Takatalvi yllätti ehkä autoilijat, mutta ei kelipäivystäjä Tarmo Kontturia – ajokelin liukkautta arvioi yhä ihminen eikä vain ennuste

Seurasimme kelipäivystäjän työtä Pohjois-Karjalassa läpi talven. Tänä vuonna kausi on jatkunut pitkälle huhtikuuhun.

tieliikenne
Mies seisoo lumisateessa.
Kelipäivystäjä työssään.

Huhtikuu on jo pitkällä, mutta lunta sataa tuulen kanssa suoraan päin pläsiä. Aurinkoiset kevätpäivät ehtivät jo viedä ihmisten ajatukset kevätaskareisiin ja tulevaan kesään. Sitten iski takatalvi.

Joensuun kaupungin kelipäivystäjä Tarmo Kontturi kertoo, että Joensuun seudulla satoi tämän viikon myräkässä 14 senttiä lunta vuorokauden aikana.

– Hyvähän se on, että lumi sataa nyt, eikä vappuna tai juhannuksena, Kontturi naurahtaa.

Kaupungin ykkösluokan pyörätiet ehdittiin puhdistaa hiekoitussepelistä juuri ennen uusia lumisateita.

Silti ei voi sanoa, että takatalvi olisi päässyt mitenkään yllättämään. Joensuussa viiden kelipäivystäjän rinki pyörii normaalisti pääsiäiseen asti.

Jalanjälkiä lumessa.
Osa pyöräteistä ehdittiin puhdistaa sepelistä. Niitä tuskin tarvitsee enää hiekoittaa uudestaan.Petri Lassheikki / Yle

Kelipäivystys on ulkotyötä

Seurasimme pohjoiskarjalaisen kelipäivystäjän työtä talven mittaan. Tällä viikolla päivystysvuoro ei osunut Kontturin kohdalla, mutta kyllä hänkin on osansa saanut talven myräköistä.

Yleensä paha ilma ajaa kelipäivystäjän töihin jo aamuyöstä. Töihin tulleessaan Kontturi käy läpi viimeisimmät keliennusteet mukavasti konttorin lämpimässä. Sitten on aika laittaa kädet niin sanotusti saveen.

Ihminen sateenvarjon alla.
Petri Lassheikki / Yle

Päivystäjä hyppää autoonsa ja ajelee öisiä katuja pitkin. Liikkeellä täytyy olla varhain, jotta varmistetaan, että tiet ovat auki seitsemän aikoihin starttaavalle työmatkaliikenteelle. Kun lunta tulee kunnolla, Kontturi mittaa rullamitalla lumen määrää kevyen liikenteen väyliltä eri puolilta kaupunkia.

Ajoradan liukkautta Kontturi arvioi autoa jarruttelemalla ja kiihdyttelemällä. Näin tehdään lähinnä sen vuoksi, että autolla revittely on päivystäjälle huomattavasti turvallisempaa kuin steppailu keskellä ajorataa. Kevyen liikenteen väylillä Kontturi tunnustelee liukkautta jaloilla potkimalla.

Päivystäjä päättää, milloin aurat lähtevät liikkeelle

Ilman päivystäjän komentoa yksikään aura ei Joensuussa liiku. Moni ei tiedä, että ajokeliä tarkkailee oikea ihminen, eikä esimerkiksi tietokoneohjelma. Kelien ennustamisen välineet ovat kehittyneet paljon, silti aurauksen lopullisen onnistumisen varmistajana tarvitaan yhä ihmistä.

– Keliennusteet tahtovat heittää todellisuudesta Pohjois-Karjalassa aika paljon riippuen vähän matalapaineen suunnasta. Jos matala tuleen lännestä, ennuste pitää yleensä vähän paremmin paikkansa. Idästä päin tulevat rintamat ovat epävarmempia ennustaa, Kontturi kuvailee.

Hyvä esimerkki ennusteiden epävarmuudesta on alkutalvelta. Tuolloin aamun aikana satoi lunta viisi senttiä, kun ennuste sademääräksi oli puolitoista senttiä. Jos lumenauraus olisi laskettu pelkästään ennusteen varaan, aamun työmatkaliikenteestä olisi tullut täysi kaaos.

Takatalvi on pian ohi

Aurauksen suhteen kovimmat ajat alkavat Joensuun korkeudella yleensä joulukuussa.

Talven voi yleensä julistaa päättyneeksi kaupungin lumiauraosaston osalta maaliskuun lopulla tai huhtikuun alussa. Tänäkin talvena pää- ja kokoojakadut alkoivat pysyä sulina jo maaliskuun puolella.

Vettä pyörätiellä.
Tällaiset näkymät olivat maaliskuussa, kun talven lumet alkoivat viimein sulaa.Petri Lassheikki / Yle

Viime päivinä satanutta lunta ei kaduilta enää aurata. Kontturin mukaan se sulaa nopeasti pois. Ensi viikolle on jo luvattu toiselle kymmenelle nousevia lämpöasteita. Maanantaina Joensuussakin palataan kesken jääneeseen hiekoitussoran poistoon.

Paksu nahka on plussaa

Kelipäivystäjän työ vaatii ennen kaikkea kokemusta. Tarmo Kontturi on ollut Joensuun kaupungilla töissä jo 15 vuotta ja sitä ennen Ilomantsin kunnalla. Ensi vuonna täyteen tulee 40 vuotta kelipäivystäjänä.

Kelipäivystäjälle tulee palautetta joskus aika reippaalla pensselillä. Talvella palautteen määrä kasvaa samaa tahtia lumipenkkojen korkeuden kanssa.

– Parhaimmillaan minulle on tullut parisataa puhelua päivässä. Joillakin pinna palaa ja sitten sitä tekstiä tulee. Välillä palaute on jo sellaista, ettei sitä kovin mielellään jaksa kuunnella, Kontturi kuvailee.

Harmituksen ymmärtää hyvin, kun muistaa, että kelipäivystäjän päivät voivat venyä joskus reilusti yli puolen vuorokauden mittaisiksi.

Osallistu keskusteluun aiheesta. Keskustelu suljetaan klo 18.