Ruotsalaislehti: Kaukojunissa matkustus kasvoi ennätysvauhtia, huoli ilmastosta vei kotimaanlentojen suosiota

Hallitus haluaa Ruotsista nykyistä paremmat yöjunayhteydet muualle Eurooppaan.

Ruotsi
Kiinalaisomistuksessa olevan MTR Express -yhtiön juna kuvattuna Tukholmassa 24. maaliskuuta 2015.
Yksityinen rautatieyhtiö MTR Express aloitti junaliikenteen Tukholman ja Göteborgin välillä keväällä 2015.Anders Wiklund / EPA

Ruotsin kaukojunaliikenne on kasvattanut huomattavasti suosiotaan muutamilla keskeisillä reiteillä, Ruotsissa uutisoidaan. Sanomalehti Sydsvenskanin (siirryt toiseen palveluun) keräämien tietojen mukaan suurimmat kaukojunien operaattorit kertovat kaikki saaneensa viime aikoina merkittävästi lisää matkustajia.

Valtion omistama rautatieyhtiö SJ kertoo matkustajamäärän kasvaneen tänä vuonna arviolta 10 prosenttia. Snälltåget kertoo sen junissa Tukholman ja Malmön välillä matkojen määrän kasvaneen 27 prosenttia. MTR Express kertoo matkamäärien kasvaneen sen liikennöimällä reitillä Tukholma–Göteborg.

Tarkkoja lukuja yhtiöt eivät ilmoita, mutta SJ:stä kerrotaan, ettei näin nopeaa nousua ole huomattu heillä koskaan aiemmin.

Sydsvenskanin mukaan taustalla on ihmisten lisääntynyt huoli ilmastonmuutoksesta ja sitä kautta halu välttää lentämistä. Snälltågetin edustaja arvioi, että yritykset ovat tehneet muutoksia matkustuspolitiikkaansa ja siirtyneet lentojen sijaan käyttämään useammin junayhteyksiä.

Ruotsin kotimaan lentoliikenteessä on samalla ollut laskua. Swedavian tilaston (siirryt toiseen palveluun) mukaan matkustajamäärä kotimaan lentoliikenteessä laski neljä prosenttia tammi-helmikuussa viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Ulkomaanlentojen suosio on kasvanut Ruotsissa viime vuodet nopealla vauhdilla, mutta kasvu alkoi viime vuonna hidastua. Hidastumisen syiksi on arveltu niin lentoveroa, lämmintä kesää kuin huolia ilmastonmuutoksesta.

Grafiikka Ruotsin lentoliikenteestä

Hallitus: Paremmat yöjunayhteydet Eurooppaan

Ruotsin tuore hallitus suunnittelee käyttävänsä tänä vuonna vajaat viisi miljoonaa euroa saadakseen kattavammat suorat yöjunayhteydet muualle Eurooppaan.

– On vielä aikaista sanoa, mihin Euroopan kaupunkeihin yhteydellä pääsisi. Liikennevirasto selvittää mahdollisuuksia. Tavoitteena on, että yöjunayhteys olisi useisiin kaupunkeihin, sanoo ministeri Tomas Eneroth hallituksen tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).

Nykyisin yksityinen junayhtiö Snälltåget liikennöi yöjunavuoroa Malmöstä Berliiniin, mutta yhteys kulkee vain osan vuodesta eikä silloinkaan päivittäin.

Ruotsin valtion rautatieyhtiö SJ kertoi viime kesänä, että asiakkaiden kiinnostus matkustaa junalla Ruotsista ulkomaille on kasvanut. Yhtiö on aikonut myös lisätä vuorotarjontaansa kaikilla pääreiteillään Ruotsissa ja kasvattaa tarjontaansa kansainvälisillä reiteillä Tukholmasta Osloon ja Kööpenhaminaan.

Nopeita junayhteyksiä Ruotsin sisällä aiotaan lähivuosina lisätä merkittävästi. Vuoteen 2029 asti yltävälle suunnittelukaudelle on varattu 700 miljardin kruunun (67 miljardin euron) rahoitus teiden ja ratojen kunnossapitoon ja uusiin hankkeisiin. Uusia hankkeita ovat muun muassa merkittävästi nopeammat rautatieyhteydet Tukholmasta Malmöön ja Göteborgiin.

Lue myös

Ruotsi haluaa eroon uusista bensiini- ja dieselautoista vuoteen 2030 mennessä, mutta ei vielä tiedä, miten se käytännössä toteutetaan

2030-luvulla lennetään hybridikoneella ja lentolipun hinta voi jopa laskea – "Lentokoneet ovat halvempia huoltaa ja käyttää"

Suurin osa Suomen ruusuista lentää rahtikoneella Keniasta – Keskustelu lentämisen ilmastovaikutuksista pyörii kuitenkin lomalentämisessä