Muovista huoltamoharvinaisuutta kaupataan purettavaksi – suunnittelija muistetaan lentävää lautasta muistuttavasta talosta

Matti Suurosen suunnittelemia huoltoasemia on tiettävästi Suomessa jäljellä neljä.

Matti Suuronen
Lempäälän muovinen huoltoasema
Arkkitehti Matti Suuronen suunnitteli lujitemuoviset rakennukset helposti muunneltaviksi. Marjut Suomi / Yle

Netin huutokauppasivustolla on myynnissä arvostetun arkkitehdin Matti Suurosen suunnittelema huoltamorakennus. Casa Finlandia on oiva esimerkki 1960 ja 70-lukujen futuristisesta muoviarkkitehtuurista.

Harvinaista, lujitemuovista valmistettua rakennusta myydään purettavaksi ja poiskuljetettavaksi. Huoltoasema sijaitsee Lempäälässä. Se rakennettiin Helsinkiin vievän valtatien varteen vuonna 1969.

Täysmuovinen huoltoasema Lempäälässä
Muovi-Gulf on palvellut lukuisia autoilijasukupolvia vanhan Tampere–Helsinki-tien varressa.Marjut Suomi / Yle

Rakennuksessa toimi alunperin Gulf-huoltamo. Sitä mainostettiin maailman ensimmäisenä kokomuovisena huoltoasemana.

– Väitän, että rakennus on hyvinkin hyvässä kunnossa ikäisekseen, sanoo huoltamon omistaja, yrittäjä Lasse Lemmetti.

– Olemme käyneet sen läpi tarkkaan. Siinä ei ole kosteusvaurioita. Ainoastaan lipassa, joka on jakelukentän puolella, on kolhuja ja sisätiloissa on tehty ilkivaltaa.

Huoltamo lintuperspektiivistä.
Marjut Suomi / Yle

Alkuperäisiä ulospäin pullistuvia ikkunoita on jäljellä enää muutama.

Elementit pitää olla koottavissa

Lemmetti kertoo, että hänen yrityksensä on hieronut rakennuksesta kauppoja muutaman kiinnostuneen kanssa vuoden verran, mutta tuloksetta. Keskiviikkona huoltamo päätettiin laittaa julkiseen myyntiin.

– Nyt nähdään, onko siihen kiinnostusta. Pitäisi olla, koska näitä tulee harvoin myyntiin, Lemmetti sanoo.

Pirkanmaan maakuntamuseo edellyttää, että purkutyö tehdään niin, että elementit ovat koottavissa uuteen paikkaan.

Johannes von Martens, futuro, futurohuset, WeeGee, Jaana Kähkönen
Arkkitehti Matti Suurosen tunnetuin rakennus on Futuro, joista yksi on Espoon modernin taiteen museossa Emmassa.Helena von Alfthan / Yle

Huutokauppasivustolla (siirryt toiseen palveluun) muistutetaan, että ennen purkamista on syytä varmistua siitä, että rakennuksen uudelleen pystytykselle on varmasti saatavissa rakennuslupa.

Muovitalojen taru päättyi öljykriisiin

Huoltamoa kaupataan 10 000 euron lähtöhinnalla. Lemmetti uskoo, että hinta kuitenkin nousee.

– Realistisen hinnan pitäisi olla jossain 50 000 euron tietämillä.

Helsingin Sanomien mukaan (siirryt toiseen palveluun) Casa Finlandia -huoltoasemia valmistettiin Suomeen aikanaan vain kuusi kappaletta. Näistä neljä on edelleen pystyssä. Lempäälän lisäksi asemia on Tampereella, Vantaalla ja Kemissä.

Venturot odottavat entisöintiään Suomen Moottoripyörämuseon alueella.
Casa Finlandia -sarjasta eniten myytyjä olivat Venturot, joita myytiin asuin- ja liikerakennuksiksi. Nämä Venturot odottavat entisöintiään Suomen Moottoripyörämuseon alueella vuonna 2012.Yle / Markku Lähdetluoma

Vanhojen mainosten mukaan Lempäälän asema valmistui sarjassa ensimmäisenä.

Casa Finlandia -sarjaan (siirryt toiseen palveluun) (Wikipedia) kuului aikanaan kolme erimallista rakennusta. Casa Finlandia -tuotteiden yhteisenä nimittäjänä oli ajatus tehdä sarjavalmisteisia, kestäviä, helposti kuljetettavia ja pystytettäviä rakennuksia.

Lujitemuovisten rakennusten valmistus päättyi 1970-luvun öljykriisiin, kun materiaalin hinta moninkertaistui.

Lue myös:

Näitä kaupataan harvoin: suomalainen siisti Futuro-ufotalo tuli myyntiin Uudessa-Seelannissa

Venturo oli futuristinen bensis

Muovi toi avaruusajan 70-luvun koteihin – luonnonläheinen nykysisustaja suosii kierrätysmateriaaleja

Juttua korjattu 18.4. kello 11:26: Omistajan nimi Lemmitistä Lemmetiksi. Lisätty myös tietoja huoltamon historiasta ja rakennusvuodesta.