Hallitus meni – minne jäi työllistämisen esteiden purkaminen, kysyy kuopiolainen leipomoyrittäjä

Leipomoa pyörittävä perhe on ollut yksi Ylen esimerkkiperheistä, joiden kautta hallitusohjelman vaikutuksia on seurattu. Nyt on aika antaa entiselle hallitukselle arvosana – ja toivelista seuraavalle.

leipomoteollisuus
Liepuskan toimitusjohtaja Timo Turunen
Antti Karhunen / Yle

Kuopion Nilsiässä vajaat 11 vuotta toiminut Liepuskan Herkkupaja on ollut tasaisessa kasvussa. Autotalliyrityksenä aloittanut leipomo rikkoi miljoonan euron liikevaihdon viime vuonna.

Nyt 16 ihmistä työllistävä leipomo on kaksinkertaistanut työntekijämääränsä tällä vaalikaudella. Leipomossa valmistetaan muun muassa karjalanpiirakoita, pullia ja suolaista välipalaa. Eri nimikkeitä on yhteensä yli sata.

– Me on budjetoitu vuosittain noin 25 prosenttia kasvua, ja se on suunnilleen toteutunut joka vuosi, sanoo toimitusjohtaja Timo Turunen.

Liepuska on yksi niistä yrityksistä, joita Yle on seurannut tämän vaalikauden aikana. Kesällä 2015 yrityksen toiveissa oli, että Juha Sipilän johtama hallitus olisi muun muassa purkanut työllistämisen esteitä ja edistänyt paikallista sopimista. Timo Turunen puistaa päätään miettiessään hallituksen toimintaa.

– Suurin toivein lähdettiin tähän hallituskauteen. Hallituksella oli kärkihankkeita ja suuria tavoitteita, mutta mielestäni niissä ei onnistuttu. Oppositio taisi niin sanotusti viedä voiton tällä vaalikaudella. Annan hallitukselle arvosanaksi seitsemän.

Hallituksen työssä Turuselle suurin pettymys oli soten eli sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksen kaatuminen. Tavoitteet jäivät toteutumatta, joten kohta 40 vuotta täyttävä yrittäjä on pettynyt.

– Sotessa oli valtavan pitkä ja työtä vaativa prosessi, mutta tulosta ei tullut.

Vienti keskittyy vahvasti Britanniaan

Liepuska on hakenut markkinoita myös maailmalta. Mustikkakukkoja on viety Britanniaan jo pari vuotta ja viime kesästä lähtien yritys on ollut osakkaana englantilaisessa kahvilayrityksessä. Siellä on kysyntää myös korvapuusteille.

Vientimarkkinoilla Liepuska on luonut katseita myös Pohjoismaihin. Viennissä pääajatuksena on kuitenkin keskittyä vahvasti Lontooseen. Odotukset Britanniaan ovat kovat, mutta brexit mietityttää.

– Sillä voisi olla tietynlaisia tullivaikutuksia ja kaupan hidastumista ja muuta. Kyllä se EU:n sisäinen kauppa on helpompaa kuin ulkopuolelle menevän tavaran kanssa, sanoo Timo Turunen.

Leipomoyrittäjän toiveissa on, että ruuan arvonlisävero laskisi ja olisi enintään kymmenen prosenttia. Turunen kaipaa myös tulevalta hallitukselta tukea yrittäjyydelle.

– Meilläkin on suhteellisen pienessä yrityksessä aika paljon työntekijöitä ja palkkakustannukset ovat hyvin suuret. Uuden henkilön palkkaaminen on melkein aina kynnyskysymys. Jos siihen saa seuraavalta hallitukselta apua, niin se olisi hyvin tärkeää, linjaa Turunen.

"Yritys pyörii työntekijöidensä varassa"

Leipomopomo pitää Liepuskan menestymisen perusteena innovatiivisuutta, korkeaa laatua ja kovaa työntekoa. Perheyrityksessä ovat mukana myös Timon vaimo Eeva-Maria Turunen ja anoppi Riitta Vartiainen.

Liepuskan toimitusjohtaja Timo Turunen ja yrittäjä Riitta Vartiainen leikkaavat pullaa.
Liepuskan toimitusjohtaja Timo Turunen ja tuotekehittäjä Riitta Vartiainen. Antti Karhunen / Yle

Yrittäjän kiireet ovat ainakin välillä helpottuneet leipomon alkuvuosista. Kotona on entistä paremmin aikaa viisi- ja kahdeksanvuotiaille pojille. Leipomotyöt keskittyvät arkipäiville ja viikonloput pidetään vapaata, ellei erikoistilauksia ole. Viime kesänä perhe ehti lomailla pari viikkoa ulkomailla.

– Yritys pyörii pääosin työntekijöiden varassa. Meillä on tosi osaavaa porukkaa täällä. Väliportaaseen on palkattu työnjohtaja. Itse pyrin olemaan päivittäin läsnä ja tarkkailen lukuja, sanoo Timo Turunen.

Leipomo pysyy Nilsiässä

Tulevaisuuteen Liepuskassa katsotaan luottavaisesti. Leipomo aiotaan pitää jatkossakin Nilsiässä. Toimitusjohtaja Timo Turunen arvioi nykyisten tilojen riittävän vielä pari vuotta. Mutta mikä yrityksen tilanne on vuonna 2024?

– Eiköhän se pidä taas tuplata toiminta siihen mennessä. Meillä on edelleen nykyisiä huippuasiakkaita ja teemme samoja tuotteita, mutta myös paljon uutta, visioi Turunen.

Aina yrittäminen ei ole helppoa. Markkinatilanteet ja suosikkituotteet voivat vaihtua äkkiä. Timo Turunen muistaa heti, mikä on ollut Liepuskan vaikein hetki osakeyhtiöaikana.

– Se oli vuosina 2012–13, kun paistopistebuumi tuli Lidlin myötä kaikkiin kauppoihin. Tuolloin tuhottiin tuoretuotteiden perinteinen suoratoimitusmalli. Pienenä toimijana reagoimme muutokseen pakastetuilla ja uusilla tuotteilla. Se oli hankala hetki, kun markkina lähti käytännössä alta, muistelee Turunen.