Hätäjarruvian takia pannassa olleille 300 miljoonan vetureille heltiämässä vihdoin matkustajaliikenteen käyttölupa

Tavararaliikenteessä vetureita on saanut käyttää, mutta hätäjarrutusongelmien takana niiden käyttö henkilöliikenteessä on ollut kiellettyä.

rautatieliikenne
VR:n uusi sähköveturi Vectron SR 3 kuljettaa puutavarajunaa Kemijärveltä Kemiin.
VR:n uusi sähköveturi Vectron SR 3 kuvattuna Rovaniemellä helmikuussa.Vesa Vaarama / Yle

VR:n historiallisen kalliit uudet veturit saatetaan kahden vuoden testien jälkeen saada vihdoin matkustajakäyttöön, arvioidaan liikenteen turvallisuusvirastosta Traficomista.

Vetureiden kulunvalvontajärjestelmä on aiheuttanut aiheettomia hätäjarrutuksia, joita on pidetty riskinä matkustajille. Nyt veturin ongelmat ovat vähentyneet niin, että rajattu käyttö matkustajaliikenteessä näyttää mahdolliselta.

Saksalaisen Siemensin valmistamat veturit ovat VR:n kaikkien aikojen kallein kalustohankinta. Vuonna 2014 tilatun 80 veturin hinta oli 300 miljoonaa euroa.

Aiheettomat hätäjarrutukset aiheuttaa se, että uusissa vetureissa käytössä oleva, eurooppalaisen standardin mukainen turvajärjestelmä ei sellaisenaan sovi yhteen Suomessa käytössä olevan vanhan kansallisen järjestelmän kanssa.

STT:n tietojen mukaan myös Sr3:n avustavan dieselmoottorin kanssa on ollut ongelmia. Apumoottori oli yksi uuden veturin hienouksista. Sen avulla sähköveturia voi käyttää myös sähköttömillä rataosuuksilla, kuten tehtaiden ratapihoilla.

Hätäjarrutukset eivät Traficomin Hannu Timperin mukaan ole tavattomia, mutta matkustajille ne ovat riski.

– Jos sattuu olemaan vaikkapa kantamuksineen portaissa, loukkaantumisen vaara on olemassa, Timperi sanoo.

Aiheettomat hätäjarrutukset voivat myös aiheuttaa viivästyksiä muulle junaliikenteelle. Tavaraliikenteessä hätäjarrutukset eivät aiheuta vaaraa. Traficom onkin sallinut Sr3:sten käytön laajasti tavaraliikenteessä.

Ilta-Sanomat kertoi ongelmasta laajasti tammikuussa (siirryt toiseen palveluun).

Kaksi vuotta ongelmanratkaisua

Ongelma on osoittautunut vaikeaksi ratkaista.

– Kyllä tämän ongelman kompleksisuus on yllättänyt meidät, Timperi sanoo.

Timperin mukaan viime vuonna aiheettomia hätäjarrutuksia sattui kymmeniä, mutta tuoreimpien tietojen mukaan niiden määrä on suurin piirtein puolittunut tämän vuoden mittaan.

Traficom arvioi nyt, ovatko veturit tarpeeksi turvallisia matkustajajunissa käytettäviksi. Alustavasti tulokset näyttävät lupaavilta.

Pettymys myös VR:lle

VR Groupin liikennejohtaja Petri Auno vahvistaa, että uusien veturien käyttöönotto matkustajaliikenteessä lähestyy.

– Tavoitteemme on saada veturi matkustajaliikenteeseen tänä vuonna, mutta tarkempaa aikaa en vielä uskalla sanoa.

Hän tunnustaa, että pitkä viivästys uusien veturien käyttöönotossa on ollut pettymys.

– Ratkaisujen löytäminen on ollut hitaampaa kuin olisi toivottu.

Auno korostaa, että uutta veturia on pystytty käyttämään täysipainoisesti tavaraliikenteessä. Hänen mukaansa myös ongelmat dieselmoottorin kanssa ollaan saamassa kuriin.

Lue lisää:

Tällaisia uusia dieselvetureita VR tilaa 60 kappaletta – hinta noin 200 miljoonaa euroa