yhtiö edesmenneen johtajan Steve Jobsin nimeä kantavassa teatterissa pidetyssä tilaisuudessa kerrottiin odotetusti niin liikkuvaan kuvaan, huippujournalismiin kuin peleihinkin liittyvistä sovelluksista.

Muun muassa Applen News Plus -sovelluksen kautta on tarkoitus olla tarjolla useiden satojen laatulehtien hidaslukuisiakin sisältöjä kiinteällä kuukausimaksulla.

Uudistuksia ja laajennuksia on tulossa myös pelien tarjontaan. Suomalaisittain hieman ilahduttavaa oli, että pelien esittelyvideoissa vilahti muun muassa Angry Birds -hahmo.

Palvelujen ansaintalogiikasta kiinnostuneita varmasti lämmitti se, että esille nostettiin myös Apple Pay ja Apple Card -sovellukset, joilla voi rahojaan käyttää toki muuallakin kuin Applen kaupassa.

Odotetuimman eli Apple Tv+ sovelluksen esittelyssä nähtiin useita Hollywood -kuuluisuuksia kuten Jennifer Aniston ja Reese Witherspoon. Palveluun on tulossa niin suoria lähetyksiä, sarjoja kuin tilattavia on-demand -elokuvia.

Kuten asiaan kuuluu, tehokkaasti jo etukäteen hypetetyn palvelun odotetaan muuttavan elokuvia ja televisio-ohjelmia netin kautta välittävien yhtiöiden markkinaosuuksia.

Kilpailuvalttina tilaisuuden juontanut Applen toimitusjohtaja Tim Cook korosti palvelujen helppokäyttöisyyttä.

– Asiakas on aina kaiken tekemisemme keskellä, sanoi Cook.