Eskarirobotti opettaa matematiikkaa ja oppii samalla savoa – Vinbotti palkitsee oikean vastauksen rummunpärinällä

Eskarirobotti opettaa matemaattisia tehtäviä ja vertailua. Robotin tavoitteena on tasoittaa lasten osaamiseroja ennen koulun aloittamista. Se toimii apuopettajan roolissa.

robotit
Linnea Leskinen ja Vivian Paaso-Rantala eskarirobotin opissa
Eskarirobotin oppiin on mentävä yksi kerrallaan tai pareittain. Linnea Leskinen (vas.) ja Vivian Paaso-Rantala seuraavat tarkkaavaisina Vinbotin kertaustehtäviä.Esa Huuhko / Yle

"Minkä värinen lippu on korkeimmalla? Sininen! Ooooo, loistavaa, vastasit oikein."

Savonlinnalaiset Neea Reponen ja Jimi Bruun ovat eskarirobotin opissa ja kuuntelevat tarkkaan robotin esittämiä kysymyksiä.

Huoneen täyttää lasten iloinen naurunremakka. Eskarilaiset hyörivät innoissaan keltaisen hahmon ympärillä. Nurkkauksessa nököttää Itä-Suomen ensimmäinen eskarirobotti, Vinbotti. Robotti, jolla on silmät, suu ja musta tukka.

Robotit ovat vielä uusi juttu eskarilaisille. Ne tulivat lasten käyttöön vasta muutama viikko sitten. Savonlinnassa eskarilaiset pääsevät robotin oppiin neljässä päiväkodissa. Tätä ennen robotiikkaa on kokeiltu esiopetuksessa vain Tampereella viime vuonna.

Yksi robottikokeiluun osallistuvista päiväkodeista on Touhulan päiväkoti Nätkillä. Lasten Vinbotiksi nimeämä robotti opettaa eskarilaisille esimerkiksi pluslaskuja ja kellonaikoja. Opetus tapahtuu kysymys-vastaus -tekniikalla yksi kysymys ja vastaus kerrallaan.

Jos lapset puhuvat robotille päällekkäin, sen on hankala saada puheesta selvää. Siksi robotin oppiin on mentävä yksi kerrallaan tai pareittain. Samalla lapset oppivat keskittymään ja odottamaan omaa vuoroaan.

Vinbotti reagoi lasten vastauksiin erilaisilla äänillä. Oikean vastauksen jälkeen kuuluu kannustavia taputuksia ja hurraa-huutoja. Rummunpärinäkin on merkki onnistumisesta. Jos vastaus on väärä, robotti alkaa köhiä. Ja sekös lapsia naurattaa.

– Jos se sanoo "öhönöhön, vastauksesi oli virheellinen", niin sitten me vaan täällä nauretaan sille, Reponen kertoo.

Neea Reponen ja Jimi Bruun eskarirobotin opetuksessa Touhulan päiväkodissa Nätkillä
Neea Reponen (vas.) ja Jimi Bruun kertaavat Vinbotin opastuksella muun muassa pluslaskuja ja kellonaikoja.Esa Huuhko / Yle

Vinbotti kertaa tehtäviä väsymättä. Robotti osaa mukauttaa harjoituksia lapsen taitotason mukaan. Aluksi se kysyy helpompia kysymyksiä, ja kysymykset vaikeutuvat opetustuokion edetessä.

Robotti ei ymmärrä savon murretta

"Paljonko on neljä plus viisi? Yheksän! Vastauksesi oli virheellinen."

Eskarilaiset ovat ihmetelleet ainakin sitä, että toisinaan robotti väittää vastauksen olevan väärin, vaikka se on oikein. Myöskään savon murretta Vinbotti ei meinaa ymmärtää. Jos lapsi sanoo "yheksän", niin robotti tulkitsee vastauksen vääräksi.

Ovobots (siirryt toiseen palveluun)-robotin (ovobots.fi) kehittäjä Jussi Wright sanoo, että robotille ei tarvitse sanoa sanoja perusmuodossa, vaan sen sanojen tunnistustarkkuus paranee käytön myötä.

– Se kyllä oppii tuntemaan pikku hiljaa murresanoja, mutta siinä kestää vähän aikaa, ennen kuin se mukautuu, hän selventää.

Wright myöntää, että vasta puolisen vuotta kokeiluasteella ollut robotti ei ole erehtymätön, mutta sillä on hyvä kuulo.

– Se pähkäilee koko ajan siellä taustalla, että mitähän se nyt sanoi, hän kuvailee robotin puheentunnistustekniikkaa.

Lastentarhanopettaja Marja Kokko sanoo lasten olevan yllättävän sitkeitä ja kärsivällisiä robotin yskähdellessä.

– Lapset yrittävät toistaa vastaustaan useampaan kertaan ja koventavat ääntään, että eikö se nyt ymmärrä, hän kuvailee oppituokion kulkua.

Jos vastaa liian aikaisin tai miettii liian kauan, niin silloin Vinbotti tulkitsee vastauksen vääräksi.

lastentarhanopettaja Marja Kokko

Robotilla on kädessään tabletti, josta lapsi voi valita tehtävätyypin. Lasten reagointinopeus kehittyy, kun vastauksen oikea-aikaisuuteen on kiinnitettävä huomiota.

– Jos vastaa liian aikaisin tai miettii liian kauan, niin silloin Vinbotti tulkitsee vastauksen vääräksi, Kokko tarkentaa.

Eskarilaiset eivät ole moksiskaan häiriötilanteista. Linnea Leskinen tietää keinon, jolla robotin jumiutuminen saadaan korjattua.

