Lontoon ydinkeskustassa otetaan käyttöön "ultramatalat päästöt" – autoilu maksaa jopa 28 euroa päivässä

Tuoreen tutkimuksen mukaan lähes 1000 ihmistä vuodessa joutuu sairaalaan saasteiden aiheuttaman astman vuoksi.

Maailman päästöleikkaukset
ruuhkaa lontoon keskustassa
Lontoo alkaa laskuttaa ydinkeskustassa ajavia autoja, joiden päästöt eivät täytä Euro 6 -standardia.AOP

Lontoon liikenteessä otetaan käyttöön maanantaina "ultramatalan päästön alue" kaupungin liikennepäästöjen suitsimiseksi, kertoo brittilehti The Guardian (siirryt toiseen palveluun).

Kaupunki alkaa laskuttaa Ulez-alueella (Ultra-low emission zone) dieselautoilijoita, joiden kulkuneuvot eivät täytä Euro 6 -standardia sekä suurinta osaa yli 14-vuotiaista bensalla kulkevista autoista, Guardian kertoo.

Ulez-alueen maksuksi tulee 12,5 puntaa eli noin 14,5 euroa päivässä autoilijaa kohden. Kuorma-autoille ja busseille päivän hintalappu tulee olemaan 100 puntaa, noin 116 euroa.

Maksut veloitetaan Lontoon ruuhkamaksualueella ympäri vuorokauden. Tämän lisäksi tuolla alueella on jo valmiiksi käytössä ruuhkamaksut maanantaista perjantaihin kello 7–18 välisenä aikana, jolloin alueella ajelu maksaa 11,5 puntaa eli hieman yli 13 euroa.

Yhteensä siis päivän ajelu henkilöautolla Lontoon ydinkeskustassa maksaa maanantaista eteenpäin lähes 28 euroa.

Jopa 1000 ihmistä vuodessa sairastuu astmaan saasteiden vuoksi

Uuden maksun uskotaan vähentävän päästöjä alueella jopa 45 prosenttia. Tuoreen tutkimuksen mukaan lähes 1000 ihmistä vuodessa joutuu sairaalaan saasteiden aiheuttaman astman vuoksi.

– Viime vuosien aikana aikuisiän astmaan sairastuneena tiedän henkilökohtaisesti, kuinka Lontoon ilma voi olla haitallista ihmisten terveydelle, Lontoon pormestari Sadiq Khan sanoi.

Guardianin mukaan tällä hetkellä Lontoossa asuu yli kaksi miljoonaa ihmistä – joista yli 400 000 lapsia – alueella, jossa typpioksidin määrä ilmassa ylittää laillisen rajan.

Maksujen perintää tullaan valvomaan rekisterikilpien tunnistamisen ja Ison-Britannian liikenneviraston tietokannan avulla. Tietokannasta löytyy kaikkien autojen päästötiedot.

Lontoo suunnittelee laajentavansa Ulez-aluetta noin kymmenenkertaiseksi vuodesta 2021 alkaen.

Vuonna 2014 käyttöön otetussa Euro 6 -standardissa suurin muutos edelliseen, Euro 5 -standardiin oli dieselautojen typpioksidien päästörajoituksen muutos., joka vaihtui 180 mg/km:sta 80 mg/km:iin.

Voit keskustella aiheesta klo 14 saakka.

Lue myös:

Sähköautolla maailman ääriin – hollantilaismies ajoi kolme vuotta Australiaan (7.4.)

Suurmielenosoitus ilmaston puolesta täytti Helsingin keskustan – Katso video marssista (5.4.)

“Rohkeus ja mielikuvitus säästöliekillä” – asiantuntijat pettyivät puoluejohtajien 2050-visioihin(5.4.)