Vaalimainokset arvioitavina: "Supermarketin mainos, poliisiesite ja vanha elokuvajuliste"

Keskiviikkona julkistetut eduskuntapuolueiden vaalimainokset saavat värikkäät arviot politiikan viestinnän tutkijalta sekä Aalto-yliopiston opiskelijoilta. Puolueet käydään läpi samassa arvotussa järjestyksessä kuin Ylen vaalitentissä.

Kampanja-/vaalimainonta

1

RKP juliste. Julisteesta poistettu ehdokkaiden kuvat ja numerot
RKP:lla ei ole varsinaista vaalijulistetta, vaan ainoastaan slogan kuvagallerian yhteydessä. Julisteesta on poistettu ehdokkaiden kuvat ja numerot.RKP

RKP: Nära dig – Lähellä sinua

Annamari Huovinen, poliittisen viestinnän tutkija, Hanken

– Tämä jää vähän valjuksi. Nära dig – Lähellä sinua - slogan on niin yleinen, että siitä on vaikea saada kiinni. Kai kaikki puolueet haluavat olla lähellä äänestäjiään?

– Olisi syytä olla oma vaalijuliste. He varmaan haluavat mennä ehdokkaat edellä.

Oona Raadelma ja Anni Tolvanen, visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat, Aalto-yliopisto

Lähellä sinua on aika ympäripyöreä. Fontti on hyvä. Se ei pistä silmään tai sekoita pakkaa liiaksi. Ehkä tyylittelyn sijaan vaalimainonnassa pitäisi lähestyä enemmänkin luettavuutta ja käytännönläheisyyttä, että miten viesti oikeasti tulee perille.

Santtu Oja, visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelija, Aalto-yliopisto

– Tästä tulee paikallispolitiikka mieleen. Se ei ole kiinnostava, eikä siihen kiinnitä huomiota. Mutta tarvitseeko sen? Ne ihmiset, jotka kannattavat näitä poliitikkoja, niin varmasti löytävät heidät.

2

Kristillisdemokraatit vaalijuliste
Kristillisdemokraattien vaalijulisteessa kasvokuvana on puheenjohtaja Sari Essayah.KD

Kristillisdemokraatit: Suomi johon voit luottaa

Annamari Huovinen:

– Tässä luottamus nousee esiin kuten Kokoomuksella. Jälleen suomalainen vihreys on taustalla ja puheenjohtajan kuvalla mennään. Hyvin perinteinen.

Oona Raadelma ja Anni Tolvanen:

– Halutaanko tässä sanoa, että Suomi luottaa juuri kristillisdemokraatteihin? Johon voit on kirjoitettu kuin käsin, mikä on humaania ja helposti lähestyttävää.

– Käytetään vahvasti henkilöpolitiikkaa, mutta ei ole kuitenkaan setä. Mutta Sari siellä puistossa jakussaan edustaa. Perusluotettava kasvokuva hänestäkin.

– Valkoinen, sininen ja vihreä. Perinteiset värit viestittävät perinteistä arvomaailmaa.

– Kristillisdemokraattien visuaalit ovat nöyriä eli onko tämä protestanttista ja emme tarvitse mitään kimallusta tai krumeluuria?

Santtu Oja:

– Hyvin mitäänsanomaton. Suomi luottaa -typografia ei sano mitään ja “johon voit” on tehty käsinkirjoitustyylillä ujosti ja pienellä. Jää hailakaksi.

– Tässä mennään ehdokas edellä. Ovatko kasvot ainoa asia, jolla kiinnitetään ihmisten huomiota? Kuinka hyvin ne jäävät mieleen? Ehdokkaat ovat usein samanlaisia keski-ikäisiä ja valkoisia, joten pelkkä valokuvan käyttö ei ole kauhean muistettavaa.

3

Vihreät vaalijulisteet
Vihreillä on neljä eri vaalijulistetta teemalla "Näytä luontosi ja äänestä"Vihreät

Vihreät: Näytä luontosi ja äänestä

Annamari Huovinen:

– Vihreillä tulee tietenkin luonto esiin. Kuvat ovat kauniita ja visuaalisuutta on mietitty ja siihen on panostettu. Suomen luonnon eri vuodenajat tulevat komeasti esiin.

– Sloganit ovat voimakkaampia kuin muilla puolueilla. Sanotaan suoraan, mistä on kysymys, ja kysytään suoraan, kumman vaihtoehdon äänestäjä valitsee. Teemat tulevat selkeästi esiin, eikä puhuta yleisesti hyvästä olosta.

