Estonia-turmaa käsitellään oikeudessa Ranskassa – omaiset vaativat 40 miljoonaa euroa psykologisista haitoista

Osa jutussa kantajina ollutta ei enää edes tiennyt neljännesvuosisadan Ranskan oikeusistuimissa seilanneen jutun jatkuvan.

Estonian onnettomuus
Estonian lauttaturman uhrien muistoksi rakennettu muistomerkki Tukholmassa.
Estonian lauttaturman uhrien muistoksi rakennettu muistomerkki Tukholmassa. Tobias Rostlund/ EPA

Ranskassa alkaa tänään oikeudenkäynti matkustajalautta Estonian uppoamisesta.

Siinä vaaditaan vastuuseen turmasta lautan rakentanutta saksalaistelakka Meyer Werftia ja Estonialle merikelpoisuusluokituksen myöntänyttä ranskalaista Bureau Veritas -luokituslaitosta.

Yli tuhat lauttaturmassa kuolleen omaista, joiden joukossa on myös onnettomuudesta selvinneitä, vaati korvauksia tapahtuneesta 25 vuotta tragedian jälkeen.

Nanterressa, Pariisin pohjoispuolella käytävään kuulemiseen oli varattu kaksi päivää: perjantai ja maanantai. Päätöstä odotetaan heinäkuussa, kertoo Radio France International. (siirryt toiseen palveluun)

Turman uhrien omaiset ovat aikoinaan saaneet 130 miljoonan korvaukset Est-Line -lauttayhtiöltä.

Kanteen nostaneita yli 1 100 omaista edustava asianajaja Maxime Cordier perustelee kannetta kuitenkin sillä, etteivät korvaukset sisällä omaisten tuskaa ja kärsimystä.

Cordier kertoo france24.comin (siirryt toiseen palveluun) mukaan, että Ranskan oikeuslaitokselta on kestänyt yli 20 vuotta ottaa omaisten kanne käsittelyyn. Omaiset vaativat nyt yhteensä 40 miljoonan euron korvauksia nimenomaan psykologisista haitoista.

Estonian uppoamista tutkineen ryhmän loppuraportissa vuonna 1997 kerrottiin, että turman syynä oli lautan rikkoutunut keulaportti, joka ei kestänyt myrskyn rasituksia ja irtosi. Tämän vuoksi vesi pääsi virtaamaan autokannelle ja alus upposi.

Kanteen nostaneet katsovat, että lautan suunnittelussa, erityisesti keulaportin avaamisjärjestelmässä, oli tehty vaarallisia virheitä. Heidän mukaansa keulaportin avaamisjärjestelmä oli suunniteltu ja rakennuttu niin, että ajoneuvot pystyvät liikkumaan lautalta pois nopeasti.

Osa jutussa kantajina ollutta ei enää edes tiennyt neljännesvuosisadan Ranskan oikeusistuimissa seilanneen jutun jatkuvan.

– Luulin, että jutusta oli luovuttu jo aikoja sitten, myönsi ruotsalainen Elisabet Nilsson, 66, joka menetti aviomiehensä turmassa.

Tallinnasta Tukholmaan matkalla ollut Estonia upposi syyskuussa 1994. Turmassa kuoli 852 ihmistä. Aluksesta pelastui vain 137 ihmistä.

Aiheesta lisää:

Trial opens in France of 1994 Estonia ferry disaster (siirryt toiseen palveluun)

Estonia shipwreck survivors demand compensation after 25 years (siirryt toiseen palveluun)