Kotka haluaa maakuntaliitolta selvityksen rantaradasta – ei ole tyytyväinen aiempiin selvityksiin

Kotka esittää, että selvitykset tehtäisiin ainakin Hamina-Luumäki ja Hamina-Vaalimaa -yhteysväleille

rautatieliikenne
Junarata.
AOP

Kotkan kaupunki haluaa Kymenlaakson liiton selvittävän itäisen rantaradan linjauksia.

Kaupunginhallitus käsitteli asiaa maanantaina ja päätti esittää, että selvitykset tehtäisiin Hamina-Luumäki ja Hamina-Vaalimaa -yhteysväleille sekä tarpeelliset päivitykset yhteysvälille Porvoo-Kotka. Selvitykset pitäisi tehdä yhteistyössä Väyläviraston ja Uudenmaan liiton kanssa.

Kotka ei ole ollut tyytyväinen selvityksiin, joita itään suuntautuvista raideyhteyksistä on tähän mennessä tehty. Maakuntaliitto sekä Kotkan ja Kouvolan kaupungit ovat olleet yksimielisiä siitä, että selvitykset itäradasta ja rantaradasta pitäisi tehdä tasavertaisesti.

Kotkan kaupunginhallitus päätti maanantaina myös tilata Taloustutkimus Oy:ltä tutkimuksen, jolla selvitetään rantaradan taloudellisia hyötyjä.

Tutkimuksen hinta on 15 000 euroa ja sen tilaamisesta ja kustannusten jaosta on sovittu Loviisan, Haminan ja Pyhtään kanssa. Kotkan maksuosuus on 8 000 euroa, Loviisan 3 000 euroa, Haminan 3000 euroa ja Pyhtään 1 000 euroa.

Ministeriön selvitys Porvoo-Kouvola -radasta

Liikenne- ja viestintäministeriön hiljattain julkistama itärataselvitys keskittyi Porvoon kautta Kouvolaan suuntautuvaan ratalinjaukseen. Selvityksen perusteella oikorata ei olisi taloudellisesti kannattava. Se lyhentäisi matka-aikaa Kouvolan ja Helsingin välillä 13 minuuttia ja tuli maksamaan 1,7 miljardia euroa.

ratalinjaus porvoo Loviisa kotka luumäki
Väyläviraston selvityksen mukaan Porvoon, Loviisan ja Kotkan kautta Luumäelle kulkeva ratalinjaus tulisi maksamaan lähes kolme miljardia euroa.Yle / Uutisgrafiikka

Väyläviraston selvityksen perusteella ratalinjaus Helsingistä Porvoon kautta Kotkaan ja sieltä Luumäelle tulisi maksamaan 2,8 miljardia euroa. Selvityksen mukaan nopeusrajoituksella 220 km/h Helsinki-Luumäki-välin matka-ajat lyhenisivät 18 minuuttia ja Helsinki-Pietari-välin 15 minuuttia nykyisestä.

Selvityksessä matka-aika on laskettu siten, että juna ei pysähtyisi Loviisassa tai Kotkassa, ainoastaan Porvoossa. Rantaradan kannattavuus eli kustannus-hyötysuhde olisi itärataa heikompi.