Oona Raadelma ja Anni Tolvanen:

– Nyt on aika dystooppista. Metsäkuvassa on melkein Mad Max -elokuvan visio, että mies on paennut sinne romahtanutta sivilisaatiota surullisena siitä, että tämmöistäkö tämä nyt sitten on.

– Tässä mennään suuresti tunteisiin, kun laitetaan lapsi yksin istumaan harmaaseen kaupunkimaisemaan. Kunnon paatosta.

– Koulutuskuvassa otsikko roikkuu. Siitäkin tulee vähän melankolinen tunnelma.

– Talvikuvassa mennään toivoa kohti. Puhutaan hiilenmustasta, mutta kuva on valkoinen.

– Puolueista ainoa joka yrittää nostaa puheenaiheita oikeasti esiin. Muilla on staattista, mutta nämä kysymykset aktivoivat. Kuvat vievät tietyn vastauksen äärelle.

Santtu Oja:

– Näitä on selkeästi mietitty ja näissä on hyvää kerrontaa. Juliste jossa on valtava valokuva, toimii. Lumikuva ei ole romantisoiva, mutta silti puhutteleva. Marraskuinen kaupunki ei ole kovin esteettinen, mutta se näyttää tässä tosi hyvältä. Lauseet puhuvat kuvien kanssa tosi hyvin yhteen.

4

Keskusta vaalijulisteet
Keskustalla on kaksi erilaista vaalijulistetta.Keskusta

Keskusta: Suomen arvoisia tekoja

Annamari Huovinen:

– Jälleen on pikkulapsi sylissä. Tämä symboloi rakkautta, luottamusta ja hyvää huolenpitoa. Sinänsä onnistunut, koska vauvan tai söpön eläimen kasvot vetävät aina puoleensa.

– Metsuri on konservatiivisempi ja sopii varmasti hyvin vastapariksi toiselle. Metsurin ilmettä hieman ihmettelen. Se tuntuu hämmästelevän tekstiä yläpuolellaan.

– Kuva ja teksti pelaavat aika hyvin yhteen. Kun puhutaan Suomen arvoisista teoista, niin siinä näkyy arvokas suomalainen luonto, jonka eteen halutaan yhdessä tehdä töitä.

Oona Raadelma ja Anni Tolvanen:

– Typografia on tosi villi ja muodikkaasti 70-lukulainen. Trenditutkimus on selkeästi tehty. Teksti on koristeellinen, mutta vähän säksättävä.

– Yleisilme on aikakaus- ja naistenlehtimäinen. Sekavahko. Pikkuisen liikaa tapahtuu. Olisi ehkä toiminut paremmin, jos apilan olisi jättänyt pois.

– Tästä tulee mieleen myös eeppisyys ja elokuvallisuus. Nämä ovat vähän kuin vanhentuneita elokuvajulisteita vuodelta 2015.

– Metsurilla on vanhan liiton neuvostopropagandajulisteen ilme. Rohkea veto että se on noin rehellisen dramaattisesti vetäisty.

– Se särähtää, että sukupuolet on esitetty näin, että naiset hoivaavat ja miehet tekevät työt.

Santtu Oja:

– Typografia on hyvännäköinen. Julisteen yläosa on oikein hyvä. Fontti on jopa trendikäs ja laadukkaan näköinen olematta kuitenkaan rikkaan näköinen. Kuviin on kyllä laitettu kaikki apilasta lähtien.

– Onhan tuo äärimmäisen romantisoitu. Värimaailma on tuollainen, että aurinko nousee ja hohtaa. On siinä vahva metafora. Havukka-ahon ajattelija tuotu nykypäivään, mutta ei se ole huono lähestymistapa. Kokonaisuutena hyvä.

5

SDP vaalimainos
Sosiaalidemokraattien vaalimainoksessa haetaan samaa suuntaa bussilla.SDP

Sosiaalidemokraatit: Meillä taitaa olla sama suunta

Annamari Huovinen:

“Meillä taitaa olla sama suunta” on kiva slogan. Antti Rinteen bussi -kampanja on hauska, että mennään yhdessä bussilla, eikä ministeriautolla tulla hakemaan kansalaisia. Suomalaislähiö voisi olla mistä vaan. Maanläheinen ja ei turhaa kikkailua.

Oona Raadelma ja Anni Tolvanen:

– Jotenkin taas 70-luku kummittelee. Värimaailmaltaan vintage. Hahmovalinnat eivät järisytä. Mainoksissa häiritsee naisten asema huolehtijoina. Miksei isä voisi olla pitämässä lapsia?

