Tuhannet autoilijat jonottavat pian Kokkolassa valtatie 8:lla – siltatyö kestää kuukausia ja tuo ruuhkia etenkin kesällä

Perhonjoen yli Vittsarin pohjoispuolella kulkevan sillan peruskorjaus kestää jopa 7 kuukautta. Tieosuudella huristaa päivittäin yli 11 000 autoa.

autoilijat
Auto ylittää siltaa.
Siltaremontti hidastaa jatkossa liikennettä Kokkolassa.Iina Kluukeri / Yle

Tuhansien ihmisten ajomatka hidastuu pian Valtatie 8:lla Kokkolassa siltatöiden takia.

Ely-keskus peruskorjaa Perhonjoen ylittävän Storån sillan Kokkolan Vittsarissa. Työ alkaa huhtikuun lopulla ja kestää jopa seitsemän kuukautta.

Skanska Infran työmaapäällikkö Jussi Holmi kehottaa autoilijoita varautumaan ruuhkiin, erityisesti kesäkuukausina. Paikalla on tutkalla varustettu liikennevalo-ohjaus, ja yksi kaista on käytössä kerrallaan.

– Valoissa on kolmen minuutin kierto eli hiljaisenakin aikana se tietää viiden minuutin odotusta. Jos kaikki autot eivät joka kierroksella ehdi läpi, niin odotus voi olla pahimmillaan 10 minuuttia. Tietysti pahimpina ruuhka-aikoina se voi kestää kauemminkin, myöntää Holmi.

Siltatyötä tehdään päivällä eli arviolta kello 7–17, joskus pidempäänkin.

Kesäkuukausina ruuhka voi pahentua

Ruuhkilta ei voi välttyä, koska tieosuus on alueen yksi vilkkaimmin liikennöityjä.

Kajaanintien risteyksen ja Kokkolan keskustan välillä kulkee keskimäärin 11 000 autoa vuorokaudessa. Rekkoja niistä on tuhatkunta ja henkilöautoja 10 000, eikä kiertopaikkoja juuri ole.

– Kesäaikana liikennemäärä nousee jopa 12 000:een, sanoo työmaapäällikkö Jussi Holmi.

Näin suuri remontti 25 vuoden välein

Perhonjoen ylittävä silta on korjattu viimeksi 1990-luvun puolivälissä. Nyt siltaa kunnostetaan noin miljoonalla eurolla. Sen päällysteet ja vesieristeet uusitaan. Myös sillan reunapalkit ja kaiteet menevät uusiksi.

Tällaisia korjauksia tehdään silloilla yleensä 25 vuoden välein.

Holmi kehuu sillan vedessä olevia, lähes satavuotiaita tukirakenteita kestäviksi.

– Tällaisia pilareita ei enää nykypäivänä tehdä. Ne ovat todella hienot graniittikiviset pylväät vuodelta 1928, osa saattaa olla jopa käsin hakattu, arvelee Holmi.