Vastuullisella matkailijalla pohdittavaa – lentokoneella vai junalla lomakohteeseen

Olemme ehkä menossa kohti perinteistä matkustamista, jolloin matkustamiseen varattiin paljon aikaa, arvioi matkailulehti Mondon toimituspäällikkö Pekka Hiltunen.

matkailu
Kirsikankukkien loistoa Teltowissa, Berliinissä vuonna 2018.
Berliinin kyljessä sijaitseva Teltow houkuttelee matkailijoita luonnon helmaan. AOP

Olemme ehkä menossa kohti perinteistä klassista matkustamista, arvioi matkailulehti Mondon toimituspäällikkö Pekka Hiltunen.

Kun matkakuume iskee ja Etelä-Eurooppa houkuttaa, millaista lomamatkaa ympäristövastuuta pohtiva voisi suunnitella.

Pekka Hiltunen arvioi Radio Suomen Päivä -ohjelmassa, että suomalainen matkailija joutuu ehkä miettimään uudelleen aikataulujaan matkustaessa.

– Etelä-Eurooppaankin pääsee junalla, mutta ensin on matkustettava laivalla Itämeren yli. Sieltä alkavat melko sujuvat junareitit. Moni ei ehkä ole valmis niin suureen muutokseen.

Pitkien matkojen taittaminen junalla on kuitenkin lisääntymässä. Pekka Hiltusen mukaan Ruotsissa junamatkailu on lisääntynyt selvästi.

Suomessa kotimaanliikenteessä matkustus kasvoi viime vuonna viisi prosenttia edellisvuodesta. VR arvioi, että sekä työ- että vapaa-ajan matkustaminen junalla kasvaa edelleen.

Hiltusen mukaan myös kiinnostus siihen, kuinka järjestää pitempi matka junien ja bussiyhteyksien avulla, on kasvanut. Siitä merkkinä ovat Maata pitkin -matkamessut.

Hiltunen pohtii, että lyhyet risteilyt saattavat olla ilmastovaikutuksiltaan parempia kuin lentomatkat. Tämä ei kuitenkaan päde risteilyillä kaukana kotimaasta, jonne pitää ensin lentää.

– Täytyy miettiä koko matkailun ympäristövastuuta. Jos matkustaa Karibian risteilylle, kuinka paljon oppii kulttuurista ja kuinka paljon kokee paikallista elämää, jos matkailija asuu koko ajan laivalla? Pitkät risteilyt sopivat niille, jotka haluavat helppoa ja esteetöntä matkustamista. Vastuullisuutta mietittäessä, ne eivät ole parhaita ratkaisuja.

Sveitsin ja Italian välinen juna menossa tunneliin
Ympäristötietoisella matkailijalla riittää pohdittavaa, millä kulkuvälineellä hän haluaa matkustaa. Sveitsin Churin ja Italian Tiranon välinen juna. AOP

Pekka Hiltunen arvioi, että tulevaisuudessa varsinaiseen matkustamiseen käytetään nykyistä enemmän aikaa.

– Silloin palattaisiin klassiseen matkailuun, jolloin kulkemiseen varattiin paljon aikaa. Matka oli vuoden kohokohta. Voisi olla hyvä idea suunnitella parin, kolmen viikon matkoja. Kohteeseen lennetään, mutta perillä voisi kulkea junilla ja biopolttoainetta käyttävillä busseilla.

Hiltusen mukaan joudutaan ehkä rakentamaan uudestaan palveluja, joista luovuttiin, kun lentomatkailu yleistyi voimakkaasti. Sellaisia ovat esimerkiksi reppureissaajien käyttämät yöjunat.

– Jonkin verran junayhteyksiä ja pitkän matkan bussejakin on menetetty. Luulen, että suuren yleisön kiinnostus ympäristövastuuseen tuo takaisin junayhteyksiä.

Lue myös:

Ruotsalaislehti: Kaukojunissa matkustus kasvoi ennätysvauhtia, huoli ilmastosta vei kotimaanlentojen suosiota

Suomalaisten lentämisen päästöistä näkyy vain murto-osa – lentokoneet saastuttavat jo saman verran kuin autot

Ahdistaako lentäminen? Kokosimme viisi vinkkiä, miten pääset alkuun maata pitkin matkustamisessa

Junamatkailua Euroopassa jopa kympillä per päivä – Interrail-lipun saa nyt peräti kolmeksi kuukaudeksi