Ruokayritykset saavat osansa kasvavasta luonnonmukaisuuden kysynnästä – elintarvikevienti kipuamassa uuteen ennätykseen

Viennin toteutuminen voi vaatia vuosien yrityksiä.

elintarvikekauppa
Grüne Woche on maailman suurimmat ruokamessut.
Suomi oli alkuvuonna näyttävästi esillä maailman suurimmilla ruokamessuilla Berliinissä Saksassa.Uwe Tautenhahn

Suomalainen elintarvikevienti on elpymässä. Ruokaa viedään maailmalle nyt ennätysvauhtia puhtaan ruoan nimissä.

Viennissä on kuitattu muutama vuosi tapahtunut Venäjän viennin romahdus. Myyntiä on saatu lisätty EU:n alueelle etenkin Saksaan ja Ranskaan.

Vientiä vetää muun muassa piskuinen Suomisen maito Aurasta, joka tavoittelee jäätelöillään osuutta saksalaisten miljardiluokan luomumarkkinoista.

– Olemme päässeet Saksan suurimman luomutukun valikoimiin, mikä tarkoittaa laajaa tukku- ja kauppajakelua sekä näkyvyyttä. Yksikään toinen suomalainen ei ole vielä päässyt samaan, toimitusjohtaja Horst Neumann iloitsee mahdollisen menestyksen kynnyksellä.

Kyse ei ole pelkästään luomujäätelöstä. Suomessa säikähdettiin muutama vuosi sitten pahasti, kun kansainvälisten pakotteiden takia isoa osaa elintarvikeviennistä hallinneen Venäjän portit menivät lähes kiinni.

Korvaavia tuotteita ja kohdemaita on haettu Suomisen maidon kaltaisten yritysten kautta.

Tilastografiikka
Mikko Airikka | Yle

Venäjän viennin arvon menetys on saatu korvattua EU:n viennillä. Myös jatko näyttää hyvältä.

– Meille on tullut paljon uusia yrityksiä ja voidaan sanoa, että ollaan hyvässä lähtötilanteessa. Uskomme, että vientituotteet ovat myös kestäviä ja tulevaisuus näyttää hyvältä, ohjelmapäällikkö Annaleena Soult näkee tilanteen Food from Finland vientiohjelmasta käsin.

Vientiohjelmien tekemien kyselyjen mukaan useampi yritys on kertonut alkuvuoden hyvästä kasvusta ja ostajien kiinnostuksesta. Tämä ennakoi elintarvikeviennin ennätysvuotta.

Food from Finland on asettanut viisi vuotta sitten kunnianhimoisen tavoitteen kaksinkertaistaa ruokavienti kolmeen miljardiin euroon ensi vuoden aikana. Tavoitteesta ollaan vielä kaukana.

Saksa vaatii luomua

Ison elintarviketukkurin lavoille pääseminen on yksi keino isompaan myyntiin. Myös hyvä jälleenmyyjä voi avata ovia vieraissa maissa. Suomalaiset tuotteet kiinnostavat esimerkiksi Saksassa ja Japanissa.

Suomi oli näyttävästi esillä alkuvuodesta Berliinissä maailman suurimmilla kuluttajapainotteisilla Grüne Woche -elintarvikemessuilla. Villistä luonnosta-teemalla vedetty satsaus on vientiorganisaatio Business Finlandin ruokaohjelman mukaan tuottanut kymmenille suomalaisille yrityksille väylän Saksaan tai mahdollisuuksia neuvotella niistä.

MTKn puheenjohtaja Juha Marttila on tehnyt paljon töitä messujen eteen.
Suomea pidettiin monella tavalla esillä Berliinin ruokamessuilla.Uwe Tautenhahn

Pelkästään Saksan luomumarkkinat ovat lähes 10 miljardin euron suuruiset. Viejien mukaan luomu on jo melkein edellytys Saksaan pääsylle.

Auran jätskien tekijät ovat työntäneet jäätelöä Saksaan usean vuoden ajan, ja nyt kylmäkaappipaikka on löytynyt. Menestys on nyt kiinni saksalaisista kuluttajista

– Luonto ja luonnonmukaisuus sekä raaka-aineiden jäljitettävyys ovat suomalaisuuden lisäksi palapelin osasia, joista paketti koostuu, toimitusjohtaja Neumann kertoo onnistumisen edellytyksistä.

Vegaanijäätelöä valmistetaan vientiin Saksaan.
Männyn makuinen jäätelö pakattuna.Kari Ikävalko / Yle

Suomisilta viedään ensi alkuun Saksaan muun muassa männyn neulasilla maustettua jäätelöä sekä kaura- ja härkäpapupohjaisia kasvisjäätelöitä.

Vientiyrityksiin annettu tuki on kasvussa

Entistä isompi joukko alan yrityksiä on hakenut julkista tukea viennin edistämiseen. Viime vuonna lähes kaksi sataa yritystä sai tukea viennin avaamiseen tai sen kehittämiseen.

Rahaa jaettiin noin 20 miljoonaa euroa. Rahan käyttö on lähes tuplaantunut sen jälkeen kun Venäjän vientivaikeudet alkoivat elokuussa 2014.

Mukana olevien yritysten määrä on lisääntynyt vielä enemmän. Sen sijaan Business Finlandin tietojen mukaan rahan käyttö elintarvikealan tuotekehitykseen ja tutkimukseen on vähentynyt samaan aikaan muutamaan miljoonaan euroon.

Toiveissa on kuitenkin viedä entistä jalostetumpia tuotteita. Muun muassa luomuviennistä suurin osa tulee marjojen viennistä.

Ohjelmapäällikkö Soultin arvion mukaan ulkomailla olisi nyt kysyntää erilaisten välipalojen lisäksi iäkkäämmille kuluttajille suunnatuille tuotteille.

Lue myös:

Ksylitoli, Benecol, Gefilus ja nyt ruisleipä, joka ei pieretä? Suomalaisten uusimmasta elintarvikeinnovaatiosta povataan vientihittiä

Härkis ulkomaisiin käsiin – Verso Food siirtyy Kavlin omistukseen