Hämeenlinnalaiset bussiyhtiöt yhdistävät toimintaansa ja hakevat vahvempaa markkina-asemaa Hämeessä

Vekka Liikenne ja Miodex lyövät hynttyynsä yhteen.

Liikenne ja kuljetus
Linja-autonkuljettaja ajaa autoa.
Hämeenlinnalaiset Vekka Liikenne ja Miodex Oy yhdistävät toimintojaan. Kuvituskuva.Stefan Paavola / Yle

Hämeenlinnalaiset Vekka Liikenne ja Miodex hakevat vahvempaa markkina-asemaa Kanta- ja Päijät-Hämeen henkilöliikenteessä.

Liikenneyhtiöt eivät fuusioidu vaan jatkavat itsenäisinä yhtiöinä. Pienempi Miodex sijoittuu jatkossa autoineen Vekan varikolle.

Uudella kokonaisuudella liikenneyhtiöt haluavat vastata tilausliikenteen kasvaneeseen kysyntään sekä sopimus- ja koululaisliikenteen kristyneeseen kilpailuun.

– Vahvistamme kummankin toimijan yhteisiä hartioita. Ajatuksena ei ole, että toinen ostaa toisen. Mahdollisista uusista yhtiöjärjestelyistä päätetään myöhemmin, kertoo Vekka Liikenteen väistyvä toimitusjohtaja Karoliina Frank.

Yhdistämisellä ei ole välittömiä henkilöstövaikutuksia, yhtiöt kertovat tiedotteessaan. Miodexin hallinnolliset tehtävät siirtyvät asteittain Vekka Liikenteen hallinnon alaiseksi.

Yhtiöille yhteinen toimitusjohtaja

Kummankin yhtiön toimitusjohtajana on toukokuusta alkaen Miodexin Tomi Vaseljev. Karoliina Frank väistyy toimitusjohtajan pallilta puolentoista vuoden jälkeen.

– Olen siivonnut hallintoa ja taloutta nykytilannetta vaativaan tasoon. On erinomaista, että liikennöintialan koulutuksen saanut, nälkäinen nuori yrittäjä tulee vetämään kumpaakin yhtiöitä, Karoliina Frank sanoo.

Frank jatkaa Vekka Liikenne Oy:n palveluksessa asiantuntijana. Yhtiöiden liikenteestä vastaava johtaja on jatkossa Tapio Vekka.

Frank uskoo, että toimintojen yhdistäminen on välttämätön peliliike kovasti kilpaillulla alalla. Hän näkee alan yhtiöillä olevan tulevaisuudessa kaksi tietä:

– Liikennöintikentällä toimii tulevaisuudessa vakaita, isoja yrityksiä, jotka syntyvät ostojen tai tällaisten yhteenliittymien kautta. Toinen tomiva taho voi olla hyvin pienet yritykset, joissa omistaja itse kelloon katsomatta tekee töitä. Keskipienet yritykset, joita Suomi on nyt täynnä, niiden tulevaisuus tulee olemaan haastellinen.

Vekka Liikenteen palveluksessa on runsaat 50 vakituista kuskia ja Miodexilla kymmenen.