Uusi selvitys raidehankkeista: nopea itärata voi nostaa Itä-Suomen laajemmaksi työssäkäyntialueeksi

Nopeampi junayhteys pääkaupunkiseudulta Joensuuhun ja Kuopioon edellyttäisi uuden oikoradan rakentamista Porvoon kautta Kouvolaan.

liikenne
Ihmisiä asemalaiturilla.
Petri Lassheikki / Yle

Itä- ja Kaakkois-Suomi voivat kehittyä elinvoimaisiksi työssäkäyntialueiksi, jos itärata rakennattaisiin.

Tänään julkistetun konsulttiselvityksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) oikorata Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan on yksi ratkaisevimmista tekijöistä Itä-Suomen tulevaisuudelle. Itärata nopeuttaisi ja sujuvoittaisi liikkumista kaikkialta Itä-Suomesta Helsinkiin ja Helsingistä Itä-Suomeen sekä myös Itä-Suomen kaupunkien välillä.

Selvityksen itäradan aluetaloudellisista vaikutuksista tilasivat Itä-Suomen maakunnat sekä Kouvolan ja Porvoon kaupungit. Sen teki aluekehitystä tutkinut asiantuntija Timo Aro konsulttitoimisto MDI:stä.

– Liikennekäytävistä voi ajan kanssa rakentua kasvukäytäviä, jos ratojen varrella olevat keskukset ja toiminnalliset alueet pääsevät verkottumaan kiinteämmin keskenään ja muodostamaan laajemman alueellisen työmarkkina-alueen, Aro kuvailee.

Timo Aron mukaan itäisen Suomen työssäkäyntialueen syntyminen vaatii myös nykyisten kaupunkien ja seutukaupunkien kehittämistä sekä eri kaupunkialueiden kiinteää yhteistyötä.

Ministeriön selvitys julki perjantaina

Konsulttiselvityksessä ei käsitelty oikoradan rakentamisen kustannuksia tai kannattavuutta. Myös muut vaihtoehdot, kuten itäinen rantarata Porvoon ja Kotkan kautta itään oli rajattu selvityksen ulkopuolelle.

Sen sijaan Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys itäradan vaikutuksista on määrä julkaista perjantaina. Selvitys tehtiin ministeri Anne Bernerin toimeksiannosta sen jälkeen, kun Itä-Suomen maakunnat ja kaupungit julkaisivat kannanoton nopeampien junayhteyksien puolesta.