THL: Rahapelien mainontaa pitäisi rajoittaa – Veikkaus: Valvonta on jo nyt tarkkaa

THL:n mukaan rahapelien markkinoinnin sääntelyn olisi hyvä olla samanlaista kuin muilla haitallisilla tuotteilla.

rahapelit
mies pelaa rahapeliä
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella kaivataan tiukempaa sääntelyä rahapelien markkinoinnille.Vesa Moilanen / Lehtikuva

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella kaivataan tiukempaa sääntelyä rahapelien markkinoinnille. THL:ssä halutaan Veikkauksen markkinointiviestintä samoille linjoille valtion terveyspoliittisen viestinnän kanssa.

– Veikkauksen mainossloganit ovat ristiriidassa kansanterveydellisen viestinnän kanssa. Veikkauksen markkinointiviestintä lähettää hyvin erilaista viestiä kuin rahapelihaittoja koskeva viestintä. Niiden pitäisi olla enemmän yhdenmukaisia, THL:n erikoistutkija Jani Selin sanoo.

THL:n mukaan rahapelien markkinoinnin sääntelyn olisi hyvä olla lähtökohdiltaan samanlaista kuin muilla haittaa aiheuttavilla tuotteilla.

– Voisi olla hyvä ottaa pohdinnan alle, että pitäisikö rahapelien markkinoinnin sääntelyä pohdittaessa ottaa oppia tupakan ja alkoholin markkinoinnista, Selin sanoo.

Myös Veikkauksen markkinoinnin volyymia pitäisi Selinin mukaan tarkastella kriittisesti. Veikkaus on yksi Suomen suurimpia mainostajia noin 50 miljoonan euron vuotuisella markkinointipanostuksellaan.

– Markkinointi lisää pelaamista ja sen myötä pelaamisen haittoja, Selin tiivistää.

Kansalaisaloite rahapelien poistamiseksi kaupoista

Kansalaisaloite.fi:n nettisivuilla päivättiin aloite 23. maaliskuuta, jossa vaaditaan rahapeliautomaatteja poistettavaksi kaupoista, kioskeilta, ravintoloista ja huoltoasemilta.

Aloite pyrkii siihen, että rahapeliautomaatteja voisi pelata ainoastaan kasinoilla ja erityisissä valvotuissa pelisaleissa.

Tällä hetkellä kansalaisaloitteella on 10 585 allekirjoittanutta.

Aloite menee eduskunnan käsiteltäväksi, mikäli vähintään 50 000 kansalaista, eli noin 1,2 prosenttia äänioikeutetuista, kannattaa aloitetta.

Veikkaus ei näe markkinoinnissa ongelmaa

Veikkaus ei näe rahapelien mainonnassa ongelmaa. Varatoimitusjohtaja Velipekka Nummikosken mukaan on hyvä muistaa Veikkauksen markkinoinnin olevan tarkkaan valvottua ja säädeltyä.

– On tärkeää huomata, että Suomessa saa markkinoida vain vihreitä pelejä, toisin kuin ulkomaisten pelifirmojen mainonnassa, joka on todella aggressiivista.

Vihreillä peleillä tarkoitetaan niin sanotusti vähemmän haitallisia ja harmittomia pelejä, joissa ei ole yhtä suurta riskiä peliriippuvuuteen.

Kansalaisaloitteeseen, joka tähtää rahapeliautomaattien poistamiseksi kaupoista, on Nummikoskella selvä mielipide. Hänen mukaansa pienissä kunnissa peliautomaattien puuttuminen olisi merkittävä asia kauppojen rakenteisiin.

– Jos rahapeliautomaatit ottaisi pois pienten taajamien kunnista, ei asukkailla olisi mahdollisuutta päästä pelaamaan ollenkaan rahapeleille tarkoitettujen pelisalien kokonaan puuttuessa.