Heli Vaarasen kolumni: sairauslomalla ehdin pohtia viisi ohjetta rentouttavaan sunnuntaihin

Työn vaatimukset tunkevat monelle mieleen jo kesken sunnuntain rentoutumisen. Psykoterapeutti Heli Vaaranen tarjoaa kolumnissaan vinkkejä, miten välttää pian alkavan työviikon ennakkostressi.

stressinhallinta
Heli Vaaranen.
Leila Oksa / Yle

Rakkaat lukijat, tervehdys teille pitkästä aikaa!

Minulle kävi niin kuin arviolta kuudellekymmenelle tuhannelle työmatkalaiselle joka talvi. Tein töistä palatessani jalkakäytävällä kunnon ilmalennon ja laskeuduin jäähän oikealle kädelleni.

Suomalaisia aina haukutaan, että kävelevät vaan ohi ja astuvat yli, mutta kyllä minut vedettiin jäästä ylös ja kysyttiin, tarvitsenko apua. Lopputulos: kipsi ja neljä viikkoa sairauslomaa.

Sairauslomalla ymmärsin, miten vahvasti jotkut työt perustuvat kirjoittamiseen. Ei riitä että puhut ja pohdit, vaan tulosta on tultava paperille. Siihen tarvitaan molempia käsiä. Niinpä otin pakollisen tauon ja mietin, että mitäs nyt tehdään.

Aika nopeasti minun yleisimmäksi kysymyksekseni tuli ”mikä päivä tänään on?” Ja aika nopeasti alkoi tuntua, että jokainen päivä on sunnuntai. Särystä viis, mutta sai herätä kun halusi ja tehdä mitä tykkäsi.

Aloin kevättä odotellessa miettiä sunnuntain merkitystä. Se on lepopäivä, kirkkopäivä, vähän paremman aterian päivä ja yhdessäolon päivä. Monille se on yksinolon ja rauhoittumisen päivä, sekä lukemisen ja suosikkisarjojen katselemisen päivä.

Useille työssä käyville sunnuntai tarkoittaa, että seuraava, vaativa työviikko on vain yhden yön päässä. Minulla ja kipsilläni ei sunnuntaipainetta ollut, mutta tiedän, miten herkässä on, että alkaa elää maanantaita jo sunnuntaina.

Työelämässä on näinä aikoina ankarat vaatimukset ja kiristetty työtahti. Työn vaatimukset pukkaavat mieleen jo kesken sunnuntaiaamun levollisen heräämisen.

Se on epäreilua, ajattelin.

Rauhallisen sunnuntain pitäisi olla kiistaton oikeus.

Sunnuntaipäivän kavalaa, etukäteen rienaavaa stressiä ei vain pitäisi hyväksyä. Mutta miten sunnuntain paineita vastaan voisi taistella? Kävin mielessäni läpi ne kovimmat elämästä nautiskelijat, jotka tunnen ja kiersin haastattelemassa heitä.

Kuljin maalla helmikuun pakkasissa naapureille hankikannatteita pitkin, villasukka kipsin lämmikkeenä, ja kysyin, miten te teette sunnuntaista sen viikon parhaimman päivän.

Mikä saa rauhoittumaan, unohtamaan paineet, ja iloitsemaan pienistä asioista?

En unohtanut myöskään kaupunkilaisia ystäviä, vaan kysyin samat kysymykset. Ja tällaiset tulokset minä sain.

1. Nuku niin pitkään kuin nukuttaa.

Herääminen tapahtuu yksille kello viisi ja toisille kello kaksitoista, mutta tärkeintä on että sait riittävän levon. Jos lapset herättävät, malta mennä lauantaina nukkumaan ajoissa. Oikeastaan sunnuntaiaamun rauha alkaa jo lauantai-illan saunasta. Kovissa löylyissä mieli ja ruumis rauhoittuvat vastustamattomasti unten maille.

2. Sunnuntai on päivä, jolloin voit harrastaa.

Tiedetään, että kuorolaulu pidentää ikää ja kävely pitää kunnon koholla. Mutta mikä on juuri se sinun juttusi, jolle varaat sunnuntaistasi jokusen tunnin? Minun gallupissani näitä asioita olivat ruoanlaitto, halkojen hakkaaminen, metsäretki, konsertti ja eläinystävien hoito. Monet odottivat koko viikon sunnuntain pitkää lenkkiä koiran kanssa ja lintujen bongailua.

3. Mahduta sunnuntaipäivääsi kahvittelu kaverin kanssa.

Jos kaveri on kaukana, kirjoita viesti tai kirje. Näin kerrot, että ”ajattelen sinua ja olet sydämessäni”.

4. Tuhlaile sunnuntaina rakkauttasi.

Näytä puolisolle, lapsille ja muille läheisille, että rakastat, muistat ja välität. Ja kun päivä on vasta aluillaan, käy suukottelemassa varpaita ja keitä kahvit ja kaakaot. Sen tärkeämpiä tekoja ei olekaan.

5. Ja lopuksi: anna ajatuksen lentää.

Sunnuntain askareet ja toimet ovat kuin kehys sille mielentilalle, joka sallii vapaan ajattelun. Kaipuu on ihmisen arvokkain mielentila, eikä tarvitse kuin nähdä kotka taivaalla, kun jo mietit kaukaisia maita ja toisia, lämpimiä maisemia. Kaipuu saa ihmismielen kasvamaan. Ei ole korkeuksia, joita ajatuksesi eivät voisi saavuttaa. Jotta kaipuusi saisi aikaan jonkin sysäyksen uuteen suuntaan, jos sitä kaipaat, sinun täytyy ensin nähdä totuudenmukaisesti ne olosuhteet, joissa elät ja toimit. Astu pois illuusiosta ja toiveajattelusta. Astu pois pelosta. Astu pois ajatuksesta, että sinun on pakko. Ja kuvittele itsesi sinne jonnekin minne kaipaat.

Heli Vaaranen

Kirjoittaja on valtiotieteen tohtori, sosiaalitieteilijä ja psykoterapeutti. Hän työskentelee Väestöliitossa johtavana asiantuntijana. Vaarasen intohimona on saada eronneet parit rauhanneuvotteluun ja rakentaa uusia alkuja pareille parisuhdekriisien jälkeen.

Aiheesta voi keskustella sunnuntaina 7.4. klo 16.00 asti.