Asemanrannan ilmainen pysäköinti loppuu ja se sapettaa työmatkalaisia Hämeenlinnassa: "Ei voi olla niin, että täällä kaikki on maksullista"

Asemanseudun pysäköinti kuumentaa tunteita Hämeenlinnassa. Parkkitalon valmistuttua maksuton pysäköinti loppuu aseman alueelta kokonaan vuoden 2020 syksyllä.

pysäköinti
Pysäköityjä autoja Hämeenlinnan asemalla
Maksuton pysäköinti päättyy Hämeenlinnan aseman seudulla.Mika Halme / Yle

Hämeenlinnan Siirissä asuva Suvi Korhonen on yksi lukuisista pendelöijistä Hämeenlinnassa. Hän kulkee junalla töissä Helsingissä ja käyttää omaa autoa matkaan kotoa asemalle. Korhoselle on tärkeää, että parkkeeraaminen onnistuu sujuvasti.

– Minulla on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta, niin että julkinen liikenne ei ole vaihtoehto, sanoo Korhonen.

Sosiaalisessa mediassa ja yleisönosastoilla on käyty tänä keväänä vilkasta keskustelua Hämeenlinnan asemanseudun pysäköinnistä. Kaupunkirakennelautakunnan puheenjohtaja, sosialidemokraattien Pasi Vesala sanoo, että maksuttomat parkkipaikat katoavat, kun parkkitalo valmistuu vuoden 2020 syksyllä.

Jos haluamme täysin maksutonta pysäköintiä, niin hinta pitää ottaa sitten kaikilta kuntalaisilta.

Pasi Vesala

– Kyllä sitä taloa kohden ollaan menossa. Tämä on se linja, joka on otettu, kun Asemanrannan kehittäminen on lähtenyt käyntiin, sanoo Vesala.

Viipurintien eteläpuolella sijaitsevan väliaikaisen parkkipaikan vuokrasopimus päättyy pysäköintitalon valmistuessa.

– Sen jälkeenhän meillä ei maanpäällisiä paikkoja siellä vanhalla alueella enää ole. Meidän pitää ryhtyä keskustelemaan siitä, että jos haluamme täysin maksutonta pysäköintiä, niin hinta pitää ottaa sitten kaikilta kuntalaisilta, sanoo Vesala.

– Onko hyväksyttävä se, että joukkoliikennettä käyttävä henkilö tai Lammin mummokin maksavat siitä maksuttomasta pysäköinnistä, sanoo Vesala.

On laskettu, että pysäköintitalo ei ole taloudellisesti kannattava, mikäli lähistöllä on myös maksuttomia paikkoja.

Onko liityntäpysäköinti vetovoimatekijä?

Hämeenlinnan seutu ja koko maakunta kärsivät muuttotappiosta (siirryt toiseen palveluun). Kanta-Hämeen väkiluku on laskenut vuodesta 2014.

Hämeen liiton suunnittelujohtaja Heikki Pusan mukaan liityntäliikenteessä pendelöijälle merkittäviä seikkoja ovat helppous ja kustannukset.

– Se, miten helposti pendelöijä saa autonsa pysäköityä aseman lähettyville. Ja olenneista on se, minkä verran hän joutuu siitä maksamaan.

Pusan mukaan Hämeenlinnan kaltaisen keskeisen pendelöintipaikkakunnan kannattaisi pohtia, miten tulla vastaan työmatkalaisia kulujen noustessa. Pusa sanoo, että täysin ilmaista pysäköintiä ei ole, sen maksaa joko käyttäjä tai veronmaksaja.

– Hämeenlinnan asukasluvun kehitys on nyt aika heikossa jamassa, että siinä varmaan kannattaisi kokeilla ainakin tukea tätä pysäköintiä. Kustannus kuitenkaan ei ole kovin mammuttimainen verrattuna moneen muuhun toimenpiteeseen. Tottakai sillä on Hämeenlinnan kaltaisen kaupungin vetovoimalle merkitystä, sanoo Pusa.

Samoin ajattelee työmatkalainen Suvi Korhonen.

– Hämeenlinnan kaupungin kannattaisi nyt miettiä strategiaansa. Jos he haluavat pendelöijiä tähän kaupunkiin niin ei se voi olla niin, että täällä kaikki on maksullista.

Asemanrannan alueelle Hämeenlinnassa valmistuu 10 vuoden aikana kaikkiaan 1 000-1 200 asukkaan alue.

Hinnoittelua ei vielä ole sovittu

Parkkitalon rakentaminen alkaa kesällä. Taloon tulee 599 parkkipaikkaa. Niistä 250 on velvoitepysäköintiä ja loput parkkipaikat jäävät mm. pendelöijien ja alueella asioivien käyttöön.

– Olemme laskeneet, että syys-lokakuulla 2020 ajettaisiin autoja sisälle parkkkitaloon, sanoo toimitusjohtaja Kulmala.

Vielä ei ole päätetty, paljonko uudessa parkkitalossa pysäköinti tulee maksamaan.

– Taloussuunitelma on tehty sillä tavalla, että menemme Kaivoparkin hinnoittelun mukaan, sanoo Hämeenlinnan Pysäköinti oy:n toimitusjohtaja Jarmo Kulmala.

Kaivoparkin verkkosivujen mukaan vuosipysäköinti maksaa moottoritien läheisyydessä sijaitsevassa Kaivoparkissa 720 euoa arvonlisäveroineen.

Suvi Korhonen on arvioinut, että hänen työmatkakustannuksensa nousevat 20 prosenttia kuukaudessa maksullisen pysäköinnin myötä.

– Itse asiassa minulla ei sitten varmaan ole muita vaihtoehtoja kuin maksaa, sanoo Korhonen.