Makuupaikan vaihto kesken yötä ihmetyttää – suora yöjunayhteys voi jäädä saamatta, mikäli lippua ei varaa hyvissä ajoin

Varsinkin viikonloppuna pohjoisen yöjunissa voi joutua vaihtamaan matkan loppupäässä todella aikaisin aamusta.

rautatieliikenne
Valokuva Transtecin toteuttamaasta kaksikerroksisesta junan makuuvaunusta.
Juna on suosittu matkustusväline pohjoiseenkin. Ruuhka-aikoina varsinkin yöjuniin on kuitenkin hankala saada paikkoja, ellei ole joskus jopa useita viikkoja aiemmin liikkeellä.Transtech

Marraskuussa 2018 nainen halusi matkustaa alakouluikäisen poikansa kanssa valtakunnallisen lastensuojelujärjestön viikonloppukokoukseen makuupaikassa yöjunalla Oulusta Helsinkiin. Lippua hän oli varaamassa viikkoa aikaisemmin. Tarkoitus oli olla Helsingissä kahdeksan ja yhdeksän välillä, ettei odotteluaika kello 11 alkavaan kokoukseen venyisi.

Ainoa sopiva yhteys perjantai–lauantai-yölle olikin vaihdollinen, ja vaihto oli jo puoli kuuden aikaan Tampereella istumapaikalle. Kaksi suoraa, perheelle sopivaa vuoroa oli jo täynnä. Vaihtoehtona olisi ollut odotella tunteja lapsen kanssa aikaisin aamulla asemalla tai myöhästyä kokouksesta.

Makuuvaunu
Tampereelle kulkee päivittäin Rovaniemeltä yksi suora yöjunayhteys, sekä yksi vaihdollinen.VR Group

Rovaniemeltä Tampereelle työmatkoja kulkeva mies taas on jo kaksi kertaa saanut huomata, että hänen pitäisi suoran yhteyden sijaan vaihtaa junaa Seinäjoella kolmen jälkeen aamuyöstä. Makuupaikalta toiselle makuupaikalle.

Lipun tilaaminen aikaisemmin voi auttaa

VR:n matkojen internethaku tarjoaa suorien yhteyksien lisäksi myös nopeampia ja vaihdollisia yhteyksiä valitulle reiteille.

– Vaihdollista yhteyttä tarjotaan myös silloin, jos paikat ovat loppuneet esimerkiksi Seinäjoki–Helsinki- osuudella. Jos Rovaniemeltä tekee lähtöä Helsinkiin, voi järjestelmä tarjota vaihtoa esimerkiksi Kolarista tulevaan junaan, kertoo VR:n suunnittelujohtaja Juho Hannukainen.

Verrattuna autoiluun ja lentämiseen Kolarin junan matkustajamäärät ovat nyt pienempiä. Uskon kuitenkin, että tulevaisuudessa joukko kasvaa.

toimitusjohtaja Janne-Juhani Haarma, Visit Ylläs

Hannukaisen mukaan heille ei ole tullut palautetta koskien yöjunavaihtoja.

– Jos lippunsa ostaa ajoissa, pääsee suoraan etelään, Hannukainen sanoo.

...tosin ei aina

Palataan tässä alun äiti–lapsi-tarinaan ja Helsingissä olleeseen kokoukseen. Oulusta Helsinkiin ei olisi päässyt kahden viikon varoitusajallakaan enää suosituimpiin suoriin junayhteyksiin. Lipun osti jo tuolloin toinenkin valtakunnallisen lastensuojelujärjestön kokoukseen osallistunut nainen.

Hän joutui ostamaan itselleen ja ekaluokkalaiselleen lipun hyvin aikaisin aamulla Helsinkiin saapuneeseen suoraan yhteyteen. Vaihto velä parhaaseen uniaikaan olisi ollut pienelle lapselle liian raskas.

Juna oli perillä puoli seitsemän aikaan ja odotusaikaa tapahtumaan jäi siis yli neljä tuntia. Nainen sai huomata, ettei aamupaloja tarjoavia kahviloita ollut lauantaina aamuvarhaisella avoinna.

Kyse ei ole siitä, että esimerkiksi pohjoisen junayhteyksiä olisi viime aikoina vähennetty – päinvastoin. Esimerkiksi Helsinki–Kolari-välillä on nyt yksi yöjunavuoro enemmän kuin vielä muutama vuosi sitten. Rovaniemen yöjunien määrä on pysynyt Hannukaisen mukaan viime aikoina samana.

Junan suosio nousussa, osa vuoroista kuitenkin tyhjillään

Junamatkustuksen suosio sen sijaan kasvaa. Vuonna 2018 kotimaan matkamäärät kasvoivat 6,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, kerrotaan VR:n toimintakertomuksessa.

VR kertoo myös lisänneensä vaunuja ja tämä kehitys jatkuu.

– Päiväjunissa otamme kaksikymmentä uutta kaksikerrosvaunua käyttöön. Pääaradalla on tarkoitus kasvattaa junien määrää Helsingin ja Oulun välillä.

Viime vuonna koko maassa aloitettiin 128 uutta junavuoroa.

Myös se merkitsee, milloin matkustaa. Pitkinä juhlapyhinä, hiihtolomilla, ruska-aikaan ja viikonloppuisin pohjoisen junat voivat olla täynnä. Muutoin junissa ei ole tunkua, varsinkaan ruuhkaisimman etelän ulkopuolella. Kotimaan kaukoliikenteen junien täyttöaste oli vuonna 40,7 prosenttia.

Konduktööri nousemassa junanvaunuun.
Henkilökunta pystyy vielä junan lähtiessä tarkastamaan, onko kaivattuja makuupaikkoja jäljellä.Roger Källman / Yle

Kuitenkin esimerkiki Kolarissa matkailuväki näkee, että lisää junaliikennettä tarvittaisiin. Yöjuna kulkeekin tänä vuonna ympäri vuoden, aiempaa kuukauden taukoa touko-kesäkuussa ei nyt pidetä.

– Verrattuna autoiluun ja lentämiseen Kolarin junan matkustajamäärät ovat nyt pienempiä. Uskon kuitenkin, että tulevaisuudessa joukko kasvaa. Siksi meidän pitäisi entisestäänkin parantaa junayhteyksiä, miettii Visit Ylläksen toimitusjohtaja Janne-Juhani Haarma.

Mutta miten kävi etelän matkalaisten, joille ei internetissä tarjottu suoraa yhteyttä? Oulusta lähteneet äiti ja lapsi joutuivat ottamaan tarjotun junan. He nukkuivat vain Tampereelle saakka ja jatkoivat istumapaikoilla Helsinkiin. Toinen äiti lapsineen sai onneksi aamiaista sukulaisen luona Helsingissä.

Tarinamme mies taas onnekseen kohtasi tällä kertaa yöjunassa palvelualttiin konduktöörin. Tämä löysi vielä paikan, jossa nukkua suoraan määränpäähän ilman vaihtoa.

Kommentointi sulkeutuu 16.4. kello 22.