"Kyllä se yhtä tuskaa tulee olemaan" – kasitien suuri siltaremontti tuli Kokkolalle puskista ja nyt kaupunki vaatii rinnakkaissiltaa

Kokkolan kaupunki ei niele purematta suunnitelmia sulkea toinen kaista valtatie kahdeksasta Perhonjoen ylittävällä sillalla kuukausiksi.

liikenneruuhkat
Rekka ylittää Perhonjoen Storån siltaa pitkin Kokkolassa.
Iina Kluukeri / Yle

Kokkolan kaupunki vaatii ely-keskukselta rinnakkaissiltaa, joka estäisi valtatie kahdeksaa ruuhkautumasta pahoin Perhonjoen ylittävällä Storån sillalla, kun sen remontti alkaa.

Tieto siltaremontista tuli yllätyksenä niin Kokkolan kaupungille kuin tienkäyttäjille. Kaupunginjohtajan mukaan asiasta olisi pitänyt saada paremmin tietoa etukäteen.

Moni kuuli asiasta ensi kertaa Ylen uutisoidessa asiasta.

Ensi viikolla alkavan siltaremontin ennakoidaan kestävän yli puoli vuotta. Autoilijoita on jo kehotettu varautumaan ruuhkiin, sillä tieosuudella liikkuu päivittäin 10 000 henkilöautoa ja tuhatkunta rekkaa. Määrä kasvaa kesäisin.

Kaupunginjohtaja Stina Mattila toivoo hankkeen toteutuvan, mutta aikalisä olisi tarpeen. Kaupunki odottaakin ely-keskukselta selvitystä siitä, miten liikenne hoituisi sujuvasti.

Harmittaa, että järjestelyistä ei ole keskusteltu eikä niitä ole pohdittu loppuun asti.

Kokkolan kaupunginjohtaja Stina Mattila

Kaupunki ja ely-keskus ovat aiemmin tehneet yhteistyötä alueen teiden kehittämisessä, mutta Perhonjoen silta ei ole tullut mitenkään esille.

– Harmittaa, että järjestelyistä ei ole keskusteltu eikä niitä ole pohdittu loppuun asti, sanoo Mattila.

Hän on erityisen huolissaan pelastusajoneuvojen läpipääsystä, mutta myös vilkas työmatkaliikenne mietityttää.

– Miten liikenne lähtee ohjautumaan muille kaupungin teille, on arvoitus. Siellä on paljon pullonkauloja, jotka osaltaan vaikeuttavat elämää niillä alueilla.

Ely-keskuksen projektipäällikkö Janne Ponsimaa sanoo, että asiasta pitää nyt keskustella. Hän ei kuitenkaan suostu arvioimaan, joudutaanko urakan aloitusta lykkäämään. Ely-keskuksessa moni on nyt lomalla.

Perhonjoki Kokkolassa.
Perhonjoesta tulee siltaremontin ajaksi Kokkolassa vaikeasti ylitettävä.Iina Kluukeri / Yle

Yrittäjä Jari Vähämöttönen asuu Kälviän Peltokorvessa ja käy töissä Kanta-Kokkolassa. Päivittäin sillan yli tulee ajettua monta kertaa: töiden, tavaran kuljetusten ja perheen harrastusten takia. Myös hänelle tieto pian alkavasta remontista tuli puskista.

Vähämöttönen muistuttaa, että työmatkaliikenne pohjoisesta on kovaa. Hän odottaa kauhulla, miten homma toimii, kun vain yksi kaista on käytössä.

– Miten hemmetissä sieltä päästään mihinkään suuntaan tiettyinä kellonaikoina? Kyllä varmaan illalla myöhään, yöllä ja aamuyöstä on rauhallisempaa. Mutta aamu, aamupäivä, keskipäivä, iltapäivä – kyllä se yhtä tuskaa tulee olemaan.

Toimivaa kiertotietä ei ole. Viisainta olisi myös Vähämöttösen mielestä tehdä työmaan ohittava silta.

– Armeijalta ponttoonisilta paikalle – ei kai tuo nyt helvetti voi mahdottomia maksaa!

Siltatyötä tehdään päivisin kello 7–17, joskus pidempäänkin. Käytössä on yksi kaista kerrallaan ja tutkalla varustettu liikennevalo-ohjaus. Kiertopaikkoja juuri ole.

– Valoissa on kolmen minuutin kierto eli hiljaisenakin aikana se tietää viiden minuutin odotusta. Jos kaikki autot eivät joka kierroksella ehdi läpi, niin odotus voi olla pahimmillaan 10 minuuttia. Tietysti pahimpina ruuhka-aikoina se voi kestää kauemminkin, totesi Skanska Infran työmaapäällikkö Jussi Holmi ennen pääsiäistä.

Jo asfalttityömaasta huonot kokemukset

Pohjanmaan kauppakamarin johtaja Paula Erkkilä kirjoitti asiasta uutisoinnin jälkeen Keskipohjanmaa-lehdessä (siirryt toiseen palveluun), että sinänsä ilahduttavaa remonttia ei voi toteuttaa ilman rinnakkaissiltaa. Erkkilän laskelmien mukaan pelkästään rekkaliikenteelle odotuksesta tulee miljoonien kustannukset.

– 20 minuutin odotusaika näillä liikennemäärillä maksaa seitsemässä kuukaudessa 4,5 miljoonaa euroa. Jos jonotusaika on puoli tuntia, hintalappu nousee jo 6,8 miljoonaan euroon. Viivästyneet kuljetukset toki sitten kumuloivat myös muita lisäkustannuksia.

Lisäksi huolta on hälytysajoneuvoista, matkailijoista – ja lukemattomista arkenaan tuota reittiä käyttävistä.

Kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen Janne Jukkola on samaa mieltä. Hän pitää muutaman vuoden takaista asfaltointia hyvänä esimerkkinä vaikutuksista: tuolloin yksikaistaisuus johti siihen, että jonoa riitti Vittsarin kohdalta kilometrien verran Citymarketille ja ABC:lle ja pohjoiseen päin saman verran. Asfalttityöt siirrettiin yöaikaan.

– Nyt tämä olisi sellaista sirkusta pahimmillaan yli kuusi kuukautta. Huonolta vaikuttaa – vähän hirvittää oikeastaan!

Ely-keskukseen onkin viety kiivaasti viestiä siitä, että pohjoisempana valtatie kahdeksan varrella on tehty monta siltaremonttia ja niistä useassa on turvauduttu varasiltaan.

– Tämä ratkaisu on ehdottomasti saatava myös Perhonjoelle. Jo pelkästään taloudelliset kustannukset puoltavat sitä.

Tuhannet autoilijat jonottavat pian Kokkolassa valtatie 8:lla – siltatyö kestää kuukausia ja tuo ruuhkia etenkin kesällä