Volkswagenin entinen toimitusjohtaja sai petossyytteen päästöhuijauksen vuoksi Saksassa

Syytteiden taustalla on skandaali, jossa Volkswagen jäi kiinni päästömittausten manipuloimisesta.

Volkswagenin päästöskandaali
Volkswagenin logo tummaa taivasta vasten.
Julian Stratenschulte / EPA

Saksassa syyttäjät ovat nostaneet petossyytteen autovalmistaja Volkswagenin entistä toimitusjohtajaa Martin Winterkornia ja neljää muuta yhtiön johtoportaaseen kuulunutta henkilöä vastaan.

Syytteiden taustalla on niin kutsuttu dieselgate-päästöskandaali, jossa Volkswagen jäi Yhdysvalloissa kiinni dieselautojensa päästömittausten manipuloimisesta.

Volkswagenin johtajia syytetään petoksen lisäksi kilpailulainsäädännön rikkomisesta.

– Heitä syytetään useista rikoksista, jotka kietoutuvat osaksi yhtä suurta rikollista tointa, johon kuuluu erityisen vakava petos, syyttäjät kertovat lausunnossaan.

Winterkornin ohella muiden syytettyjen henkilöllisyyttä ei julkistettu, eikä toistaiseksi ole tiedossa, onko heidän joukossaan Volkswagenin nykyisiä työntekijöitä.

Syyttäjät pitävät Winterkornia päätekijänä, jonka katsotaan tietäneen laittomasta päästömanipuloinnista ja valehdelleen asiasta viranomaisille.

Skandaali maksanut kymmeniä miljardeja autoyhtiölle

Winterkornia vastaan nostettiin syytteet myös Yhdysvalloissa viime vuonna. Syyttäjien mukaan Winterkorn tiesi yhtiön päästöhuijauksesta jo vuoden 2014 toukokuussa ja päätti jatkaa huijausta. Saksalaissyyttäjät ovat samalla kannalla.

Yhdysvaltain syyttäjien mukaan kesällä 2015 Winterkorn myös toimi puheenjohtajana yrityksen päämajassa Saksassa järjestetyssä kokouksessa, jossa käsiteltiin sitä, kuinka yritys huijaa Yhdysvaltain viranomaisia päästöissä. Syyttäjien mukaan kokouksen jälkeen Winterkorn valtuutti yrityksen jatkamaan valehtelua.

Winterkorn erosi autojätin palveluksesta muutama päivä päästöhuijausskandaalin paljastumisen jälkeen syyskuussa 2015. Volkswagen myönsi tuolloin huijanneensa dieselautojensa päästömittauksissa. Päästömanipulointi koski maailmanlaajuisesti noin 11:tä miljoonaa autoa.

Päästöhuijausskandaalin jälkipyykin pesemisen on arveltu aiheuttaneen Volkswagenille 29 miljardin euron kulut. Yksin Saksassa se on maksanut sakkoja jo 1,8 miljardin euron edestä.