Helsingin kadut täyttyvät sinne tänne jätetyistä sähköpotkulaudoista, jotka liikkuvat yli 15 kilometriä tunnissa: "Hauska idea, mutta miten toimii käytännössä"

Liikenneturva pitää tärkeänä, että jatkossa kevyenliikenteen väylien suunnittelussa huomioidaan uudenlaisten liikkumisvälineiden yleistyminen liikenteessä.

potkulaudat
Voi ja Tier -yhtiöiden sähköpotkulaudat parkissa.
Voi ja Tier -yhtiöiden sähköpotkulaudat parkissa.Kristiina Lehto / Yle

Vuokrattavat sähköiset potkulaudat ovat tulleet lyhyessä ajassa näkyvästi esille Helsingin katukuvaan. Moni on jo ehtinyt taittaa matkoja vuokrattavilla potkulaudoilla ja ne ovat herättäneet hämmästystä sekä mielenkiintoa.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen on seurannut kehitystä kaksijakoisen tuntein: innostuneesti, mutta samalla hieman huolestuneena siitä, miten uudet menopelit sopivat liikenteeseen.

Liikenneturva pitää tärkeänä, että jatkossa kevyen liikenteen väylien suunnittelussa huomioidaan uudenlaisten liikkumisvälineiden yleistyminen liikenteessä.

– Se on tietysti hyvä, että tulee uusia kulkuvälineitä ja tämä monipuolistaa julkisen liikenteen käyttömahdollisuuksia, Valtonen sanoo.

Valtosen mukaan liikenteessä olevien potkulautojen määrät ovat vielä niin pieniä ja ilmiö on niin uusi, että tutkittua tietoa lautojen aiheuttamien ongelmien määrästä liikenteessä ei ole tarjolla.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom katsoo (siirryt toiseen palveluun) sähköpotkulaudat kevyiksi sähköajoneuvoiksi ja niiden käytössä pitää noudattaa polkupyöräilijöiden liikennesääntöjä sekä ajaa pyöräkaistoilla, mikäli laitteen maksiminopeus ylittää 15 kilometriä tunnissa.

Jos laite kulkee alle merkityksellisen 15 kilometrin tuntinopeuden, sen käyttäjä rinnastuu liikenteessä jalankulkijaksi. Helsingissä käytössä olevat vuokrattavat laudat kulkevat yli tämän 15 kilometrin tuntinopeuden, mutta maksimissaan 25 kilometriä tunnissa, joten ne rinnastuvat liikenteessä pyöräilijöihin.

Tier-yhtiön sähköpotkulautoja Kiasman edessä.
Tier-yhtiön sähköpotkulautoja Kiasman edessä.Kristiina Lehto / Yle

Monen mielestä käyttö liian kallista

Ikärajoja sähköpotkulautojen käyttäjille ei lainsäädäntö aseta.

– Kyllä polkupyöriäkin saa käyttää kuka tahansa, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen huomauttaa nille, jotka ihmettelevät, voivatko lapsetkin käyttää lautoja.

Sähköpotkulautoja Helsingissä vuokraavat yritykset sen sijaan asettavat ikärajoja. Tällä hetkellä ikäraja on 18 vuotta. Alaikäiset eivät siis pysty kirjautumaan asiakkaiksi ja maksamaan laudan vuokrausta.

Helsingissä laudan vuokraamisen aloitusmaksu on euron ja sen jälkeen käyttö maksaa 15-25 senttiä minuutilta. Jos sähköisen potkulaudan haluaa ostaa omaksi, hinnat liikkuvat nettikaupassa muutamasta sadasta eurosta ylöspäin.

Vuokrattavista laudoista voi valita tällä hetkellä Helsingissä ruotsalaisen Voin ja saksalaisen Tierin välillä, joista jälkimmäinen on edullisempi.

Helsinkiläiset näyttävät Ylen tekemän katugallupin perusteella suhtautuvan pääosin myönteisesti uuteen liikkumisen muotoon. Kritiikkiä herättää lähinnä lautailun verrattain korkea hinta.

Vantaalainen Atte Perttunen on ehtinyt jo kokeilla sähköpotkulautaa. Perttunen kertoo laudan toimineen hyvin. Hän pitää uusia menopelejä kätevinä, mutta hintoja liian kalliina.

Helsinkiläinen Jaakko Sahimaa sanoo, että kaupunkipyörät ovat virkeä uusi liikkumisen muoto ja verrattain hyvä asia. Hinta on hänen mielestän kuitenkin sen verran kallis, että jatkuvaan käyttöön laudoista ei ole.

Voi ja Tier -yhtiöiden sähköpotkulaudat parkissa.
Voi ja Tier -yhtiöiden sähköpotkulaudat parkissa.Kristiina Lehto / Yle

Kausimaksua kaipaillaan

Juuso Kurttila Helsingistä luonnehtii laudan käyttöä vauhdikkaaksi kokemukseksi, mutta opiskeljalle liian kalliiksi.

– Voisin käyttää lautaa uudestaan, jos esimerkiksi myöhästyn bussista, mutta jatkuvaan käyttöön en näillä hinnoilla ottaisi. Jos kausimaksu olisi mahdollinen, niin sitten tilanne olisi toinen, Kurttila pohtii.

Myös kaarinalainen Niko Ylä-Poikelus ehdottaa kausimaksua laudoille, jotta niitä voisi käyttä päivittäin arjessa.

– Hauska ideahan tämä on, mutta miten toimii arkikäytössä Helsingin vilkkaassa liikennevilinässä, se jää nähtäväksi, hän sanoo.

Kuisma Kuusela uskoo, että laudat on ensisijaisesti suunnattu turisteille, koska kausimaksulla niitä ei voi ainakaan toistaiseksi käyttää.

– Ehkä se mietityttää, että jos niitä jätetään muun liikenteen tielle, eikä kukaan valvo, hän sanoo.

Sähköpotkulautayrityksen lisäksi myös Helsingin seudun liikenne aikoo kokeilla ensi kesänä yhteiskäyttöpotkulautoja. Kokeilu tapahtuu ensi kesänä Vuosaaressa ja paikka valikoitui sen vuoksi, että Vuosaareen ei ole vielä saatu kaupunkipyöriä.

HSL aikoo tuoda Vuosaareen huhtikuusta lokakuuhun kestävälle kaudelle noin 30 potkulauta-asemaa ja noin 300 potkulautaa, joista osa on sähkökäyttöisiä ja osa jalalla käytettäviä.

Aiheesta voi keskustella 12.4. kello 22.00 asti.

Lue lisää:

Kohutut sähköiset potkulaudat tulivat nyt Ruotsista Suomeen – eivätkä ne jää ainoiksi: huhtikuussa pääset laudalla myös idästä Kallioon vaikka terassille

Unohda kaupunkifillarit, nyt tulevat kaupunkipotkulaudat – ilmestyvät Helsingin seudulle jo ensi vuonna

Yhteiskäyttöpotkulaudat innostavat Helsingissä – HSL on saanut tuhansia paikkaehdotuksia potkulauta-asemille

Hetken huuma vai pysyvämpi kehitys? Sähköpotkulautoja on alettu käyttää kännimopoina

Mikä on nopein: sähköpotkulauta, puupolkupyörä vai sähköauto?