Jenna Salo palasi etätöistä työpaikalle, kun tilat pantiin uusiksi – tutkimusten mukaan tuottavuus kasvaa, kun työhyvinvointiin satsataan

Tilat ovat vain osa työpaikan oloja, mutta niilläkin voidaan luoda työhyvinvointia tai heikentää sitä.

työelämä
Jenna Salo.
Kalle Niskala / Yle

Palveluasiantuntija Jenna Salo ei ole tehnyt päivääkään etätöitä sen jälkeen, kun hänen työnantajansa Elisa vaihtoi Kokkolan puhelinpalveluyksikön tilat uusiin pari kuukautta sitten. Ennen sitä Salo oli etänä melkein puolet työajasta.

– Työkavereissa ei ollut vikaa, meillä on huipputiimi. Ne oli pikemminkin ne tilat.

Ennen 180 työntekijää olivat levällään kolmessa kerroksessa, nyt yhdessä. Vanhat tilat olivat paitsi ahtaat, myös hälyisät. Nyt äänet eivät kuulu liian hyvin, vaikka työntekijät istuisivat vierekkäin.

Avokonttorit yleistyivät Suomessa jo 80-luvulla, ja niitä rakennettiin vielä 2000-luvulle tultaessa. Niiden hälystä on puhuttu jo pitkään, sillä hälyisyys vie sekä aikaa että energiaa. Väitöstutkimuksen mukaan avokonttorin ongelmia voi ehkäistä vaimentavien materiaalien, sermien ja peiteäänien yhteisvaikutuksella.

Monitoimitilat taas ovat tulleet meillä muotiin viime vuosina. Avokonttorimaisissa hybriditiloissa on nimensä mukaisesti tiloja erilaisiin tarpeisiin: keskittymiseen, ryhmätyöhön, palavereihin.

Tällaisetkaan tilat eivät kaikille sovi, ja siksikin pidetään tärkeänä sitä, että työntekijöiden toiveet ja tarpeet otetaan huomioon jo varhaisessa vaiheessa.

Elisan tiloja Kokkolassa.
Kokkolan-toimipisteessä työntekijöillä on "lähtöpesä", jossa tiimi kokoontuu. Sen jälkeen kukin voi valita, missä työskentelee.Kalle Niskala / Yle

Kokkolassa Elisa-pisteen suunnittelussa otettiin huomioon fyysisen tilan lisäksi sosiaalinen puoli.

– Ryhmät voivat hyvin ja niiden välinen yhteistyö lisääntyy, toivoo Elisan Pohjanmaan aluejohtaja Niklas Granholm.

Moni työ on muuttunut yhä enemmän tietointensiiviseksi, ja siksi vuorovaikutus onkin äärimmäisen tärkeää, sanoo apulaisprofessori Marko Kesti Lapin yliopistosta.

– On olennaista tehdä tiloja ja tilaisuuksia, joissa työntekijät pääsevät vuorovaikutukseen.

Niklas Granholm.
Niklas Granholm sanoo, että työstään innostuneet ihmiset ovat työpaikan valttikortti.Kalle Niskala / Yle

Asiakaskokemuksen kehityspäällikkö Matti Lahti näkee hyvinvoinnista suoran yhteyden asiakaspalveluun.

– Se näkyy myös asiakkaiden kokemuksessa. Kun on hyvä olla, pystyy myös innokkaammin palvelemaan muita.

Työhyvinvoinnin ja tuottavuuden yhteys on todettu myös tieteellisesti. Apulaisprofessori Marko Kesti Lapin yliopistosta kertoo, että tutkimusten mukaan työhyvinvointiin tehdyt investoinnit lisäävät työntekijän tuottavuutta 500–5 000 euroa vuodessa.

– Työtilat ovat tärkeä edellytys hyvälle tekemiselle, vaikka eivät yksin riitä, sanoo Marko Kesti.

Palveluasiantuntija Jenna Salo onkin pari viime kuukautta ollut työkavereidensa kanssa tekemisissä paljon aiempaa enemmän. Työpäivästä riippuu, missä Salo milloinkin viihtyy: välillä toisten keskellä, joskus yksin.

– Kyllähän se mieleen vaikuttaa, kun saa itse päättää missä istuu. Henkinen hyvinvointi on noussut seiskasta ysiin.

Jenna Salo suosikkipaikassaan.
Jenna Salolla on pari paikkaa, joissa hän mieluimmin työskentelee. Pikkukoppi on yksi suosikeista.Kalle Niskala / Yle

Kokkolan tila on ensimmäinen Elisan toimipiste, jossa liikkuva työ toteutuu näin vahvasti. Erilaisia työpisteitä on paljon, ja liikkuminen mahdollistetaan työvälineillä. Liikkuva työ oli yksi työntekijöiden toiveista.

Henkilökunta otettiin alusta asti mukaan suunnitteluun: oli palavereja ja ilmoitustaulu, jolle sai viedä ideoita ja peukuttaa toisten toiveita. Moni niistä toteutui.

– Tuli vahvasti kokemus, että työntekijöitä kuunneltiin. Arvostuksen puutetta ei ole ollut kertaakaan, sanoo Jenna Salo.

Niin pitäisi ollakin, sanoo apulaisprofessori Marko Kesti Lapin yliopistosta. Työntekijöitä on tärkeää kuunnella, kun kehitetään työympäristöä tai prosesseja eli ratkaistaan ongelmia, jotka voivat aiheuttaa työpahoinvointia.

– Se on jo arvostuksen osoitus, kun ihmiset ovat päässeet vaikuttamaan. Se lisää hyvää fiilistä ja vaikuttaa positiviisesti.

Elisan tiloja Kokkolassa.
Työntekijöiltä kysyttiin mielipidettä myös värivalinnoista.Kalle Niskala / Yle

Elisan Kokkolan tilat ovat olleet käytössä niin vähän aikaa, ettei muutosten vaikutuksia ole voitu mitata. Aluejohtaja Niklas Granholmin mukaan yhtiö tutkii kuitenkin koko ajan laajemmin sekä henkilö-, toimitila- että asiakastyytyväisyyttä.

Tämä vuosikymmen on menty nousu-uralla: henkilö- ja toimitilatyytyväisyys on noussut reilusta kolmesta yli neljän.

– Me nähdään, että tällä on selkeä vaikutus viihtyvyyteen ja sitä kautta tuottavuuteen. Tällaisella alalla henkilöt ovat keskiössä, sanoo Granholm.

Työntekijöitä pelaamassa biljardia Elisan tiloissa Kokkolassa.
Biljardipöytä kuuluu työpaikan varustukseen.Kalle Niskala / Yle

Voit keskustella artikkelista torstaina 17.4 kello 22.00 asti.