Suomalaiset vaateyritykset kertovat niukasti tuotantojensa vastuullisuudesta – kajaanilainen R-Collection arvioitiin lähes pohjamutiin

Kajaanilainen vaatemerkki R-Collection kertoo huonosti asiakkaille, mitä yritys tekee vastuullisen tuotannon varmistamiseksi.

Lyhyet
R-Collectionin college-paita naisen päällä.
Julia Sieppi / Yle

Suomalaiset vaateyritykset menestyivät heikosti avoimuuteen keskittyvässä kansainvälisessä vastuullisuusarvioinnissa. Asia käy ilmi Eettisen kaupan puolesta ry:n tekemästä selvityksestä.

Vaateyritykset pisteytettiin sen mukaan, miten avoimesti ne kertoivat nettisivuillaan toimistaan vastuullisen tuotannon varmistamiseksi. Selvityksessä oli mukana 1500 kansainvälistä brändiä, joista 23 oli suomalaisyrityksiä.

Kajaanilainen R-Collection sijoittui toiseksi alimpaan D-kategoriaan. 12 suomalaista yritystä sijoittui alimpaan E-kategoriaan.

Huono arviointi ei välttämättä tarkoita, ettei vastuullisuuteen kiinnitetä huomiota. On mahdollista, ettei vastuullisuudesta yksinkertaisesti osata viestiä asiakkaille.

R-Collectionin pääsuunnittelija Lilli Norio myöntää, että yrityksen vastuullisuusviestintä on huonoa, mutta asiaan on tulossa muutos.

– Tämä vastuullisuuden kommunikaatioasia on meillä ollut tekeillä jo pitkään, ja nyt se sai potkun persuksiin. Harmi, että asia tuli esiin näin negatiivisessa valossa, mutta aiomme korjata asian ja laittaa kaikki nämä tiedot nettisivuilla asiakkaiden nähtäville.

R-Collectionin tuotteet valmistetaan pääasiassa Kajaanissa ja Virossa, mutta ompelimoita on myös Turkissa ja Liettuassa.

– Vastuullisuus on ollut meille aina tärkeä asia, ja olemme pyrkineet pitämään tuotannon mahdollisimman lähellä. On hyvin vaikeaa löytää läheltä toimijoita, jotka voivat myös taata korkean laadun. Jos mentäisiin vain rahan perässä, vaatteita voisi tehdä muissakin maissa, Norio sanoo.