Schjerfbeckin tehdastyöläisiä esittävä maalaus lähtee Riihimäeltä Lontooseen

Royal Academy of Arts haluaa Helene Schjerfbeckin teoksen lainaksi suurnäyttelyään varten.

Helene Schjerfbeck
Helene Schjerfbeckin teos Tehdastyöläisiä matkalla työhön
Schjerfbeckin Tehdastyöläisiä matkalla työhön -teos on sikäli erikoinen, että taiteilija on maalannut teoksen toiselle puolelle omakuvansa, kertoo Riihimäen taidemuseon intendentti Katja Vuorinen-Parm.Harri Oksanen / Yle

Maailmalla taidemuseoita kiertänyt Helene Schjerfbeckin Tehdastyöläisiä matkalla työhön -teos lähtee seuraavaksi Isoon-Britanniaan. Tätä ennen Schjerfbeckin "tehtaan tytöt" on ollut esillä muun muassa Saksassa, Ranskassa, Hollannissa, Tanskassa ja Japanissa.

Schjerfbeckin maalaus kuuluu Riihimäen taidemuseolle, joka sai lainapyynnön Lontoosta jo viime kesänä. Lontoossa Tehdastyöläisiä matkalla työhön -teos on osa laajempaa näyttelyä, joka esittelee suomalaistaiteilijan töitä heinäkuusta lokakuuhun 2019. Näyttely on ensimmäinen kattava katsaus Helene Schjerfbeckin tuotannosta Isossa-Britanniassa.

Lontoossa järjestettävä Schjerfbeck-näyttely nähdään loppuvuodesta myös Helsingissä. Esille saadaan sellaisia teoksia, joita ei ole Suomessa aiemmin nähty.

Tehtaan tytöt vaihtuvat enkeliin

Riihimäellä Schjerfbeckin Tehdastyöläisiä matkalla työhön -teoksen tilalle nousee taiteilijan Enkeli-taulu, joka on ajoitettu noin vuoteen 1928.

Helene Schjerfbeck oli suunnitellut tuohon aikaan Kristus ristillä -teosta, jossa olisi Kristuksen käsivarsien alla enkeli kummallakin puolella.

– Enkelin malliksi päätyi taiteilijan naapurustossa asunut tyttö, josta oli piirretty profiilikuva sekä kasvojen oikealta että vasemmalta puolelta, kertoo Riihimäen taidemuseon amanuenssi Tanja Pääskynen.

Enkelin malliksi päätyi taiteilijan naapurustossa asunut tyttö.

Tanja Pääskynen

Toisesta näistä profiilikuvista taiteilija oli tehnyt öljymaalauksen, jossa oli tummatukkainen tyttö vaaleanpunaisin enkelisiivin. Taulun takaa löytynyt kirje on arvokas osa teoksen tarinaa.

– Taulun takaa löytyi kirjekuori, jossa oli Helene Schjerfbeckin itse omakätisesti kirjoittama kirje. Siinä hän selittää Enkeli-taulun ostaneelle Georg A. Enbomille taulun vaiheita.

Enbom oli ottanut yhteyttä suoraan taiteilijaan, koska hän oli alkanut miettiä mistähän taulussa on oikein on kysymys.

– Ja Helene Schjerfbeck on vastannut kirjeeseen. Tällaisia yhteydenottoja hän sai useinkin taulujensa ostajilta ja hän sitten ystävällisesti vastasi niihin.

Helene Schjerfbeckin maalaukset kuuluvat Riihimäen taidemuseon Tatjana ja Pentti Wähäjärven kokoelmaan.