– Silloin me sammutetaan se ja laitetaan takaisin päälle, hän sanoo.

Sparraava apuopettaja

Eskarirobotti on tarkoitettu itsenäiseen työskentelyyn. Sparraajana toimiva robotti vapauttaa lastentarhanopettajien aikaa ja mahdollistaa myös yksilöllisen lisäopetuksen.

– Se jaksaa toistaa kysymyksiä vaikka miljoona kertaa, eikä sillä ole ikinä kiire ja se on aina ystävällinen, Jussi Wright kuvailee robotin perusideaa.

Robotin kanssa kommunikointi on ollut opettavaista myös opettajalle.

– On kiva tehdä yhdessä tämmöistä uutta juttua. Välillä nauretaan, jos ei onnistuta, kun ei se ole niin vaarallista, Marja Kokko kertoo.

Itä-Suomen ensimmäinen eskarirobotti, Vinbotti
Vinbotti on Itä-Suomen ensimmäinen eskarirobotti.Esa Huuhko / Yle

Vinbotti on saanut innostuneen vastaanoton päiväkodissa. Se on eskarilaisten käytössä lähes päivittäin.

– Kaikki lapset ovat rohkeita käyttäjiä ja innolla mukana aina, kun tulee tällaisia uusia juttuja, Kokko sanoo.

Hahmolle on kivempi puhua kuin matkapuhelimelle

Ammattiopisto Samiedun EU-rahoitteinen Digihoiva-hanke on mahdollistanut robottikokeilun Kellarpellon ja Asemantien päiväkodeissa ja Touhulan päiväkodeissa Mertalassa ja Nätkillä. Projektipäällikkö Sami Pirhonen kuvailee eskarirobottia helposti lähestyttäväksi hahmoksi. Lapset käyttäytyvät erilailla, kun he puhuvat hahmolle, eivätkä pelkälle koneelle.

– Kivempi sille hahmolle on puhua kuin vaikka matkapuhelimelle, Pirhonen vahvistaa.

Eskarirobotin tavoitteena on tasoittaa lasten osaamiseroja ennen koulun aloittamista. Lastentarhanopettajan mielestä robotti tukee lasten perustaitojen oppimista.

– Lapset eivät kyllästy, vaikka on samat kysymykset. Se on heille aina yhtä kivaa vastata, että saa ne hurraa-huudot, Kokko sanoo.

Osa Touhulan päiväkodin eskarilaisista on kaipaillut Vinbottia kotiinkin. Pirhonen uskoo, että robotin opetussisältö voisi olla laitettavissa myös kännykkäsovellukseen. Kenties tulevaisuudessa lapset voisivat harjoitella kotona puhelimella samoja asioita mitä päivällä eskarissa.

Sisältö ratkaisee

Pilottikokeilun projektipäällikkö Sami Pirhonen nimeää tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi eskarirobotin sisällön. Tämänhetkisen sisällön on tehnyt robotin kehittänyt yritys AI Robots.

– Myöhemmin meillä on mahdollisuus tehdä eskarilaisten kanssa omaa sisältöä robotille vaikka täällä päiväkodissa, Pirhonen sanoo.

Linnea Leskinen ja Vivian Paaso-Rantala testaavat virtuaalilaseja yhdessä Sami Pirhosen kanssa
Pilottikokeilun projektipäällikkö Sami Pirhonen (kesk.) on tuonut Touhula Nätkin eskarilaisille testikäyttöön myös virtuaalilasit.Esa Huuhko / Yle

Digiaika mahdollistaa sen, että robottia päivitetään ja huolletaan etänä. Robotin kehittäjä Jussi Wright kertoo, että lastentarhanopettajat saavat tietoa robotin opetuksesta omalle koneelle ja pystyvät seuraamaan lasten edistymistä.

– Kun robotti tulee tutummaksi, niin sille voi nettisivujen kautta tehdä kysymyksiä ja muokata niitä, hän sanoo.

Aina ei robotinkaan toiminta ole aukotonta. Sami Pirhonen sanoo vajaan kuukauden kestäneen kokeilun tuoneen kokemusta siitä, että huonot nettiyhteydet saavat verkkovirralla toimivan robotin jumiin.

– Jos ohjelmoinnin aikana sisältöön on jäänyt tyhjä rivi, niin sekin jumittaa robotin käyttöä, hän lisää.

Kolmen kuukauden kokeilujakson jälkeen yksi eskariroboteista jää Savonlinnaan.

– Kokeilun jälkeen muutetaan hieman sisältöjä ja tehdään ne toimivammiksi. Sen jälkeen voimme hyödyntää robottia ammattiopiston opiskelijoiden keskuudessa ja kierrättää sitä muissa savonlinnalaisissa päiväkodeissa, Pirhonen sanoo.

Voit keskustella aiheesta klo 16 asti.

Lue lisää aiheesta:

"Näytä minulle työväline ja toista perässä" – Välkky-robotti jaksaa opettaa suomea

Robotti aloitti koulunkäynnin Kouvolassa – oppilaat pääsevät kokeilemaan ohjelmointia

Robotit yleistyvät opetuskäytössä – seuraavana on vuorossa Kouvola

Harvinaiset humanoidirobotit opettavat maahanmuuttajille suomea: "Jos sinä puhut väärin, robotti sanoo täh"

Tampere kokeilee puhuvia robotteja pikkukoululaisten opetuksessa – pienet pöllöt auttavat matematiikassa, humanoidi kielissä