Lapin kansanedustajat rakentaisivat Jäämeren radan – yhtä lukuunottamatta

Osa kansanedustajista selvittäisi rautatien rakentamista Venäjän kautta.

Jäämeren rata
Kongressipaikan pihalla osoitettiin mieltä Jäämeren rataa vastaan.
Moni saamelainen vastustaa Jäämeren radan rakentamista. Kuva on rataa vastustavasta mielenosoituksesta Rovaniemeltä lokakuussa 2018.Maija-Liisa Juntti / Yle

Lapin kansanedustajat kannattavat Jäämeren radan rakentamista - yhtä lukuunottamatta.

Uusi kansanedustaja Kaisa Juuso (ps.) sähköistäisi mieluummin radan Laurilasta Tornion kautta Kolariin.

– Sitä kautta pääsisi Ruotsiin ja sieltä Jäämerelle, Juuso perustelee.

Myös Katri Kulmuni (kesk.) kannattaa rautatieyhteyttä Jäämerelle Tornion ja Ruotsin kautta Narvikiin satamaan Norjaan.

Rata itään?

Vasemmistopuolueiden edustajat katsovat myös itään. Johanna Ojala-Niemelä (sd.) ja Markus Mustajärvi (vas.) selvittäisivät rautatieyhteyden rakentamista länsirajan lisäksi myös Sallasta Kantalahteen.

– Työryhmä valitsi valitettavaksi ykkösvaihtoehdoksi yhteyden Kirkkoniemeen, joka ei tule koskaan toteutumaan, Mustajärvi sanoo.

Nykyisten suunnitelmien taloudellisesta kannattamattomuudesta muistuttaa myös Mikko Kärnä (kesk.).

– Jos Suomi rakentaa tunnelin Tallinnaan, tulee myös Jäämeren rata nopeasti kannattavaksi. Sen tulee palvella myös matkailua, Kärnä toteaa.

Sunnuntaina valittujen kansanedustajien mielipiteet käyvät ilmi Ylen vaalikoneesta (siirryt toiseen palveluun).