– Kritisoin yleensä sydämien käyttöä, mutta tässä on laitettu paikkamerkki trendikkäästi, että täällä me olemme teidän kanssanne.

– Vanhan liiton leffamainen siinä mielessä, että kaikilla elementeillä on joku tarkoitus. Bussi on todella taktisesti lätkäisty tuonne taustalle.

Santtu Oja:

– Tämä on sommiteltu hyvin. Tykkään, että kuvassa kaikki ei ole keskitetty. On mietitty dynamiikkaa. Teksti on oikealla, kuva keskellä ja toinen teksti vasemmalla. Kuvassa on hyvät värit ja tämä voisi olla periaatteessa mistä tahansa kuten ruokakaupan tai bussiliikenteen mainoksesta.

6

Kokoomus vaalijuliste
Kokoomuksen vaalimainoksen kasvokuvana on puheenjohtaja Petteri Orpo.Kokoomus

Kokoomus: Luotamme Suomeen

Annamari Huovinen:

– Kokoomuksen jylhä kuva, jossa luotetaan yhteen henkilöön ja johtajaan. Muissa mainoksissa on enemmän symboliikkaa ja kansalaisia, kun tässä tulee voimakkaammin esiin valta. Voimakkaan sinivalkoinen väri on hyvin perinteisen suomalainen.

– Puheenjohtaja Orpo katsoo vähän tulevaisuuteenkin. Pieni huoli kasvoilla mutta vakaasti. Kuva on otettu hieman alakulmasta, mikä pönkittää hänen valtaansa. Alamaiset voivat luottaa siihen, että ylhäällä tiedetään, mihin mennään.

Oona Raadelma ja Anni Tolvanen:

– Suuren johtajan luotsaamana kohti tulevaisuutta. Ei konstailla. Tässä on henkilöpolitiikkaa luotu vahvasti enemmän kuin muissa julisteissa. Hän on kuitenkin pääministeriehdokas ja varmasti sitä ajetaan takaa.

– Punaista väriä ihmettelemme, vaikka se on tietysti huomioväri. Tässä on kuitenkin vähän kaikille kaikkea, kun on se työväen punainenkin mukana. Toisaalta tulee mieleen Amerikan lippu. Jenkeissä on käytetty myös samanlaista nauhaa.

Luotamme Suomeen -slogan on ympäripyöreä. Olemme olleet valtapuolueena, mutta hoidamme asiat yhtä hyvin kuin aiemminkin.

– Sinänsä rohkea veto, että on iso naama ja typografiavetoinen muuten, mutta silti aika konservatiivinen väripaletiltaan ja hahmo on keski-ikäinen valkoinen mies.

Santtu Oja:

– Näen yhtymäkohtia amerikkalaiseen vaalimainontaan. Kokoomus-teksti ja sininen väri ovat rikkaan oloisia, joista tulevat mieleen rahoitusyhtiö tai Finnair.

– Laadukas kuva pukumiehestä, mutta “Luotamme Suomeen” on kuin tarrana päällä. Se on kuin alennuskuponki liimattuna oikein kalliin päälle.

7

Vasemmisto vaalijuliste
Vasemmistoliiton vaalimainoksen keskiössä on puheenjohtaja Li Andersson.Vasemmisto

Vasemmistoliitto: Oikeudenmukainen Suomi kaikille, ei harvoille

Annamari Huovinen:

– Teksti ja kuvat ovat yhteinäisiä ja suunnattu kaikille. Tämä on kuin oppikirjasta, sillä edustettuina ovat etniset taustat sekä naiset ja miehet. Vanhemman väestön edustaja puuttuu, mutta kuvasta löytyy vauva. Työmiehenpuvulla on haettu työpaikka- ja sosiaaliluokkataustaa.

– Ihmettelen kuvan laatua. Mustahiuksiselta naiselta on syvätty toinen puoli hiuksista pois. Muuten on suunniteltu hyvin, niin mihin on jäänyt visuaalinen hionta?

– Huomiota kiinnittää myös se, että puolueen väri verenpunainen on vaihtunut pinkimpään ja puoluetunnus on yleensä ollut punainen, mutta on nyt valkoinen.

Oona Raadelma ja Anni Tolvanen:

– Ajanmukaisesti freesit värit valittu, mutta vähän tunkkainen. Tämä on äärimmäisen nuorekas ja kohdennettu nuorille aikuisille, mutta kuitenkin turvallisella tavalla. Varmasti haettu sitä, että erotutaan.

