Autoihin lisää pakollista turvatekniikkaa – säännöt voimaan vuonna 2022

EU-parlamentin hyväksymää uudistusta on luonnehdittu tärkeimmäksi sitten turvavyö- ja ESC-pakon.

Liikenne ja kuljetus
Uber-auton kojelauta.
Felicia Aminoff / Yle

Uusissa henkilö- ja pakettiautomalleissa täytyy olla toukokuusta 2022 lähtien muun muassa nopeusrajoituksen ylittämisestä varoittava älykäs nopeusavustin, kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmä ja kuljettajan väsymyksestä varoittava järjestelmä.

EU-parlamentin hyväksymää uudistusta on luonnehdittu tärkeimmäksi sitten turvavyöpakon ja kymmenkunta vuotta sitten voimaan tulleen pakollisen ajonvakautusjärjestelmän (ESC).

– Lainsäädäntö takaa sen, että ihmishenkiä säästyy seuraavien vuosien aikana. Keskityimme lainsäädännössä kaikkien tienkäyttäjien ja erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien tienkäyttäjien turvallisuuteen, kertoo asiaa koskevan lakipaketin esitellyt europarlamentaarikko Roza Thun.

Uusissa autoissa pitää olla myös hätätilanteiden kaistanpitojärjestelmä, peruutustutka ja onnettomuustietotallennin eli niin sanottu musta laatikko.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen arvioi, että nopeusavustin tulee parantamaan nopeusrajoitusten noudattamista, vaikka järjestelmä on ohitettavissa. Kun rajoitus tulee vastaan, kaasupolkimessa tuntuu todennäköisesti kynnys esimerkiksi täristyksenä. Myös äänimerkit ovat mahdollisia.

Monet pakollisiksi tulevista turvajärjestelmistä ovat jo käytössä. Muun muassa automaattinen hätäjarrutus on monissa edullisemmissakin autoissa.

Pyöräilijät ja jalankulkijat havaitseva järjestelmä on Valtosen mukaan tärkeä etenkin taajamaliikenteessä.

– Se on ilman muuta erittäin tärkeä turvallisuustekijä, Valtonen sanoo.

Suojaa jalankulkijoille

Uusiin kuorma- ja linja-automalleihin on pakko asentaa vuodesta 2025 lähtien järjestelmä, jolla kuljettaja havaitsee paremmin jalankulkijat ja pyöräilijät. Se pienentää niin hyvin kuin mahdollista kuljettajien edessä ja sivulla sijaitsevia "kuolleita kulmia".

Valtosen mukaan nykyisin on keskitytty peileihin tai kameroihin. Isot peilit saattavat kuitenkin huonontaa suoraa näkyvyyttä kuljettajan hytistä.

Viime vuonna tieliikenteessä EU:n alueella kuoli noin 25 100 ihmistä. Noin 135 000 loukkaantui vakavasti.

Voit keskustella artikkelista kello 22.00 asti.