Kouvolan jättimäiselle tavaraterminaalille lähes 8 miljoonaa euroa EU-rahaa

Terminaali yhdistää rautatie- ja maantiekuljetukset.

rautatieliikenne
ihmisiä Kiinan junan edessa
Ensimmäinen juna Kouvolasta Kiinan Xi'aniin saateltiin matkaan marraskuussa 2017.Pyry Sarkiola / Yle

Suomelle on myönnetty noin 10 miljoonaa euroa EU:n väylä- ja liikennehankkeisiin, kertoo liikenne- ja viestintäministeriö.

Suurimman potin saa Kouvolan rautatie- ja maantieterminaalihanke, jolle myönnettiin 7,8 miljoonaa euroa.

Terminaali yhdistää rautatie- ja maantiekuljetukset. Sen rakennustyöt ovat alkaneet Kouvolassa hiljattain.

Aasian ja Euroopan väliseen tavaraliikenteeseen valmistuva terminaali mahdollistaa satojen tuhansien tavarakonttien käsittelyn ja yli kilometrin mittaisen tavarajunan lastaamisen. Terminaalissa tavaran kuljetusmuoto vaihtuu.

– Kontti voidaan siirtää rekasta suoraan junaan, jolla tavara jatkaa matkaansa itään. Tai tavara voi siirtyä junasta rekkaan, joka vie sen suoraan määränpäähänsä tai jatkokuljetukseen satamiin tai lentoliikenteeseen, kehittämispäällikkö Simo Päivinen elinkeinoyhtiö Kouvolan Innovation Oy:stä kuvaili joulukuussa, kun rakennustyöt olivat alkamassa.

Terminaalin merkitys rautateiden tavaraliikenteessä on verrattavissa muun muassa Helsinki-Vantaan lentokentän asemaan Suomen lentorahtiliikenteessä tai Suomen suurimpien satamien rooliin kansainvälisissä merikuljetuksissa.

Avustuksessa on kyse EU:n CEF-rahoituksesta. Se on tarkoitettu väylä- ja liikennehankkeisiin.

Kouvolan terminaalin ensivaiheen kustannusarvio on noin 38,6 miljoonaa euroa. Kaupunki maksaa kustannuksista valtaosan. EU:n lisäksi lisäksi rahoitusta on haettu valtiolta.

Kartta, jossa näkyy rautatiereitti Kouvolasta Kazakstanin halki Kiinaan.
Vientireitti Kouvolasta rautateitse Xi'aniin.Yle Uutisgrafiikka

Kiskoille yhä enemmän tavaraa

Neljän vuoden kuluttua valmistuva terminaali on osa yli 170 hehtaarin kokoista yritys- ja teollisuusaluetta valtateiden 6 ja 15 välittömässä läheisyydessä.

Yli 30 hehtaarin alueelle levittäytyvä terminaali rakennetaan, koska Kouvola haluaa varautua jatkuvasti kasvavaan idän tavaraliikenteeseen.

Aasian ja Euroopan välillä kulkee Simo Päivisen mukaan nyt runsaat 200 000 konttia vuodessa. Määrä kasvaa koko ajan.

– Kazakstanin, Kiinan ja Venäjän valtioiden laskelmien mukaan määrä nousee noin miljoonaan vuosittaiseen konttiin 2-3 vuoden sisällä. Esimerkiksi Kiina on päättänyt lisätä tavarakuljetuksia länteen nimenomaan rautateillä, Simo Päivinen sanoi joulukuussa.

Kouvolan kaupungin ja elinkeinoyhtiö Kouvola Innovationin mukaan rautatiekuljetusten pääreitille Valko-Venäjän ja Puolan kautta ei enää kauan tavaraa mahdu.

– Jatkossa kuljetuksia ohjautuu Kouvolan reitille, joka on Keski-Euroopan reittiä 2000 kilometriä lyhyempi Aasian ja Pohjois-Euroopan välillä, uskoo kansainvälisen tavaraliikenteen kehittämisessä ja idänkaupassa pitkään mukana ollut Päivinen.

Jo nyt Suomen ja Kiinan välisessä tavarajunaliikenteessä mukana olevan Kouvolan ratapihan konttialueella pystytään vuosittain käsittelemään noin 15 metriä pitkiä ja 3 metriä korkeita kontteja runsaat 20 000 kappaletta.

Kouvolasta ensimmäinen tavarajuna lähti Kiinan Xi’aniin marraskuussa 2017. Junia on kulkenut keskimäärin parin viikon välein.