Kiista pohjalaisen luksusveneen ympärillä jatkuu: korkein oikeus pitää kiinni 22 miljoonan takavarikosta

Luksusjahdin ostanut Panamax ja sen valmistanut pohjalainen Baltic Yachts ovat eri mieltä siitä, oliko 60 miljoonan euron veneessä jo valmistuessaan vikaa.

Baltic Yachts
Kuvassa on suurin Baltic Yachtsilta Pietarsaaressa valmistunut purjealus.
Panamax-projektinimellä kulkeva alus laskettin vesille Pietarsaaressa toukokuussa 2011.Baltic Yachts

Korkein oikeus on hylännyt Baltic Yachtsin vaatimuksen sille asetetun 22,4 miljoonan euron takavarikon perumisesta.

Kyse on luksusveneitä valmistavan pohjalaisen venevalmistaja Baltic Yachtsin ja sen kaikkien aikojen suurimman veneen ostaneen Panamax Ltd:n välisestä riidasta.

Panamax väittää, että vuonna 2011 valmistuneessa S/y Hetairos jahdissa on ollut puutteita, vikoja ja virheitä, joita Baltic on kieltäytynyt korvaamasta. Baltic Yachtsin mukaan veneessä ei ole ollut väitettyjä vikoja.

Asiaa on käsitelty jo vuodesta 2014 alkaen Saksan Hampurissa toimivassa, merenkulkualaan erikoistuneessa välimiesoikeudessa.

Pohjanmaan käräjäoikeus määräsi Panamaxin hakemuksesta maaliskuussa 2018 Baltic Yachtsin omaisuutta takavarikoitavaksi mahdollisen saatavan vakuudeksi yli 22 miljoonan euron edestä. Summasta vähennetään miljoona euroa, jonka Panamax oli jo saanut Balticilta.

Vaasan hovioikeus vahvisti vakuustakavarikon heinäkuussa.

Panamaxin Baltic Yachtsilta hakema korvaussumma on noussut jo 29 miljoonaan euroon. Venevalmistajan vuotuinen liikevaihto on noin 40 miljoonaa euroa. Saksalaismedia arvioi Hetairoksen arvoksi 60 miljoonaa euroa.

Korkein oikeus: Omaisuuden hukkaamisvaara on olemassa

Korkein oikeus (KKO) käsitteli asiaa ainoastaan hukkaamisvaaran osalta. Hukkaamisvaaralla tarkoitetaan sitä, että oikeudessa mahdollisesti vahvistettavaa saatavaa ei saada perityksi, jos velallinen siirtää varoja velkojien ulottumattomiin.

Korkein oikeus vetoaa päätöksessään aiempiin linjauksiinsa. Niiden mukaan omaisuuden hukkaamisvaara on olemassa jo summan suuruudenvuoksi.

Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hukkaamisvaara on olemassa myös, elleisitä voi pitää vallitsevissa olosuhteissa hyvin epätodennäköisenä.

KKO:n mukaan hukkaamisvaaraa voidaan tässä tapauksessa perustella sillä, että Baltic Yachtsin varallisuus on pieni verrattuna 22,4 miljoonan euron vaateeseen. Venevalmistajan taseen loppusumma oli vuonna 2016 6,6 miljoonaa euroa.

Lisäksi KKO painotti ratkaisussaan sitä, että sama henkilö eli yhtiön pääomistaja, saksalainen professori Hans Georg Näder toimii Baltic Yachtsin hallituksen ainoana jäsenenä ja käyttää määräysvaltaa Baltic Yachtsin emoyhtiössä. Se helpottaa omaisuuden siirtelyä, etenkin jos yhtiössä on nopeasti siirrettävää omaisuutta.

Jahdin ostanut Panamax esitti takavarikkohakemuksessaan, että välimiesmenettelyn aikana hukkaamisvaara oli käynyt ilmeiseksi.

Baltic Yachts vetosi omissa perusteluissaan siihen, että hukkaamisvaaraa ei ole, koska Panamax on itsekin rajoittanut takavarikon toistaiseksi kahteen miljoonaan euroon. KKO:n mukaan rajoitus voi olla myös hakijan etu, jos täysimääräinen takavarikko uhkaisi liiketoiminnan jatkuvuutta.

Veneen valmistaja Baltic taas perusteli omaa vaatimustaan takavarikkopäätöksen kumoamisestasillä, että yhtiöllä on hyvä tilauskanta ja paljon työntekijöitä. KKO:n mukaan se ei ole kuitenkaan ratkaisevaa asian oikeudellisessa arvioinnissa.

KKO ei pitänyt myöskään ratkaisevana sitä, että Näder on sijoittanut lisää rahaa Baltic Yachtsille antamillaan pääomalainoilla.

Vastakkain kaksi saksalaista suuryritysjohtajaa

Kiistassa vastakkain ovat kahden suuren ja perinteisen saksalaisyhtiön nokkamiehet. Baltic Yachtsin pääomistaja Hans Georg Näder on 1919 perustetun Ottobockin omistaja.

Balticin omistaja Hans Georg Näder.
Hans Georg Näder vuonna 2017 valmistuneen toisen jättiveneen luona. Baltic Yacht Pink Gin VI on 54-metrinen, kun kiistan kohteena oleva Hetairos on lähes 67 metriä.Kalle Niskala / Yle

Noin 8 000 ihmistä työllistävä yritys valmistaa muun muassa pyörätuoleja ja tekoraajoja. Yrityksen perusti Näderin isoisä, ja yhtiön liikevaihto on lähes miljardi euroa.

S/y Hetairosin omistavan Panamax Ltd:n takana on puolestaan saksalainen liikemies Otto Happel. Forbes-lehden mukaan hänellä on 2,7 miljardin dollarin omaisuus.

Happel toimi aiemmin isänsä perustaman saksalaisen GEA Groupin omistajana. Monialayrityksen liikevaihto on tällä hetkellä jo liki viisi miljardia. Yhtiöllä on noin 18 000 työntekijää.

Baltic Yachts haluaa viedä takavarikkopäätöksen korkeimpaan oikeuteen

Luksusveneestä tuli kallis kiista – ostaja vaatii pohjalaisfirmalta yli 22 miljoonan euron jättikorvauksia korkoineen