Haamuautoja Kainuussa? Autojen oikeaoppinen romuttaminen auttaa tilastoja, ympäristöä sekä kuskia

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on huolissaan käyttöikänsä loppuun tulleiden autojen hävittämisestä.

Kajaani
auto romuttamolla
Auton viimeisellä haltijalla on velvollisuus järjestää kierrätys käytöstä poistetulle autolle.AOP

Suomessa osa autoista voi päätyä epävirallisten romuttamoiden pihoille, jolloin autosta ei välttämättä anneta asianmukaista romutustodistusta. Epäviralliset romuttamot eivät myöskään välttämättä hävitä autoja oikeaoppisesti ja ekologisesti.

Suomen lain mukaan auton viimeinen käyttäjä on vastuussa auton oikeaoppisesta kierrätyksestä, eli romuttamisesta. Mikäli liikenteestä poistetulla autolla ei ole romutustodistusta voivat esimerkiksi ajoneuvoverot vielä kertyä käyttäjälle maksettavaksi.

Myös niin sanottujen haamuautojen määrä pohdituttaa asiantuntijoita. Haamuautoksi kutsutaan ajoneuvoa, joka on romutettu ilman virallista romutustodistusta, eikä niiden hävittämisestä siis ole tietoa. Näiden autojen määrää voi vain arvailla, mutta viitteitä antaa yli kaksi vuotta liikennekäytöstä poistettujen autojen määrä.

Vuoden 2018 lopussa yli kaksi vuotta sitten liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja oli yhteensä 908 031 kappaletta. Määrä lisääntyi edellisvuodesta jopa sadalla tuhannella. Kainuussa vastaavia ajoneuvoja oli viime vuonna noin 17 500. Näistä noin 8 000 oli henkilöautoja, 2 400 mopoja ja 1 300 moottorikelkkoja.

– Nämä eivät tietenkään kaikki ole haamuautoja, vaan muista syistä liikenteestä poistettuja autoja. Mutta luvuista voi päätellä, että haamuautoja on todella paljon, kertoo Traficomin kehityspäällikkö Markku Erkheikki.