Hybridiauto pärjää 30 asteen pakkasella – Rovaniemen kaupunginjohtaja haluaa näyttää esimerkkiä ilmastoasioissa

Kovilla pakkasilla sähkömoottori menee pois päältä, kertoo hybridiautoa ajava Esko Lotvonen.

hybridiautot
Rovaniemen kaupunginjohtaja Esko Lotvonen ja virka-auto.
Rovaniemen kaupunginjohtaja Esko Lotvonen ja uusi virka-auto.Perttu Ruokangas / Yle

Rovaniemen kaupungintalon eteen pysäköity musta henkilöauto näyttää miltä tahansa uudelta bensa- tai diesel-käyttöiseltä autolta. Kaupunginjohtajan virka-auto on kuitenkin hybridi, eli siinä on sekä sähkö- että polttomoottori.

Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen ottaa johdon irti sähkötolpasta. Auton ja tolpan välissä on mötikkä, joka on auton sähkömoottorin akun laturi.

– Sähkömoottorin akku ehtii yleensä latautua hyvin työpäivän aikana. Sähkömoottorin akkua voi ladata myös ajon aikana kun käyttää polttomoottoria, Lotvonen sanoo.

Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen laittaa virka-autonsa lataukseen.
Esko Lotvonen laittaa sähkömoottorin lataukseen.Perttu Ruokangas / Yle

Sadan kilometrin ajo polttomoottorilla lataa sähkömoottorin akun täyteen. Täydellä akulla sähkömoottorilla voi ajaa noin 40 kilometriä.

Hyppäämme kaupunginjohtajan kyytiin ja hän laittaa sähkömoottorin päälle.

– Tästä ei kuulu mitään ääntä, renkaiden huminaa vaan.

Polttomoottori päälle kovilla pakkasilla

Edellisen kaupunginjohtajan virka-auto oli turbo-Saab, joka oli melkoinen bensasyöppö. Kaupunki päätti hankkia uuden virka-auton vuosi sitten.

– Kun asiasta keskusteltiin luottamushenkilöiden kanssa, niin haluttiin tietyllä tavalla näyttää esimerkkiä, että myös Rovaniemen kaupunki omilla toimillaan huomioi ilmastoasiat. Rovaniemihän on myös matkailukaupunki, Lotvonen perustelee.

Nyt takana on puoli vuotta ja ensimmäinen talvi hybridin ratissa. Rovaniemen kaupungin päättäjät eivät luottaneet siihen, että täyssähköautolla pärjäisi arktisissa olosuhteissa.

Hybridi sen sijaan on toiminut myös 30 asteen pakkasilla, tosin ilman sähkömoottoria.

– Tämä on ohjelmoitu niin, että kun on kovempi pakkanen, se heittää automaattisesti polttomoottorille. Se ei oikein luota sähkömoottoriin. Sähkömoottori joutuu myös lämmittämään autoa.

Lotvonen lisää, että kovilla pakkasilla sähköautoista tehoja häviää jopa 40 prosenttia.

– Kyllä sen tässäkin huomaa. Hybridi on hyvä kesäauto, kaupunginjohtaja heittää.

Sähkö maksaa senttejä, polttoaine 1,5 euroa

Lotvonen vaihtaa virka-autonsa käymään polttomoottorilla ja kertoo, että samalla sähkömoottori latautuu.

Kaupunginjohtajan virka-auto on liisattu ja se maksaa huoltoineen runsaat 6 000 euroa vuodessa. Kuukaudessa ajoja tulee noin 700-800 kilometriä. Yleensä autolla liikutaan Rovaniemellä ja lähiseudulla, mutta välillä sillä on piipahdettu Oulussa.

Lotvonen sanoo, että uusi auto tulee vanhaa halvemmaksi.

– Sähkö maksaa sadalle kilometrille senttejä kun polttoaine maksaa 1,5 euroa. Se on hurja ero.

Sähköautot vielä harvinaisia Lapissa

Rovaniemen kaupungilla ei ole vielä muita hybridiautoja, sähköautojakin on vain yksi Napapiirin Energia ja Vesi Oy:llä. Tulevaisuudessa asia on toisin, uskoo hybridillä huristeleva Esko Lotvonen.

– Uskon, että monet kaupungit miettivät tätä, sillä on syytä ottaa ilmastoasiat vakavasti ja näyttää esimerkkiä. Vähintäänkin tällaisia hybridiautoja hankitaan. Ja kun dieselit kehittyvät ympäristöystävällisemmiksi, aletaan vaatia niitä käytettäväksi.

Rovaniemen kaupunginjohtaja Esko Lotvonen ajaa virka-autoaan, hybridi-Volkswagenia.
Hybridissä voi valita, ajaako sähkö- vai polttomoottorilla.Perttu Ruokangas / Yle

Hybridi- ja täyssähköautot ovat vielä harvinaisia Lapissa, sillä niitä on vain noin kaksi tuhannesta autosta. Tilastokeskuksen mukaan Lapin teillä kulki viime vuoden lopulla 113 381 autoa, joista vain 270 oli joko hybridejä tai täyssähköautoja. Näistä yli puolet oli samantyyppisiä ladattavia bensiinikäyttöisiä hybridejä kuten Rovaniemen kaupunginjohtajalla.

Koko maassa täyssähkö- ja hybridiautoja oli viime vuoden lopulla 15 810, mikä on 0,5 prosenttia kaikista liikenteessä kulkeneista autoista.

Kommentointi sulkeutuu 5.4. kello 16.