1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Suomussalmi

Retkeilijät kuluttivat Hossaan yli 7 miljoonaa euroa kansallispuiston avajaisvuonna

Kävijät kaipaisivat alueelle lisää paikallisten tuotteiden ja ruokien myyntipisteitä.

Hossan kansallispuisto avattiin vuonna 2017. Kuva: Tuuli Turunen / Metsähallitus

Retkeilyalueen muuttuminen kansallispuistoksi on kasvattanut Hossan ja sen lähialueiden, eli Kuusamon, Suomussalmen ja Taivalkosken taloutta.

Kävijät käyttivät Hossan ja sen lähialueen palveluihin reilut 7,4 miljoonaa euroa vuonna 2017. Viisi vuotta aiemmin rahaa käytettiin 2,3 miljoonaa euroa.

Kun Hossan retkeilyalue muuttui kansallispuistoksi, kävijämäärä tuplaantui. Viime vuonna käyntimäärä tasaantui hiukan, mutta pysyi edelleen 100 000:ssa.

Pelkästään puiston kävijämäärä ei selitä talousvaikutusten kasvua, eli retkeilijät kuluttavat matkallaan enemmän kuin ennen. Kulutus päivää kohden on kasvanut yli kolmanneksen, ja eniten retkeilijät sijoittavat rahaa majoitukseen.

Hossan retkeilijöitä haastateltiin kävijätutkimukseen kesällä 2017 ja kevättalvella 2018. Tutkimuksen mukaan lähes kaksi kolmasosaa vastaajista oli käymässä alueella ensimmäistä kertaa.

Palveluiden laatu koettiin pääosin kiitettäväksi, mutta kävijät kaipasivat alueelle lisää paikallisten tuotteiden ja ruokien myyntipisteitä sekä majoituspalveluita.

– Olemme saaneet kiitosta kansallispuiston esteettömyydestä, mutta myös palautetta siihen liittyen. Hossaan on toivottu esteetöntä majoitusta sekä monipuolisempaa tekemistä, kertoo Metsähallituksen puistonjohtaja Sari Alatossava.

Lisää aiheesta:

Tässä on Suomen uusi kansallispuisto Hossa

Etkö saanut selvää Hossan kalliomaalauksista? Ei hätää, tähänkin on nyt puhelinsovellus