Lonkeroiden alkuhuuma hiipui, myynti laski liki 12 prosenttia

Alkuvuonna mietojen oluiden myynti kasvoi yli 25 prosenttia.

long drink
Lonkero-pakkauksia pinossa ruokakaupassa.
Petri Aaltonen / Yle

Oluiden, siiderien ja long drink -juomien myynti laski alkuvuonna. Panimoliiton lukujen mukaan myynnistä katosi yhteensä 5,2 miljoonaa litraa eli noin 5,5 prosenttia.

Kokonaisuudessaan panimojuomien myynnistä väheni neljä miljoonaa litraa, eniten juuri lonkeroiden osalta. Litroissa lonkeroiden myynti väheni 1,2 miljoonaa ja prosenteissa 11,8. Siiderien myynti taas laski noin seitsemän prosenttia. Litramäärissä lasku oli noin 300 000.

Lukuja tasoitti mietojen oluiden myynnin 25,5 prosentin nousu. Myös virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä myytiin aiempaa enemmän.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen pitää muutosta osoituksena erityisesti nuorten vastuullisesta alkoholinkäytöstä.

– Pelottelu rajusta kulutuksen kasvusta oli turhaa. Suomalaisten, erityisten nuorten, alkoholinkäyttö on muuttunut yhä vastuullisempaan suuntaan, Pakarinen toteaa liittonsa tiedotteessa.

Lue myös:

Uuden alkoholilain yllätystulos: vahvan lonkeron litramyynti nousi 204 prosenttia, muiden väheni – katso muutokset listasta