Romutustodistuksen puuttuminen voi tuoda yllätyslaskun – Traficom: kierrätä autosi oikein

Haamuautot vääristävät Suomen tiekannasta kertovia tilastoja.

romuajoneuvot
Romutettuja autoja purkaamon varastossa.
Auton viimeisellä haltijalla on velvollisuus järjestää kierrätys käytöstä poistetulle autolle.Ismo Pekkarinen / AOP

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on huolissaan käyttöikänsä loppuun tulleiden autojen hävittämisestä.

Traficomin mukaan osa autoista voi päätyä epävirallisten romuttamoiden pihoille, jolloin romutukseen jääneestä autosta ei välttämättä anneta asianmukaista romutustodistusta. Todistuksen puuttuessa (siirryt toiseen palveluun) ajoneuvo jää haamuilemaan Traficomin ajoneuvorekisteriin, vaikka todellisuudessa auto ei olisikaan enää käytössä. Lisäksi rekisteriin voi jäädä kummittelemaan ajoneuvoja, jotka on myyty Euroopan Unionin ulkopuolelle.

– Asiassa huolestuttaa se, että yli kaksi vuotta liikennekäytöstä poistettuna olleiden autojen määrä on lisääntynyt vuodessa yli sadalla tuhannella. Se voi kertoa siitä, että osaa näistä ajoneuvoista ei ole ehkä kierrätetty asianmukaisella tavalla. On huolestuttavaa, jos haamuautomassa jatkaa kasvuaan, sanoo Liikenne- ja viestintäviraston Traficomin kehityspäällikkö Markku Erkheikki.

Vuoden 2018 lopussa yli kaksi vuotta liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja oli yhteensä 908 031 kappaletta, joista vajaa puolet oli henkilö- ja pakettiautoja.

Tilastoissa roikkuvat haamuautot ovat ongelmallisia ympäristön lisäksi tilastojen kannalta, sillä ne vääristävät esimerkiksi Suomen autokannasta (siirryt toiseen palveluun)kertovia tietoja.

Myös auton omistajalle voi seurata yllätyksiä, jos auton on jättänyt romuttamolle, jonka kautta tieto romutuksesta ei kulkeudu Traficomiin.

– Voi seurata tilanne, että vastuut ja maksut kuten ajoneuvovero jatkavat edelleen kertymistään omistajalle, Erkheikki sanoo.

Oikea kierrätys on ympäristöteko

Ajoneuvon oikeanlainen kierrätys virallisten romuttamojen kautta on myös ympäristön kannalta hyvä vaihtoehto.

– Romutoimialalla on kirjavia erilaisia toimijoita, jotka hakevat ihmisten pihoilta pyynnöstä autonraatoja romutettavaksi ja sitten myyvät niitä romurautana eteenpäin. Niitä ei välttämättä kierrätetä ympäristönkään kannalta oikein, Erkheikki kertoo.

Suomessa auton viimeisellä haltijalla (siirryt toiseen palveluun) on velvollisuus toimittaa pysyvästi käytöstä poistettu auto kierrätykseen (siirryt toiseen palveluun). Ajoneuvon valmistaja tai maahantuoja on puolestaan velvollinen järjestämään käytöstä poistuville ajoneuvoille asianmukainen kierrätys. Tästä toiminnasta vastaa Suomen Autokierrätys Oy, jonka kautta asiat etenevät varmuudella oikein Traficomin rekistereihin.

Asia mietityttää myös Suomen rajojen ulkopuolella.

– Käytöstä poistettujen autojen oikeanlaista käsittelyä on pyritty parantamaan koko EU:n tasolla, joten yhteistä huolta on laajemminkin, Erkheikki toteaa.

Voit keskustella artikkelista torstaina 17.4 kello 22.00 asti.