Vene jäi toisen yliajamaksi viime kesänä ja kolme loukkaantui vakavasti – onnettomuustutkinta valmistui

Onnettomuustutkintakeskus tutki viime kesänä tapahtuneen huviveneonnettomuuden syitä.

onnettomuustutkinta
Nauvo veneturma.
Pauliina Ståhlberg

Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi tutkinnan Nauvon edustalla viime kesänä tapahtuneesta onnettomuudesta.

Otkesin mukaan onnettomuuteen johtaneen tilanteen kehittyminen oli usean tekijän summa.

Turmassa kaksi moottorivenettä törmäsi ja yksi lapsi sekä kaksi aikuista loukkaantuivat vakavasti viime vuoden heinäkuussa. Otkes näkee, että kummankaan veneen kuljettajat eivät havainnoineet ympäristöä riittävästi.

– Puutteellisesti seurattiin muuta liikennettä ja puutteellisesti tähystettiin, Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoo.

Törmäyksessä pienempi vene jäi isomman veneen yliajamaksi. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan isomman veneen massa oli noin kymmenkertainen pienempään verrattuna. Tämä aiheutti myös pienempään veneeseen suuret vahingot.

Tutkinnan mukaan yhteentörmäys tapahtui, koska veneet lähestyivät toisiaan kovalla nopeudella suuntaansa muuttamatta, eikä kumpikaan kuljettajista havainnut yhteentörmäysriskiä.

Havainnointi oli tutkinnan mukaan puutteellista. Esimerkiksi isommassa veneessä oli tutka päällä, mutta lähellä olevia kohteita oli vaikea havaita. Lisäksi isommassa veneessä oli näkökatveita sivuille ohjaamontukirakenteista johtuen. Pienemmässä veneessä oli taas kuomu ylhäällä onnettomuusaamun sateesta johtuen. Otkesin mukaan kuomu vaikeutti kuulo- ja näköhavaintojen tekoa.

– Näillä asioilla oli merkitystä. Kun veneen miehistö näkee, että täältä ei näe kunnolla, niin tähystys pitää järjestää muuten.

Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi muistuttaa veneilijöitä havainnoinnista.

– Tämä on ihan perusmerimiestaitoon liittyvä asia. Tähystyksestä huolehditaan ja merenkulun sähköisiä apuvälineitä käytetään nimenomaan vaan apuvälineinä. Niihin ei tule yksinomaan luottaa. Yleisellä tasolla sanottuna meillä Suomessa ihan liikaa ajetaan huviveneitä karttaplottereill, eli kaikuluotain ja gps-yhdistelmälaitteilla. Karttaplotteri ei näytä muuta liikennettä. Tuntuu jotenkin hämmentävältä näiden kokemusten perusteella, että ihmiset eivät älyä tätä perusasiaa, Nurmi suomii.

Kaksi turvallisuussuositusta

Otkes antaa turman seurauksena kaksi uutta turvallisuussuositusta sosiaali- ja terveysministeriölle. Nurmen mukaan Otkes päätyi antamaan suositukset, koska viranomaisyhteistyössä on selkeästi parannettavaa ensihoitotoiminassa.

– Huomaismme myös yllättäviä eroja eri sairaanhoitopiireillä ja rajavartiolaitoksen hallintoyksiköillä.

Tutkinnan mukaan turman pelastustoimet käynnistyivät ripeästi, mutta ensihoidon koordinointi viivästyi. Viivästyminen ei hidastanut kuitenkaan pelastustoimia.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että ensihoidon kentäjohtajien perehdytyksessä käydään aikaisempaa tarkemmin läpi tehtävätyypit. Toiseksi Otkes suosittaa, että sairaanhoitopiirit yhtenäistävät ensihoidon koulutuksen ja pätevyyden ylläpidon merivartiostojen sekä vartiolentolaivueen välillä.

– Suositusten käyttöönotto riippuu sitten sairaanhoitopiireistä.

Artikkeli täydentyy.

Lue lisää:

Nauvon moottoriveneturma Onnettomuustutkintakeskuksen syyniin – kolme ihmistä loukkaantui vakavasti

”Tähystys laiminlyöty kummassakin veneessä” – Nauvon turman molemmat kuljettajat epäilyksen alla

Vakavassa veneonnettomuudessa Turun saaristossa loukkaantunut perhe edelleen tehohoidossa – "Kuin kuorma-autolla olisi ajettu päin pienempään kulkuneuvoon"

Kolme loukkaantui vakavasti kahden huviveneen törmäyksessä Nauvossa