Hevosvoimat ärjyvät Itäharjun kaduilla puolen vuosisadan tauon jälkeen – Paroni Saarisen pyörät mukana näytösajoissa Turussa

Itäharjun ajojen muistotapahtumasta on tarkoitus tehdä vuotuinen perinneajoneuvojen kavalkadi.

moottoriurheilu
Itäharjun ajojen tunnelmaa vuonna 1959.
Itäharjun ajojen tunnelmaa vuonna 1959.Markku Mobergin arkisto

Aikoinaan suositut Itäharjun ajot heräävät hetkeksi henkiin Turussa toukokuun lopulla, helatorstaina.

Kilpaa kaupunkialueella ei ajeta, vaan vanhaa rallitapahtumaa kunnioitetaan perinneajoneuvojen näytösajona.

– Ajoihin on tulossa useampi Jarno ”Paroni” Saarisen moottoripyörä näytösajoon. Myös vanhoja Itäharjun ajojen veteraaneja on tulossa ajamaan, nimenomaan niillä vanhoilla kilpavehkeillä, sanoo tapahtumaa koordinoiva Markku Moberg.

Näytösajoon odotetaan 50 autokuntaa ja 70 moottoripyöräkuntaa. Autot ovat nuorimmillaan vuosimallia 1970 ja moottoripyörät 1972.

Itäharjun ajojen tunnelmaa vuonna 1959.
Itäharjun ajojen tunnelmaa vuonna 1959.Markku Mobergin arkisto

Tapahtuman järjestävän veteraanimoottoripyöräklubi Paronin Poikien tavoitteena on kerätä Itäharjun katujen varsiin noin 4 000 katsojaa. Viime vuonna perinneajoneuvojen näyttelyä kävi katsomassa noin 1 500 ihmistä, vaikka näytösajoa ei tuolloin järjestetty.

– Vakaa aikomus on, että jos Turun kaupunki on meille jatkossakin myötämielinen, pyrimme tekemään tästä jokavuotisen tapahtuman helatorstaihin. Se toisi väkeä muualtakin Suomesta ihailemaan näitä vanhoja vehkeitä, sanoo Moberg.

Näytösajojen reitti on Teollisuuskatu–Rautakatu–Ilmarisenkatu–Tierankatu–Teollisuuskatu. Osa reitistä on vanhaan malliin soratietä.

Markku Moberg.
Itäharjun ajojen muistotapahtumasta on tarkoitus tehdä jokavuotinen, kertoo Markku Moberg.Jouni Koutonen / Yle

Turun Moottoriseura järjesti Itäharjun ajoja vuosina 1955–1965. Parhaimmillaan ne keräsivät yli 10 000 katsojaa katujen varsille.

– Kaikki sen ajan suuret kuljettajat kuten Curt Lincoln, Heimo Hietarinta, Timo Mäkinen ja Rauno Aaltonen ovat aikoinaan kilpailleet täällä Paronin ohella, muistuttaa Markku Moberg.

Tapahtuman siirryttyä Artukaisten lentokenttäradalle 1960-luvun puolivälissä sen suosio hiipui ja ajot lopetettiin kannattamattomina.