– Kuvattu kuin Avengers-elokuvaan luotettavasti suoraan edestä ja hämmentävän konstailematon ryhmäkuva. Se on kuin joukkuekuva, jossa kapteeni on edessä.

– Pinkki väri ei enää välttämättä assosioidu feminismiin, mutta kyllä se viestii vähän pehmeämpiä arvoja. Muut puolueet käyttävät perusvärejä, niin on rohkeaa vetää magentalla. Ehkä tämä on askel uudenlaiseen vaalimainontaan.

Santtu Oja:

– En tajunnut heti kenen tämä mainos on. Logo on niin pienellä.

– Juliste on jotenkin fresh. Siinä on hyvät värit ja se on aika laadukasta designia. Selkeätä tekstiä ja hyviä kuvia ihmisistä. Kuva on vähän yksiulotteinen ja turvallinen.

– On tärkeää näyttää eri tyyppiset ihmiset eri taustoista, mutta se on kuitenkin stereotyyppinen ilmaisutapa. Tämä varmasti uppoaa heitä kannattaviin, mutta tavoittaako tämä niitä, jotka eivät automaattisesti heitä äänestä?

8

Perussuomalaiset vaalijuliste
Perussuomalaisten vaalimainoksessa on pelkästään tekstiä.Perussuomalaiset

Perussuomalaiset: Äänestä jotain rajaa

Annamari Huovinen:

“Äänestä jotain rajaa” aukeaa aika vaikeasti. Jotain rajaa on ilmauksena tuttu, mutta mitä rajoja tässä sitten äänestetään?

– Perussuomalaisissa on kiinnittänyt huomiota pitkään, että miksi heillä on sinikeltainen väritys. Se viittaa voimakkaasti Ruotsiin ja ruotsinkielisiin. Se on jännä valinta, koska he eivät ole ruotsinkielisten asioita kauheasti puolustaneet.

Oona Raadelma ja Anni Tolvanen:

– Se on freesiä, että he eivät käytä ihmisen kuvaa vaan typografiaa. Edelleen värivalinnat ihmetyttää, miksi on Ruotsi-Suomi-värit.

– Tämä on vähän supermarket-mainos. Mammuttimarkkinat! Nyt on jotain halpaa, mutta ei mennä elitismiin. Samaa käytti Trump vaalimainonnassaan, että lähdetään pois kaupunkilaiselitismistä. Kyllä tässä kuitenkin rajataan tiettyjä ihmisiä pois kuten puna-viherkuplassa olevia designereita.

– Luotetaan sloganeihin jotka ovat anteeksipyytelemättömän suoria.

Santtu Oja:

– Hullut päivät -kampanja jonka on tarkoitus näkyä. Ilme voisi olla jonkun liittymän tai alennusmyynnin. Sen ei tarvitsisi olla noin räikeä sloganin kanssa, jonka tarkoituksena on varmasti ärsyttää. Teksti toimii yksivärisenä ja tällä typografialla. Niissä on paljon kuuluvuutta ja huutoa.

9

Sininen tulevaisuus vaalijuliste
Sinisten vaalimainoksen kasvokuvana on puheenjohtaja Sampo Terho.Sininen tulevaisuus

Siniset: Siniset turvaa

Annamari Huovinen:

– Visuaalisesti samanlaista kuin kristillisillä ja kokoomuksella. Puheenjohtaja edellä mennään ja sinivalkoisissa seistään.

Siniset turvaa -sloganista ja sinivalkoisesta väristä tulevat mieleen poliisin esitteet. Voi olla, että se on tarkoituksella haettu.

– Heidän aatemaailmansa tietäen aika rauhallinen. Olisi voinut ajatella, että rajumpaakin olisi tullut. Hyvin konservatiivinen ja sovitteleva.

Oona Raadelma ja Anni Tolvanen:

– Vartiointiliike. Onko tuo Suomen lipun sininen?

– He ratsastavat Sampo Terholla ja antavat yhdet kasvot. Se tuo tietynlaista yksioikoisuutta, jos käyttää yhden ihmisen kasvoja.

Santtu Oja:

– Tämä slogan on aika uhkaava. Mitä sillä tarkoitetaan? Kuvassa Sampo Terho hymyilee, mutta vähän sellaisella painostavalla tavalla. Hyvin samantyylinen kuin kristillisdemokraattien mainoksessa. Tässä on otettu taustat pois ja tässä on vain puku.

Lue myös: Toimittajalta: Teimme vaalimainossimulaattorin, joka havainnollistaa, kuinka somekäyttäytymistäsi voidaan käyttää poliittisessa markkinoinnissa