Reuters: Ilmaliikenneviranomaiset tiesivät Boeing-koneiden sakkausongelmasta, mutta asiaa ei kirjattu lentäjien ohjeisiin

Alustava tutkimustulos kertoo, että sakkauksenestojärjestelmä aiheutti molemmat Boeing-turmat.

Boeing 737 MAX
Pelastustyöntekijöitä Ethiopia Airlinesin koneen maahansyöksypaikalla.
Pelastustyöntekijöitä Ethiopia Airlinesin koneen maahansyöksypaikalla.EPA

Yhdysvaltain ilmailuviranomaiset ovat saaneet valmiiksi Etiopiassa pudonneen Boeing 737 MAX -koneen mustan laatikon alustavan tutkimuksen, kertoo The Wall Street Journal -lehti. (siirryt toiseen palveluun)

Tutkimuksista ilmenee, että niin Etiopiassa pudonneen koneen, samoin kuin myös lokakuussa Indonesiassa pudonneen koneen sakkauksenestojärjestelmä aktivoitui juuri ennen maahansyöksyä.

Tulokset vahvistavat tutkijoiden arviot, että sakkauksenestojärjestelmä MCAS toimi virheellisesti molemmissa turmissa.

Puutteelliset ohjeet?

Uutistoimisto Reutersin saamien tietojen mukaan mukaan sekä Yhdysvaltain että EU:n ilmailuviranomaiset tiesivät jo kaksi vuotta ennen Indonesian turmaa, että lentäjille opetettu tavanomainen tapa säätää nousevan koneen nousukulmaa ei toiminut tietyissä sääolosuhteissa.

Nämä olosuhteet vallitsivat molempien turmien aikaan.

Euroopan ilmailu- ja avaruusviranomainen EASA oli hyväksynyt Boeing 737 -MAX -koneiden turvamääräykset, koska lentäjien koulutukseen oli lisätty osuus, jossa neuvottiin toimenpiteet kyseisissä poikkeusoloissa.

Lentäjien tuli tuolloin käyttää ohjaamossa ollutta, harvoin käytettyä manuaalista pyörää "trimmatakseen" koneen lentokulmaa.

Ohjetta ei kuitenkaan kirjattu lentäjien ohjekirjaan. kertoo Reuters.

Lentotoiminta kyseisellä konetyypillä on lopetettu lukuisissa maissa turmien tutkinnan ajaksi. Boeing-yhtiö kertoo laatineensa koulutuspaketin, joka kaikkien lentäjien on käytävä läpi ennen kuin lentokielto voidaan purkaa. Yhtiön mukaan koulutus ei vaadi harjoittelua lentosimulaattorissa.

Eilen torstaina ruandalaisen turmauhrin perhe haastoi Boeingin Chicagossa oikeuteen syyttäen yhtiötä väärin suunnitellun automaatiojärjestelmän käytöstä.

Lue lisää:

Boeing sai valmiiksi softa-päivitykset epäonniseen konetyyppiinsä

Boeingin turmat: Vuosikymmeniä vanhan konetyypin uuteen versioon suhtauduttiin ehkä liian luottavaisesti, sanoo lentäjäkoulun rehtori

Lähteet: Reuters, AFP